Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nädå det ska filmas.:)

Ses på sjön då, kom gärna förbi i depån och hälsa. Ser vi upptagna ut så skit i det och hälsa ändå.:)

Ett par bilder till på knarren, blev inte så tokigt faktiskt med de hempulade kåporna.









Tjo!:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Aerodynamiskt korrekt!
Det första jag kommer o tänka på är ändå hängröv..
Hoppas, hoppas att den jävligt fort!
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Kanon! :tummenupp

Lite funderingar bara:
Kedjeskydd?
Måste du inte ha det?
Lite pilligt att få in foten där iofs, men är man kreativ så.....
(Vilket TS ju bevisligen är. :crash)

Alla fina slangar som hänger ner på sidorna?
Skulle man inte dra ihop dessa lite(hårnät?) så att en larvig
lowsider inte medför en massa avsliten finslang? :va

För övrigt så :tuttar :banana :yoparty

:hej

/e
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Stort grattis till att du kommit så långt! Helt galet bygge! Har följt sen första inlägg, mycket trevlig läsning.

En sak jag funderar på rent aerodynamiskt är ifall inte den bakre kåpan riskerar att ta in rätt mycket fartvind fram ifrån och riskerar att fungera som ett uppnedvänd skedvobbler med otrevliga lyftkrafter som resultat?

johanssonshoj.JPG
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Stort grattis till att du kommit så långt! Helt galet bygge! Har följt sen första inlägg, mycket trevlig läsning.

En sak jag funderar på rent aerodynamiskt är ifall inte den bakre kåpan riskerar att ta in rätt mycket fartvind fram ifrån och riskerar att fungera som ett uppnedvänd skedvobbler med otrevliga lyftkrafter som resultat?

View attachment 416205

Mindre
friktion till marken är ju bra.
Då går det fortare :D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Aerodynamiskt korrekt!
Det första jag kommer o tänka på är ändå hängröv..
Hoppas, hoppas att den jävligt fort!

Då är vi två som hoppas, jag lär ta det rätt lugnt första reporna för att känna på hur den beter sig och kolla så smorningen till växellådan är under kontroll. Sen om allt ser bra ut blir det väl till att ladda lite mer på lördagen.:tummenupp

Det är ju liksom ingen mening att fega och spara på bitarna när det väl visar sig funka som det ska, jag måste ju veta att det håller för fullgasrepor innan jag ens kan tänka tanken på Bonneville.

Kanon! :tummenupp

Lite funderingar bara:
Kedjeskydd?
Måste du inte ha det?
Lite pilligt att få in foten där iofs, men är man kreativ så.....
(Vilket TS ju bevisligen är. :crash)

Alla fina slangar som hänger ner på sidorna?
Skulle man inte dra ihop dessa lite(hårnät?) så att en larvig
lowsider inte medför en massa avsliten finslang? :va

För övrigt så :tuttar :banana :yoparty

:hej

/e

Ingen aning om kedjeskydd faktiskt, hur som helst har jag ju fotpinnarna framför framdrevet och en vikt plåt håller inte längt om en 530-kedja smäller av i 200km/h. Får jag inte köra för besiktningsgubben pga detta så är det väl så då.

Jag skulle tro att styret och fotpinnarna tar i innan AN-kopplingarna drar i backen, men drar jag ikull med hojen är det ju kört ändå så då kvittar det om jag måste byta ett par slangkopplingar...

Stort grattis till att du kommit så långt! Helt galet bygge! Har följt sen första inlägg, mycket trevlig läsning.

En sak jag funderar på rent aerodynamiskt är ifall inte den bakre kåpan riskerar att ta in rätt mycket fartvind fram ifrån och riskerar att fungera som ett uppnedvänd skedvobbler med otrevliga lyftkrafter som resultat?

View attachment 416205

Tack!:)

Mitt arsle täcker för hålet runt bakkåpan så det borde inte kunna blåsa in någon luft där och lyfta kåpan, dessutom är den öppen i bakkant så den luft som åker in åker ut lika enkelt. Sen huruvida profilen på kåpan ger lyftkraft när luften åker över den vete väl bara jesus den allsmäktige...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ingen aning om kedjeskydd faktiskt, hur som helst har jag ju fotpinnarna framför framdrevet och en vikt plåt håller inte längt om en 530-kedja smäller av i 200km/h. Får jag inte köra för besiktningsgubben pga detta så är det väl så då.

Inom RR krävs det skydd för att kroppsdelar inte ska kunna fastna mellan drev och kedja och tugga med runt. Vet inte hur reglementet är inom landracing men en "hajfena" som styr bort fladdrande kroppsdelar från drevet är lätt att snida till.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inom RR krävs det skydd för att kroppsdelar inte ska kunna fastna mellan drev och kedja och tugga med runt. Vet inte hur reglementet är inom landracing men en "hajfena" som styr bort fladdrande kroppsdelar från drevet är lätt att snida till.

Tycker ramen täcker kedjan rätt bra, ur den synpunkten iaf. Svårt att komma in mellan kedja/bakdrev där ser det ut som, åas så är det ju rätt lätt att klämma dit, och man slipper tänka alls på det.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Tycker ramen täcker kedjan rätt bra, ur den synpunkten iaf. Svårt att komma in mellan kedja/bakdrev där ser det ut som, åas så är det ju rätt lätt att klämma dit, och man slipper tänka alls på det.

Tänkte mer på framdrevet jag.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Blir göör bra det där. Nu ska det väl gå utav bara.....:tummenupp
Se till att filma ordentligt mycket. Var länge sedan jag såg en riktig action rulle:Bugar
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tjat tjat, jag har mailat Glenn och frågat om jag behöver kedjeskydd eller inte med tanke på fotpinnarnas placering. :)

Blir göör bra det där. Nu ska det väl gå utav bara.....:tummenupp
Se till att filma ordentligt mycket. Var länge sedan jag såg en riktig action rulle:Bugar

Det ska filmas mycket under helgen, hur det blir med uppdateringar på hemsidan vete fan då jag inte vet om vi kommer ha nån uppkoppling eller inte. Det brukar ändå inte hinnas med någon filmklippning då det är full rulle från morgon till kväll så det lär tas när vi kommit hem igen.:tummenupp
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Den som väntar på nått gott................
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ett "problem" under provstarten var att de båda avgastempmätarna visade väldigt olika mätvärden, den vänstra mätaren hade sin originalsond och den högra en Fluke kvalitetssond (tack igen Flu!). Originalsonden var mycket trögare i respons och visade ca 100°C lägre temp än Fluken så det krävdes lite forskande för att se vad som egentligen är rätt temp.



Jag monterade tempsonderna i ett stålrör och eldade i det med en gasolbrännare, på så vis bör båda sonder ha samma omgivningstemp och då också visa samma temperatur.



Som referens använde jag denna mätare med en Fluke tempsond och jämförde med en analog mätare (de som sitter i hojens instrumentpanel) och en digital mätare (den jag mäter laddlufttemp med), jag körde dessa mätare med både sonden som följde med analogmätaren och Flukesonden och fick lite intressanta resultat.



* Den analoga mätaren är mycket segare i respons än både den handhållna och den digitala mätaren.

* Mätsonden till den analoga mätaren är både segare i respons och visar ca 100°C lägre temp än Flukesonden.

*Den handhållna mätaren och den digitala mätaren mäter identiskt när båda har Flukesonder anslutna.



Ett sista test var att jämföra färgen på tempsonderna mot en färgkarta som smeder använder för att uppskatta temperatur, den undre sonden mätte ca 750°C när kortet togs och jämför man med färgkartan så bör den ligga någonstans runt 720-740°C så det verkar stämma.



Så, vad har jag då kommit fram till? Jo, att de analoga mätarna med sonder är skit och ska skrotas ut ur hojen omedelbums. Jag kommer koppla en Flukesond till den digitala mätaren och förhoppningsvis få både snabbare och korrektare tempavläsning. Kul med lite R&D ibland. :)

Tjo!:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top