Idag var stunden kommen för min spruckna patient att lägga sig på operationsbordet, i stället för nål och tråd krävdes det lite rejälare doningar i form av en växelströms tigsvets.
Eländes elände att svetsa med oljerester kvar i fogen, men det var inte mycket att göra åt. Jag rengjorde så gott jag kunde och lappade ihop tanken och det blev faktiskt helt ok. Sen hängde jag fast tanken i ramen och ställde växellådan på plats för att klura lite på dräneringen.
Som ni kanske ser så är det en slanganslutning i botten på lådan, jag ska ha två sådana och silverlöda fast en kort rörstump i båda två som sticker upp i växellådan så det blir en lagom oljenivå för att smörja kullagren på den utgående axeln.
Här har jag precis svarvat till två motsvarande slanganslutningar i aluminium som ska svetsas fast i locket på oljetanken, en kort längd slang ska koppla ihop växellådan med oljetanken och detta ska fungera både som avluftning av oljetanken och som dränering av oljan jag sprutar in i växellådan för kylning och smörjning.
Sådär nånting ska det bli, nu måste jag skaffa lite 17mm slang innan jag kan märka ut var jag ska borra och svetsa fast anslutningarna.
Va fan menade jag med plastikkirurgi då? Joooo, är det inte det när man håller på spackla röven?
Tjo!