Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Förra veckan fick jag tag i 24 burkar turbinolja till Vipern, fint värre!:tummenupp



Sen har jag fått ett 90 liters rostfritt expansionskärl som ska bli en bränsletank, motorn drar 30 liter i minuten på full patte så det räcker en liten stund i alla fall.:hihi



Tjo!:)
 

Konrad_S

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Ort
Långträsk
Hoj
Ingen, hade en Triumph Daytona T595 -98
30lit/minut var inte så farligt, minns ja rätt drog RM8B 1kubik/minut på full patte (iofs liiite annan division på den motorn, men kul som jämförelse :) )

//Konrad S.
 

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Ort
Gräsmyr
Hoj
Honda VT 750
säg viggen så vi nollor förstår vad ni pratar om...
fick itne johansson tag på en sån motor?
DSC09746.JPG
sen tror jag fokus på jetmcn flyttats till en stor lövblås??
snart har han en hel park med oavslutade projekt.. :lol :7peta
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
En hel park med oavslutade projekt har jag haft de senaste 15 åren, så inget nytt där inte. :)

Jag har inte glömt bort hojen om du trodde det, ska provstarta den i helgen om tid finnes.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har inte glömt bort hojen om du trodde det, ska provstarta den i helgen om tid finnes.

:tummenupp

Fick du nån klarhet i avgastemperaturen förresten? Eller är det det som ska utredas till helgen? :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har satt in fler temperaturmätare för laddlufttemp och temp efter brännkammaren, det kommer ge mycket mer data och förhoppningsvis går det räkna ut vad som orsakar den lite höga avgastempen.
 

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Ort
Gräsmyr
Hoj
Honda VT 750
jag tror inte det är ngt som e.g. "orsakar" hög temperatur efter motorn, det är nog bara så det är
som ett resultat av lagar och principer som inte är helt enkla att förstå...
och mätningar kan kanske bringa klarhet i hur man kan begränsa problemet.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Är inte helt med på vad du menar, det jag märker är att motorn går ovanligt varm på lägre varv och det som "orsakar" det kan vara felaktiga vinklar på ledskenorna i kompressordiffusern, för stor throatarea på NGV:n, konstiga flöden i luftburken eller något annat.

Genom att mäta så mycket som möjligt och bolla idéer med några kamrater (Fläppen bl.a.) är chansen stor att vi kommer på något som sänker tempen till normalare nivåer.

Batteriet i hojen är laddat, kamerorna är på laddning i köket och dykartuben ska pumpas imorgon bitti så om allt går vägen har jag en hel bunt med mätdata att gå igenom imorgon kväll!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Testade hojen före middag idag, inga problem men avgastempen blev som jag befarade ännu högre med jetdysan ditsvetsad.



Varvräknaren funkade felfritt och laddlufttempen också, däremot så blev det något fenomen när jag filmade mätarna så siffrorna rullade på displayerna. Jag tar inga stillbilder den här gången då det förmodligen är enklare för dig Fläppen att bara pausa vid de varv du vill och lägga in värdena i programmet.

http://youtu.be/mo8Z0GDytks

Min magkänsla säger mig att om jag öppnar upp utloppsarean lite är allt i sin ordning, jag hinner ändå inte med några större ingrepp om jag ska ha hojen körklar till Speed Weekend i februari.

Tjo!:tummenupp
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Ja du Anders, jag har grymt svårt att fånga bra data på någon bild. Jag lyckades se 74 (tror jag) på T2 vid ca 58000 rpm. Ögonblicket senare stod det 17 tyckte jag. Är det någon slags uppdateringfrekvens på displayerna, som interfererar med "frameraten" på kameran tro? Sedan så speglas molnhimlen i T2 på ett sån't sätt att det skymmer siffrorna en del. Kanske du kan se det med bättre upplösning och kan skriva ned N, T2, P2 och P4 för några spridda punkter i varvtalsspannet. För mig blir det lite väl mycket gissning. Du har väl inte glömt omgivningstryck och omgivningstempen nu? Hoppas du hittar några bra punkter. Det skall bli grymt intressant att plocka fram verkningsgraden på kompressorn. Vid framtida tester, har du möjlighet att ligga lite längre vid någorlunda fasta varvtal möjligen? Nu går det så snabbt att jag tror att tidskonstanten för givarna blandar sig i resultaten. Egentligen borde motorn också få "soaka" till sig lite men det kanske är riskfyllt att ligga t.ex. 30 sek vid varje pådrag?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jo det blev lite tokigt med flimret på displayen, jag ska sätta mig och plita ner värden vid några olika varvtal så fort jag får tid.

Jag tog i alla fall omgivningstryck och -temp idag, 1025mbar och +13°C ute.

Så här i efterhand skulle jag såklart ha dragit ett långsamt svep från tomgång till fullvarv. Nu blev det som vanligt, tilt i huvudet så fort motorn startade och lite strögasande upp och ner...:gnissla

Edit: Fick tid nyss, det är så gott jag kan se.

34.000rpm
0.25bar P2
0.08bar P4
790°C TOT
54°C T2
----------------
42.500rpm
0.8bar P2
0.13bar P4
750°C TOT
81°C T2
----------------
54.500rpm
1.4bar P2
0.3bar P4
750°C TOT
130°C T2
----------------
60.500rpm
2.0bar P2
0.48bar P4
760°C TOT
159°C T2
----------------
63.500rpm
2.2bar P2
0.55bar P4
780°C TOT
174°C T2
----------------
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har ritat lite kurvor på de data jag fått ur motorn under de två senaste testen, det som skiljer test 1 och test 2 är att vid test 2 satt det en 89mm jetdysa i änden på avgasböjen med 100mm diameter.





Rätt kul att kunna illustrera värden, det säger mer så här än som massa siffror på ett papper.:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag tror jag kan ha hittat felet som orsakat den höga avgastempen, ett av felen i alla fall.:tummenupp



Jag plockade av kompressorhöljet idag och mätte upp frigången mellan kompressorblad och höljet, axiellt så ska frigången helst vara runt 0.12mm vid exducerspetsarna (längst ut radiellt sett på kompressorhjulet).



För att nå 0.20mm vilket var det tightaste jag kunde komma utan att vingarna nötte i huset när jag pressade axeln i sidled så var jag tvungen att sätta in ett 0.25mm tunnare schims, jag körde alltså med ett 0.45mm spel tidigare dvs 4 ggr större än rekommenderat...:3freak



Jag ska sätta in dubbla avgastempsonder för att utesluta att jag mäter vid en s.k. hot spot och köra motorn igen till helgen om tid finnes, jag gör det testet nu innan jag river motorn fullständigt för att se hur stor påverkan den överdrivna frigången har på avgastemperaturen.

Det som talar för att jag hittat felet är filmen från första provstarten ever, då hade jag ett tunnare shims som byttes ut mot ett tjockare innan test nr 2 efter att en överdriven förvärmning av motorn fått axeln att växa tills kompressorhjulet tog i huset. En kort stund i filmen (vid 2:52) har jag, trots massiva luftläckor och dålig luftfördelning inuti motorn, en tomgångstemp på 600°C vilket är nästan 100°C lägre än jag har nu trots åtskilliga förbättringar i motorn.

http://youtu.be/3Gd_H8ClmHw

Tempen sticker iväg rejält direkt efter då turbinhjulet börjar skava emot ledskenorna, men innan det ser det helt ok ut.

Alltså, ryck ut tummarna ut häckarna och håll dom allt ni orkar inför nästa test!:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top