Gasturbinhoj = JETeskoj!

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Jo i verkningsgradsberäkningen ingår ju både tryckförhållandet och temperaturförhållandet och det är just förhållandet mellan tryckökning och temperaturökning som speglar verkningsgraden. Jag ser att du har väldigt lika T2 sfa Ngg vid test2 och test3 men du har nu en lägre inloppstemp och alltså en större tempökning. Det höga P2 vid låga varvtal reagerade jag också på (fast då i form av hög verkningsgrad). Det var det som väckte min fundering på om du råkat ut för rubbing, alltså kanske t.o.m större spel nu än innan justeringen. Om kollar sent i videon så är tempen sfa Ngg något helt annat än den för punkt du förmodligen plockade i början av provet. En annan förklaring skulle vara att motorn är varm och avger mycket värme till gasströmmen. Det skulle i så fall visa på vikten av långa stabiliseringstider när man skall plocka data. Hoppas att det inte hänt något med maskinen i.a.f.
/T
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Förresten Thomas, du vet att jag körde utan jetdysan idag? Tänkte så du inte missat det och att det ställer till det med simuleringen på något vis.
Nej jag ser det på p4 framförallt. Kompressorns tillstånd påverkas inte så mycket av detta. Du har såpass "öppet rör" så att jag misstänker att GG-turbinen är chokad fr.o.m. 55000 rpm och uppåt, dvs att de ändringar du gör bakom GG-turbinen känner inte kompressorn primärt av alls.

Jag kan skicka dig ett Excelark med formeln för verkningsgraden (såvida du inte har den redan).
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hej Thomas,

Om kollar sent i videon så är tempen sfa Ngg något helt annat än den för punkt du förmodligen plockade i början av provet. En annan förklaring skulle vara att motorn är varm och avger mycket värme till gasströmmen. Det skulle i så fall visa på vikten av långa stabiliseringstider när man skall plocka data. Hoppas att det inte hänt något med maskinen i.a.f.
/T

Det kan mycket väl vara så att kompressorhuset lagrar värme som leds in till trådgivaren, jag kollade upp det du sa i filmen och det känns rimligt att efter en rätt hård körning så har den tjocka aluminiumplattan värmts upp rejält och leder ut en del värme till luft och mätsond.

Speciellt om den ligger an emot metallen inuti luftkanalen, det har jag ingen möjlighet att kolla om den gör eller inte.

Jag ser att du har väldigt lika T2 sfa Ngg vid test2 och test3 men du har nu en lägre inloppstemp och alltså en större tempökning.

Såg du min notis i förra inlägget om att det var utetempen som var 7°C och inte tempen inne i verkstaden där jag körde hojen (som var 15°C)? Tänkte inte alls på det förrän nu på kvällskvisten...:rodnar

/Anders
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nej jag ser det på p4 framförallt. Kompressorns tillstånd påverkas inte så mycket av detta. Du har såpass "öppet rör" så att jag misstänker att GG-turbinen är chokad fr.o.m. 55000 rpm och uppåt, dvs att de ändringar du gör bakom GG-turbinen känner inte kompressorn primärt av alls.

Jag kan skicka dig ett Excelark med formeln för verkningsgraden (såvida du inte har den redan).

Ok, vad innebär det att turbinen är chokad från 55.000rpm? Är det ett problem?

Skicka gärna det Excelarket, såna kan jag ju till och med öppna på min Macbook.:)
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Ok, vad innebär det att turbinen är chokad från 55.000rpm? Är det ett problem?

Skicka gärna det Excelarket, såna kan jag ju till och med öppna på min Macbook.:)

Nej det är egentligen inga problem med det. Jag förklarar lite i ett mail ikväll och så fixar jag till ett Excelark, där du bara behöver fylla i temp, tryck och omgivningstillstånd för att få verkningsgraden.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kanon!

Jag ska göra ett till test och flytta runt avgastempsonden lite för att se om jag råkat sätta sonden i en s.k. hot spot, jag tog en stillbild från filmen där det antyds att det är en varm zon dels klockan 9 och dels klockan 6 där sonden sitter.

Hotjetpipe.png


Klockan 12 ser det svalare ut så jag ska sätta en tempsond där och se om den visar en lägre temp, enligt min australiensiske vän som räknat lite på det i natt så skulle siffrorna stämma bättre om avgastempen var ca 100C lägre än nu.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tusen tack!

Jag ser ett möjligt fel förresten om de siffror som står i excel-arket är de du använt för att beräkna modellen, de 1020mbar jag angav var uppmätta med barometer och inte tagna från SMHI.

Som jag förstår det så har du antagit att det var vid havsnivå och räknat av höjdskillnaden, är det något som påverkar beräkningarna nämnvärt?
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Tusen tack!

Jag ser ett möjligt fel förresten om de siffror som står i excel-arket är de du använt för att beräkna modellen, de 1020mbar jag angav var uppmätta med barometer och inte tagna från SMHI.

Som jag förstår det så har du antagit att det var vid havsnivå och räknat av höjdskillnaden, är det något som påverkar beräkningarna nämnvärt?

Aj då...men är du verkligen säker på att det är aktuellt tryck där du befinner dig. Då är det ju ett grymt högtryck ni haft i helgen, 1052 hPa !!! Det är möjligen inte så att din barometer av någon anledning är kalibrerad för att visa trycket vid havsytan? Är det som du säger så kommer verkningsgraden att falla ca 1-1.5 punkter från de uträknade. Du kan ju experimentera med Excelfilen du fick så får du lite feeling för hur temp och tryck påverkar.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det är förvisso en gammal manuell barometer som nog inte är kalibrerad på ett tag, så det kanske ska vara osagt vilket tryck det egentligen var.

Fan så svårt det ska vara att få reda på vilket lufttryck det är ute!:gnissla
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är förvisso en gammal manuell barometer som nog inte är kalibrerad på ett tag, så det kanske ska vara osagt vilket tryck det egentligen var.

Fan så svårt det ska vara att få reda på vilket lufttryck det är ute!:gnissla

Du kan ju logga in på valfri vädertjänst och kolla?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det är förvisso en gammal manuell barometer som nog inte är kalibrerad på ett tag, så det kanske ska vara osagt vilket tryck det egentligen var.

Fan så svårt det ska vara att få reda på vilket lufttryck det är ute!:gnissla

Det är nog bara så att det fattas en u-rörsmanometer i instrumenteringen.:D
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Hihi katten hade bråttom därifrån också :)
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Hej!
Här hittade jag en bra sida.
http://rl.se/vadret/historik.php
Det ser ut som om Östersund hade 1012 hPa den 12/10 i år. Då är det ju refererat till havsytan de menar. Det är ju det trycket som meteorologerna använder för att dra sin isobarer. Det kommer ju i.a.f. att bättra på prestandan lite :)
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
1052 hPa skulle ge 312 meter under havsytan beräknat på ett normal tryck på 1013 hPa och ett avtagande med 1 hPa per 8 meter.

testkörning i LKAB:s lokaler?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hej!
Här hittade jag en bra sida.
http://rl.se/vadret/historik.php
Det ser ut som om Östersund hade 1012 hPa den 12/10 i år. Då är det ju refererat till havsytan de menar. Det är ju det trycket som meteorologerna använder för att dra sin isobarer. Det kommer ju i.a.f. att bättra på prestandan lite :)

Jag måste se till att få barometern kalibrerad på något vis, så här går det ju inte hålla på.:)
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
......så här går det ju inte hålla på.:)

Nä nu får det f'n var nog :). Allvarligt, så funkar det ju utmärkt om man kollar vad Frösömeteorologen noterat för tryck och sedan drar av 32 hPa för ditt slotts höjd över havet. Den sida jag hittade verkar ju uppdateras rätt ofta.
/T
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top