Gasturbinhoj = JETeskoj!

sportsterdanne

Ny medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Piteå
Hoj
Sportster 2001
Grattis till en lyckad premiär !
Skulle gärna höra dina tankar om vad denna körning har gett dig för tankar om hojjens prestanda.
Var det full gas eller hur mycket finns det kvar, hur mycket skiljer sig iskörning mot asfalt/salt osv. osv.
 

FläsketBrinner

Sporthojsnörd
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Grums
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, KX450 -20
har följt tråden sen start och dina skapelser har bara förvånat mer och mer. stort grattis till ett sånt jävla kvitto på allt arbete!
den enda frågan som jag har är: hur fan ska du toppa detta?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
har följt tråden sen start och dina skapelser har bara förvånat mer och mer. stort grattis till ett sånt jävla kvitto på allt arbete!
den enda frågan som jag har är: hur fan ska du toppa detta?

Han har ju en rätt stor motor ståendes därhemma att toppa det med. :hihi
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
GRATTIS!!!
Det kunde ju inte gått mycket bättre!
Nu är det ju nästan lika spännande att få se hur allt ser ut invändigt efter ett par lyckade repor.:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Grymt bra jobbat och STORT grattis!

Har du lust att förklara lite om vad dom olika mätarna visar och vad som är viktigt att ska stämma och inte stämma. Vad hade tex. fått dig att avbryta och vad får dig att våga satsa mer?

Tack!

Mätaren P2 är laddtryck, P4 är dynamiskt tryck innan kraftturbinen, ITT (digitala mätaren) är temperatur innan kraftturbinen, sen är det oljetryck och oljetemp.

Maxvarv nås vid ca 2.5bar laddtryck, avgastempen bör hålla sig runt 750°C på fullgas och oljetrycket får inte sjunka under 3 bar för då klipps bränslepumpen som en säkerhetsåtgärd. Under körningen hade jag bara koll på laddtrycket, sen hade jag fullt upp med att hålla mig på hjulen...:)

Grattis till en lyckad premiär !
Skulle gärna höra dina tankar om vad denna körning har gett dig för tankar om hojjens prestanda.
Var det full gas eller hur mycket finns det kvar, hur mycket skiljer sig iskörning mot asfalt/salt osv. osv.

Det finns mer pulver att hämta om jag går upp något hekto till i laddtryck och drevar hojen för "rätt" toppfart, nu åkte jag med drevning för 300km/h så jag tappade rätt mycket effekt då kraftturbinen bara snurrade med 2/3 fart.

Jag har åkt 300 i mätarfart på hayabusan många gånger utan bekymmer, men 200+ på is var fanimej ren skräck. De våldsamma styrslagen kan bero på felaktigt försprång eller en kass styrdämpare så jag ska undersöka det noga innan jag kör något mer.

har följt tråden sen start och dina skapelser har bara förvånat mer och mer. stort grattis till ett sånt jävla kvitto på allt arbete!
den enda frågan som jag har är: hur fan ska du toppa detta?

Tusen tack! Det blir nog lite svårbräckt i och med att det var premiären och allt, men 300 på asfalt lär inte vara helt pisstråkigt heller. Sen har vi ju alltid Bonneville som hägrar någon gång i framtiden. :)

Här kommer ett klipp på fredagens körning filmat bakåt, rätt intressant att se hur mycket bakhjulet studsar utan att jag märkte det under körningen.

http://youtu.be/xykA_MMc_os

Tjo!:)
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Oj det ser lite farligt ut. Tänk om slitbanan rycks av då hjulet studsar och då få den i smetad över röven och ryggen......ont!
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Grattis som attan till premiär reporna, ska bli spännande att se vad den presterar på slät och fin asfalt.
Dubbdäcken lär ju inte vara den bästa prestandahöjaren!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det var redigt åkt. Johansson berättade i telefon idag att hojjäveln slog med styret i 200knutar som rodeotjur så att han hade blåmärken på :tuttar. Dessutom verkar ju bakhjulet gjort små 50meters skutt med jämna mellanrum:hihi

Det är sånt som sätter hår på både rygg o ändalykt:rock
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Hej och grattis till körningen!

Jag har följt din tråd nästan från start och det är nog den enda tråden som jag följt riktigt noga. Det är både utbildning och underhållning på hög nivå :tummenupp

Jag kunde inte låta bli att kolla in första sidan från 2010. Där skrev du i ett inlägg:

Förr eller senare kommer jag ha den körbar, sen om det blir om två eller tio år spelar mindre roll.

Att du sen, i första riktiga körningen, dessutom på is med dubbdäck som går riktigt riktigt tungt, drar till med över 200 knyck är så imponerande! Hatten av!

Jag kommer att följa utvecklingen och håller tummarna för att du nån gång kommer till Bonneville!
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Otroligt bra jobbat. Hade sett fram emot att se den live men kunde inte komma ut dit i helgen.

Ang. körbarheten så skulle dämpning även bak vara på sin plats. När den är helt stum så behövs det inte så stora gupp för att hjulet ska lätta i dom farterna.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tack tack!

Jag hann ut i verkstaden för att röja upp lite igår kväll och kollade lite på oljeläckaget, det verkar som att det är ett internt läckage som pressas ut förbi motorhöljets O-ring när det blir laddtryck i motorn. Jag måste alltså riva motorn och kolla vad som läcker, inte ett alternativ att det läcker olja när jag ska åka med sommardäck på hojen...:gnissla

Otroligt bra jobbat. Hade sett fram emot att se den live men kunde inte komma ut dit i helgen.

Ang. körbarheten så skulle dämpning även bak vara på sin plats. När den är helt stum så behövs det inte så stora gupp för att hjulet ska lätta i dom farterna.

Jo, visst hade bakdämpning varit bra men då måste jag bygga en helt ny ram. Med tanke på hur fort dom åkt på Bonneville med stela ramar så tror jag att det ska lösa sig.

Iskörningar på Speed Weekend är trots allt inte målet med hojen utan bara ett tillfälle att få testa den lite, asfalt och salt är bättre underlag om det ska gå fort.:tummenupp

 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är det spännande att se hur motorn ser ut invärtes efter att ha körts relativt hårt i 5 km, är allt skit inuti eller har jag lyckats få det att hålla ihop med smörjning och allt?



Efter att ha plockat ut motorn ur ramen kunde jag hänga av kedjan och ta ut sekundärdrevet i växeln, lite smånervöst att få se om det är blånerat och nedslitet för då måste jag bygga om rubb och stubb.



Nämen ser man på! Det ser ju väldigt trevligt ut det här, lite blankslitet där kuggingreppen sker men annars inga tecken på överhettning eller slitage. Det funkar alltså med 2 bar oljetryck i spridarna som jag körde på.



På pinjongen är det lite mer blankslitet men bara på ytan, inga tecken på värme där heller. Jag ska mäta hur djupt ingreppet sker och kolla om jag behöver schimsa ihop dreven en aning. Någon drevexpert som läser får gärna kommentera bilderna.

Inne i motorn då? Jag vet att det läcker olja någonstans så frågan är bara vart, när jag tog av höljet syntes det i alla fall att vi högg ved bredvid hojen. Massa små träflisor i olika stadier av förkolning... :)



Utan att ha hunnit ta loss rotorn kunde jag i alla fall se att det läcker olja förbi kolvringstätningen bakom turbinhjulet, förmodligen det som gjort att det rök rätt friskt ur motorn under provkörningen innan Speed Weekend.



Jag ska lossa kompressorhöljet och sätta oljetryck på lagren för att kunna se närmare vart det läcker någonstans, bortsett från det så ser motorn förvånansvärt osliten ut. Gott så!

Tjo!:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jädrar vad likesen rullar in hos dig johansson.

Jag tror jag ska posta en hjältehistoria i pinklady forat om hur jag intuberar en överkörd katt med en morakniv och blåser liv i han igen.
Tyvärr lider stackarn dessutom av leukemi och slitna höftkulor, så jag blodtransferera med hjälp av en grävling som ligger o sover vid vägkanten och byta de knäckta benen mot lednycklar jag hade liggandes i skuffenpå bilen.
Oturligt nog ej av samma storlek o längd med va fan, han lever o glad det lilla livet!

Han sitter föresten här brevid o lapar lite glykol kryddad mjölk, för det är ju så sött o gött.
Då tror jag likesen rullar in...

Sa jag föresten att man kan bli jävligt uttråkad av att polera?
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Snyggt!

Angående dreven så kan pinjongen ligga lite fel, men svårt att se på bilden utan markörfärg.
Det man vill få är ett ingrepp som ser ut som en ellips på kronhjulet är det ett D med det raka sträcket uppåt är pinjongen för långt bort, ligger strecket i D nedåt så är den för nära. Tänk på att hålla rätt spel mellan pinjong och kronhjul när du mäter då det påverkar resultatet.

Förmodar att man schimsar in en sådan låda liknande en bakaxel på bil.
Det bästa jag har hittat för att snyggt se ingreppen vid test är kopparpasta på sprayburk.
Lätt att torka av och man ser det väldigt tydligt.

Har själv använt denna guide för bakaxlar med gott resultat. ( Bifogad fil)

Edit: Man verkar få "spara som" och sedan läsa den nerladdade pdf-filen för att den skall fungera.
 

Bifogat

  • Reading-and-Adjusting-Ring-and-Pinion-Tooth-Patterns.pdf
    2.2 MB · Visningar: 753
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj

Hulka hulka, du din ängel här får du en Gilla av mig! *snörvel* :D

Snyggt!

Angående dreven så kan pinjongen ligga lite fel, men svårt att se på bilden utan markörfärg.
Det man vill få är ett ingrepp som ser ut som en ellips på kronhjulet är det ett D med det raka sträcket uppåt/utåt är pinjongen för långt bort, ligger strecket i D nedåt så är den för nära.

Förmodar att man schimsar in en sådan låda liknande en bakaxel på bil.
Det bästa jag har hittat för att snyggt se ingreppen vid test är kopparpasta på sprayburk.
Lätt att torka av och man ser det väldigt tydligt.

Har själv använt denna guide för bakaxlar med gott resultat. ( Bifogad fil)

Kanonbra tips! Skrivaren tuggar ut guiden as we speak så jag kan häfta upp den i verkstaden, jag ska kolla ingreppen nästa gång jag är ute i verkstaden.

Jag fulmätte försprånget med en linjal nyss för att få en idé om varför jag fick såna elaka styrslag, 130mm försprång borde ju ge en väldigt stabil styrning i hög fart så frågan om det inte är styrdämparen i äkta Kinesium som är orsaken?

Den glappar lite när den vänder håll och det är ju inget vidare kanonbra för funktionen...:gnissla

Kanske måste kolla upp hur viktfördelningen på hojen ser ut också, då jag inte har en fläskig radfyra längst fram i ramen ligger nog en ganska stor procent av vikten på bakhjulet så frågan är om jag inte borde vikta den lite i framänden?

Känns rätt skönt när bygget kommit såpass långt att jag kan börja bekymra mig om viktning av ramen.:tummenupp
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Att nå rimlig nivå på tillförlitlighet måste vara den ultimata utmaningen för något som trots allt är hemkört. Kan bara gratulera till hur grejerna hänger ihop!
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top