Gasturbinhoj = JETeskoj!

Clampster

Mer Vrid
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
XR600R -94
Du jätt förklar va gatt betyd för folk som kanske int begrip. :)
(Gick fö in på en mack i Lit efter en rallytävling och betalade soppa, jag gav pengar och fick tebax växeln men för övrigt så begrep ja inte ett smack av vad den gode föreståndaren försökte förmedla via någon slags högst lokal tolkning av det svenska språket)

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Men alltså... Har du provkört t.o.m? Det har jag missat totalt! Tänker på de sista sekunderna i filmen från ÖP.

arnoldsson

Min Honda krånglar ALDRIG!
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Husqvarna mod 46 Svartmyra
Johansson, du är ju helt klart en av de absolut skönaste människorna i hela Sverige! Det där med att slå sönder en B21 fick mig att skratta så jag började lipa.

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Den bilden då du sitter på vipern får mig att ana Darwin awards:tungan

Folxam

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2014
Hoj
BMW F800GS 2009, Yamaha XT660X 2004
Jaha nu har man klämt heeeeeeeeeeeeeela tråden då.

Fukkin lovely Johansson! Världen behöver kluriga människor med jävlaranamma.

Jag väntar med spänning på fortsättningen :)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Är det samma ölja i turbinen och lådan?

har du problem med smörjning så prova med mobil glygoyle 11,22,30
mvh

Tanken var tidigare att köra en separat olja i växeln men nu när jag bygger om till sprut så kommer jag blöda av olja från huvudoljepumpen för att slippa ha en extra pump. Det blir alltså helt vanlig delsyntet 10/40.

Bara ett par småländska dubbdäck som saknas!

Japp, ser fram emot att få montera dom! :)

Johansson, du är ju helt klart en av de absolut skönaste människorna i hela Sverige! Det där med att slå sönder en B21 fick mig att skratta så jag började lipa.

Jag?? En gubbsur folkskygg tölp helt utan takt och ton, du måste ha blandat ihop mig med någon annan.

Den bilden då du sitter på vipern får mig att ana Darwin awards:tungan

Vi funderade faktiskt på allvar om det skulle gå bygga en spark av Vipern, men det var bara att inse att den är för stor och för våldsam för något sånt. Ska det byggas ett fordon till den blir det ett dragsterchassi med godkänd bur, skärmar och hela klabbet som behövs för att kunna klättra ut levande efter en krasch.

Jaha nu har man klämt heeeeeeeeeeeeeela tråden då.

Fukkin lovely Johansson! Världen behöver kluriga människor med jävlaranamma.

Jag väntar med spänning på fortsättningen :)

Åfyfan, det var inte illa. Jag har börjat några gånger att läsa igenom den men gett upp efter 30-40 sidor, hatten av till dig!:)

Kul med en ny trådföljare, håll i dig i fåtöljen för det är nu det börjar bli spännande!:tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Kvällens småplock var att göra oljemunstycket som ska smörja drevingreppet i växellådan, här har jag ögonmåttat fram exakt var hålet ska borras. :)

Ett munstycke svarvades fram i mässing och borrades med 1mm borr innan det silverlöddes fast i en banjobult, det gäller att ta det lite vackert med matningen med såpass små borr. Helst ska man vara nykter också, för något år sedan höll jag på fredagsmysa med en kasse Norrlands Dynamit i verkstaden och lyckades knäcka varenda borr jag hade upp till 3mm...:gnissla

Här ser ni munstycket pekandes mot där dreven gör ingrepp i varandra, strålen träffar det ingående drevet så det ligger olja på kuggarna när kuggingreppet sker.

Sen knöt jag ihop de båda spridarna med hydraulrör uppepå lådan och svetsade fast en AN4 anslutning i änden så jag kan dra dit en stålspunnen oljeslang från oljeledningen till motorn, jag kommer sätta ett T på slangen efter oljefiltret så det inte kommer med någon skit in och blockerar munstyckena.

Nästa jobb blir att dra returen från lådan ner till oljetanken, tror jag har klurat ut hur det ska lösas på ett bra sätt faktiskt.

Tjo!:tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Vete tusan hur jag ska kunna filma det när lådan är ihopmonterad, känns lite sådär att lägga Goprokameran inuti växellådan och köra igång oljepumpen...:gnissla

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Idag var stunden kommen för min spruckna patient att lägga sig på operationsbordet, i stället för nål och tråd krävdes det lite rejälare doningar i form av en växelströms tigsvets.:)

Eländes elände att svetsa med oljerester kvar i fogen, men det var inte mycket att göra åt. Jag rengjorde så gott jag kunde och lappade ihop tanken och det blev faktiskt helt ok. Sen hängde jag fast tanken i ramen och ställde växellådan på plats för att klura lite på dräneringen.

Som ni kanske ser så är det en slanganslutning i botten på lådan, jag ska ha två sådana och silverlöda fast en kort rörstump i båda två som sticker upp i växellådan så det blir en lagom oljenivå för att smörja kullagren på den utgående axeln.

Här har jag precis svarvat till två motsvarande slanganslutningar i aluminium som ska svetsas fast i locket på oljetanken, en kort längd slang ska koppla ihop växellådan med oljetanken och detta ska fungera både som avluftning av oljetanken och som dränering av oljan jag sprutar in i växellådan för kylning och smörjning.

Sådär nånting ska det bli, nu måste jag skaffa lite 17mm slang innan jag kan märka ut var jag ska borra och svetsa fast anslutningarna.

Va fan menade jag med plastikkirurgi då? Joooo, är det inte det när man håller på spackla röven? :lol:lol:lol

Tjo!:)

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...