Gasturbinhoj = JETeskoj!

Hann med en repa i förmiddags också, 275.3km/h och jag körde hojen tillbaka till depån efteråt!:banana

Jag har en del film från dagen, ska försöka hinna klippa ihop det ikväll och plita ner en liten race report. Hinns det inte ikväll så kommer det under veckan.
 
Men ursäkta en dum fråga..... men du har en jetmotor som driver en kompressor (kan man säga så?) som via en växellåda driver en vinkelväxel som driver en kedja....
Skulle det inte gå fortare om du bara lät jetmotorn trycka hojen framåt med reaktionsdrift (heter det så?) Eller blir detta effektivare?

Fantastisk insats i helgen och BRA GJORT;ett strålande resultat!!!
 
Men ursäkta en dum fråga..... men du har en jetmotor som driver en kompressor (kan man säga så?) som via en växellåda driver en vinkelväxel som driver en kedja....
Skulle det inte gå fortare om du bara lät jetmotorn trycka hojen framåt med reaktionsdrift (heter det så?) Eller blir detta effektivare?

Man kan köpa en färdig motorcykel.
Det är jätteeffektivt.
 
Tusen tack allihop!:Bugar

Men ursäkta en dum fråga..... men du har en jetmotor som driver en kompressor (kan man säga så?) som via en växellåda driver en vinkelväxel som driver en kedja....
Skulle det inte gå fortare om du bara lät jetmotorn trycka hojen framåt med reaktionsdrift (heter det så?) Eller blir detta effektivare?

Fantastisk insats i helgen och BRA GJORT;ett strålande resultat!!!

Nu driver jag en kraftturbin med jetmotorn och det är mycket effektivare än att bara blåsa sig framåt, hade jag kört med jetdrift skulle jag nog knappt nått över 100km/h i helgen.
 
Grattis som fan!
Sorry att jag inte ringde tebax. Familjen kom i vägen.
Jag tror den accar mycke hårdare i spannet 150-250 än mina turbolösa 90-tals sportisar
Med agnes i sadeln så är 200MPH inom räck håll!!
 
Grattis som fan!
Sorry att jag inte ringde tebax. Familjen kom i vägen.
Jag tror den accar mycke hårdare i spannet 150-250 än mina turbolösa 90-tals sportisar
Med agnes i sadeln så är 200MPH inom räck håll!!

Lugnt, jag vet hur det är ibland med telefontid. :)

Det luriga är att hojen är så odramatisk att köra, ser man till Grevens Super Seven med turboladdad B230 på 700hk som smäller, brakar och vrålar hejdlöst neröver banan så är det obegripligt att jag faktiskt körde snabbare än honom på lördagen. Det bara pyser och visslar lite med en jämn och fin acceleration hela vägen.



 
Bra jobbat!
Är det teardown nu eller ska du åka vidare?

Nu blir det total rivning i vinter för att kolla över motorn, bygga om oljelagringen, bygga vatteninsprutning och förhoppningsvis fixa en ny frontkåpa som jag kan få ner skallen bakom. Som det är nu har jag nästan hela hjälmen ovanför kåpglaset och det är lär bromsa som f*n.

Mycket jobb men jag siktar på 300 nästa sommar!:tummenupp
 
Ivrig som man är så skuttade jag ut i verkstaden igår kväll för att plocka ut motorn ur hojramen och börja riva itu den, den har som sagt gått lite ovanligt varm på sistone så förhoppningen var att hitta orsaken.



Det här var en mycket trevlig syn, vassa och fina turbinvingar utan tecken på överhettning! Hon tål rejält med smisk minsann. :)



Kraftturbinens ledskenor såg inte fullt lika bra ut, de yttre svetsarna på fem av dom har spruckit av värmeutvidgningen och det var inte långt ifrån att en av ledskenorna böjt sig så den tagit i kraftturbinhjulet. Det hade varit obra.



Några små skador på kompressorns inloppsblad skvallrar om att det passerat lite oönskade föremål in i motorn, bäst att kolla hur det ser ut nedströms.



Ajsing bajsing! Tre av diffusorskenorna har skador efter det som passerat genom kompressorn, helt klart något som ställer till det för luftflödet och i slutändan höjer temperaturerna i motorn.



Sist för dagen blir en närbild på turbinhjulet, fastbränd koks från olja som läckt förbi axeltätningen och lite blånering av det bakre lagerläget på grund av jag inte har möjlighet att kyla motorn efter körning. Kör jag oljepumpen för efterkylning börjar det brinna i utblåset pga ett litet oljeläckage från växellådan...

Nu skiter jag i att räkna timmarna på bygget mer, jag fick i alla fall ihop en fullt fungerande jethoj på ca 900h. Ungefär vad det tar för en genomsnittlig raggare att rostlaga en Impala.
 
Kraftturbinens ledskenor såg inte fullt lika bra ut, de yttre svetsarna på fem av dom har spruckit av värmeutvidgningen och det var inte långt ifrån att en av ledskenorna böjt sig så den tagit i kraftturbinhjulet. Det hade varit obra.

det där blir bökigt...
de kan nog inte svetsas i bäda ändar..
 
läge för innovation då, att göra ena sidan flexibel på ngt sätt, som det nu är blir temperaturskillnaderna i "ledskivan" så stora att det kommer att slita av i ena änden.
gissar att de går av först när motorn kallnar efteråt. ïnga mystiska knäppar som hördes?
och gör de det är det ju iofs ingen fara under körningen
 
Jo på något sätt måste jag lösa problemet, mest troligt kommer jag helsvetsa ledskenorna och sätta fast en plugg i huset så jag kan inspektera skicket på dom utan att behöva riva halva hojen...
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top