Gasturbinhoj = JETeskoj!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Stort lycka till på dig inför körningen! :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Stort lycka till på dig inför körningen! :tummenupp

Tack! Det känns faktiskt som att det kan gå vägen i år, de flesta barnsjukdomarna är bortbyggda vid det här laget så det ska bli en spännande helg.

Om något pajar är faktiskt även det något positivt, då har jag ju hittat en svag länk som hade kunnat orsaka ett praktfiasko på Bonneville. Win-Win situation alltså!:)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tack! Det känns faktiskt som att det kan gå vägen i år, de flesta barnsjukdomarna är bortbyggda vid det här laget så det ska bli en spännande helg.

Om något pajar är faktiskt även det något positivt, då har jag ju hittat en svag länk som hade kunnat orsaka ett praktfiasko på Bonneville. Win-Win situation alltså!:)

:tummenupp

Går det åt skogen kommer jag upp och spelar sorgemarsch över vraket, så win-win-win :D
Nädå, klart det kommer gå bra! :banana Blir ju världsrekord minst! :yoparty
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Skönt att höra att dom funkade, det var ju 11 år sedan dom användes till turbohojen.
Kan nog hitta flera om panik skulle uppstå!!

Hoppas det går som fan i år, det är du fan värd efter allt slit och jävelskap du har utstått.
Lycka till, och håll inte igen nu bara för att du vet att egt är lite högre än du trodde.
Mvh Ulf
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Skönt att höra att dom funkade, det var ju 11 år sedan dom användes till turbohojen.
Kan nog hitta flera om panik skulle uppstå!!

Hoppas det går som fan i år, det är du fan värd efter allt slit och jävelskap du har utstått.
Lycka till, och håll inte igen nu bara för att du vet att egt är lite högre än du trodde.
Mvh Ulf

Fördelen är att jag tycker att byggandet är så sjukt intressant, visst är man lite vissen efter ett rejält haveri men det är bara att göra nåt annat ett par dagar så vill man snart börja riva och bygga bättre igen. :)

Så länge avgastempen (eller närmare bestämt tempen mellan gasproducer och kraftturbin) håller sig en bit under 800°C är det ingen fara på taket, och jag tror att så fort hojen börjar röra på sig så fartvinden hjälper till att fylla luftburken och kraftturbinen börjar snurra ordentligt så kommer tempen sjunka.

Det är aldrig bra för tempen att stå och torrvarva en turboshaft-motor med utgående axel låst.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu märks det på uppdateringsfrekvensen att det börjar närma sig Speed Weekend, ändå har inte den där riktiga skita-i-brallan paniken infunnit sig i år. Kan bero på att vi för en gångs skull inte byggt något nytt utan lagt krutet på att få liv i de fordon vi redan har...:)

Som ni såg i filmen så rök det friskt och brann lite i utblåset efter körningen, det var olja som läckte förbi axeltätningen från växellådan och in i avgasplenumet. En teori till varför det läcker är att oljeflödet genom de två 1mm oljespridarna som smörjer/kyler kullagren där flödar så mycket att det inte hinner rinna tillbaka till oljetanken.



För att kunna justera ner oljetrycket till växellådan satte jag på en nålventil på oljeslangen och en manometer, jag var skeptisk innan men det går kanonfint att justera in trycket jag vill ha. Perfa!:tummenupp

Sen rensade jag bort de analoga skitmätarna och kopplade in Fluke-sonden mot den digitala mätaren, monterade tillbaka oljetempsmätaren jag gatt plocka bort tidigare och tog bort varvräknaren då den börjat strula igen. Jag vet att vid 10°C hade jag 2.5bar laddtryck vid fullt varv så håller jag mig runt 2.2bar som max så är jag safe. Laddtrycket diffar lite med utetempen så bäst att ha lite marginaler.



Ett stänkskydd klipptes till av gummiduk så jag minskar risken att det ska kastas upp is och vatten från framhjulet och in i insuget, jag tänkte först spara detta tills jag kommer till Årsunda och kan höra mig för med andra hojåkare men när jag liks hade kåporna av så fixade jag det.



Och jo, sen började jag dekaltrimma lite. Jag har lämnat plats för nummerlappen som jag kommer få när jag checkat in hojen på tävlingen. Compucar är firman åt en vän i USA som bygger lustgassystem och har sponsrat mig med Hobbs-tryckkontakter och en hel drös med andra braåha-grejor. Den andra dekalen talar för sig själv. :)



Tjo!:banana
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
De sista attiraljerna på hojen är nu fixade och jag har börjat leta fram allt som ska packas med till Årsunda, bara det jag ska ha med är en tätskriven A4-sida med prylar...



Olov donerade en lysdiod som jag kopplat så den lyser när bränslepumpen har spänning, då kan jag snabbt upptäcka om något är fel under uppstart då allt måste vara ok för att soppapumpen ska gå igång. Inte lätt att höra om den går med alla oljepumpar som lever rövare bredvid.



Sen fixade jag ett betydligt smidigare depåställ till bakhjulet än två pallbockar, jag hade alldeles glömt bort mitt gamla depåställ som jag hade till Hayabusan men nu kom det äntligen till användning. En stålstång sticks in genom hålet i bakaxeln som det lyfter i.



Efter ett tips av John Ellwood (snäll och tokig britt som tävlar med vevhuskompressionsöverladdade enstånkor) så byggde jag ett stänkskydd till gaspotentiometern, den satt nämligen lite utsatt till ifall det stänker vatten från framhjulet och om den pajar är det risk att det blir fullgas per automatik...:3freak



En uppsättning transportskydd i styrofoam för insug och utblås sågades till på bandsågen, inte kul om det driver fullt med snö och skit in i motorn när jag fraktar hojen på släpvagn.:gnissla



Nu är det bara resten av packningen kvar, allt från kaffepannor till flygfotogen måste med för att överleva en racehelg. Imorgon och på söndag är det sparkskruvning för brinnande livet och om inte fan är lös kommer det en film innan helgen är över!:)

Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tackar!

Det blir väl inte så värst mycket datainsamlande på Speed då jag varken filmar RPM eller T2 men det är skitsamma, det stora testet blir om hojen håller ihop för en fullgasrepa (2.5bar laddtryck). Gör den det har jag all tid i världen att mäta och greja senare.:)
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Många tummar hålls nog för dig, lycka till!!!

:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Hoppas herr Johansson förstår hur många som har väntat i flera år på den här helgen!
Det äkta testet!
Fasiken jag är sjukt taggad på bara få se ett klipp från när du blåser över isen!

Stort lycka till!
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Bryt ett ben!:yoparty
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Över 5000 inlägg lästa och nu drar det ihop sig mot den viktigaste milstolpen hittils.

Lycka till och kör så det ryker (lagom mycket)!
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Stor spark i röva !
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top