Jag tror jag kan ha hittat felet som orsakat den höga avgastempen, ett av felen i alla fall.
Jag plockade av kompressorhöljet idag och mätte upp frigången mellan kompressorblad och höljet, axiellt så ska frigången helst vara runt 0.12mm vid exducerspetsarna (längst ut radiellt sett på kompressorhjulet).
För att nå 0.20mm vilket var det tightaste jag kunde komma utan att vingarna nötte i huset när jag pressade axeln i sidled så var jag tvungen att sätta in ett 0.25mm tunnare schims, jag körde alltså med ett 0.45mm spel tidigare dvs 4 ggr större än rekommenderat...
Jag ska sätta in dubbla avgastempsonder för att utesluta att jag mäter vid en s.k. hot spot och köra motorn igen till helgen om tid finnes, jag gör det testet nu innan jag river motorn fullständigt för att se hur stor påverkan den överdrivna frigången har på avgastemperaturen.
Det som talar för att jag hittat felet är filmen från första provstarten ever, då hade jag ett tunnare shims som byttes ut mot ett tjockare innan test nr 2 efter att en överdriven förvärmning av motorn fått axeln att växa tills kompressorhjulet tog i huset. En kort stund i filmen (vid 2:52) har jag, trots massiva luftläckor och dålig luftfördelning inuti motorn, en tomgångstemp på 600°C vilket är nästan 100°C lägre än jag har nu trots åtskilliga förbättringar i motorn.
http://youtu.be/3Gd_H8ClmHw
Tempen sticker iväg rejält direkt efter då turbinhjulet börjar skava emot ledskenorna, men innan det ser det helt ok ut.
Alltså, ryck ut tummarna ut häckarna och håll dom allt ni orkar inför nästa test!