Nu är det spännande att se hur motorn ser ut invärtes efter att ha körts relativt hårt i 5 km, är allt skit inuti eller har jag lyckats få det att hålla ihop med smörjning och allt?
Efter att ha plockat ut motorn ur ramen kunde jag hänga av kedjan och ta ut sekundärdrevet i växeln, lite smånervöst att få se om det är blånerat och nedslitet för då måste jag bygga om rubb och stubb.
Nämen ser man på! Det ser ju väldigt trevligt ut det här, lite blankslitet där kuggingreppen sker men annars inga tecken på överhettning eller slitage. Det funkar alltså med 2 bar oljetryck i spridarna som jag körde på.
På pinjongen är det lite mer blankslitet men bara på ytan, inga tecken på värme där heller. Jag ska mäta hur djupt ingreppet sker och kolla om jag behöver schimsa ihop dreven en aning. Någon drevexpert som läser får gärna kommentera bilderna.
Inne i motorn då? Jag vet att det läcker olja någonstans så frågan är bara vart, när jag tog av höljet syntes det i alla fall att vi högg ved bredvid hojen. Massa små träflisor i olika stadier av förkolning...
Utan att ha hunnit ta loss rotorn kunde jag i alla fall se att det läcker olja förbi kolvringstätningen bakom turbinhjulet, förmodligen det som gjort att det rök rätt friskt ur motorn under provkörningen innan Speed Weekend.
Jag ska lossa kompressorhöljet och sätta oljetryck på lagren för att kunna se närmare vart det läcker någonstans, bortsett från det så ser motorn förvånansvärt osliten ut. Gott så!
Tjo!