Gasturbinhoj = JETeskoj!

Grymt smidigt med 3D-skrivare, fint att kunna få jobb gjort på hojbygget medan man sover eller jobbar. :)

Det är den motor jag kommer åka utomlands med helt klart, polaren John har räknat lite på potentialen och med 4 bar laddtryck och drygt 800°C avgastemp är den god för lite drygt 300 kusar!:tummenupp

Det går liksom inte riktigt tro att det är sant när man äntligen hittar ett sånt fel, man bara väntar på att det ska komma tillbaka när man minst anar det...:gnissla
 
Man har ju följt den här tråden i motsvarade ett kattliv eller så, när var du egentligen klar med motorn? Hur länge tänker du att nästa motorbygge ska hålla på? Och hur mycket större skulle den nya motorn bli utvändigt?
 
Man har ju följt den här tråden i motsvarade ett kattliv eller så, när var du egentligen klar med motorn? Hur länge tänker du att nästa motorbygge ska hålla på? Och hur mycket större skulle den nya motorn bli utvändigt?

Jag kan väl egentligen påstå att den nuvarande motorn JU-01 är "klar", det ska till vatteninsprutning för att klämma ur de sista tiotalet hästar och jag ska fixa varvräknare och datalogger men själva motorn i sig är färdigbyggd.

Nya motorbygget kommer gå betydligt fortare, en stor del av byggtiden på förra motorn var all kringutrustning så det slipper jag ju nu. Dessutom har jag hunnit bygga om stora delar av motorn för att bota barnsjukdomarna så nu vet jag i stora drag precis hur nya motorn ska byggas.

Max två år skulle jag säga innan den sitter i hojramen.:tummenupp

Det motorhölje som jag tänkt använda är 30cm i ytterdiameter, alltså 5cm större än nu. Längden blir densamma då jag bygger på samma turbinaxel som tidigare.
 
Jag håller på leta ihop delar till motorbygget så smått, ett motorhölje har jag fått tag i som är 300mm i diameter och med 3mm tjock vägg som kommer tåla lite tryck. Det kan behövas då den nya kompressorn är kapabel till laddtryck upp mot 4 bar! :)



Sen har jag fått hem en original NGV till det Allison C20 4:e stegs turbinhjul jag använder som kraftturbin, jag köpte det på Ebay från en kille i Israel som verkar jobba med att renovera såna här motorer.Det har gått några små flisor ur kanten på huset men det har ingen betydelse för min del.



Verkningsgraden är bra mycket högre på en köpes jämfört med de ledskenor jag byggt själv av rostfria rör, och det betyder mer horstpowder ur motorn!



Tjo!:)
 
Jag håller på leta ihop delar till motorbygget så smått, ett motorhölje har jag fått tag i som är 300mm i diameter och med 3mm tjock vägg som kommer tåla lite tryck. Det kan behövas då den nya kompressorn är kapabel till laddtryck upp mot 4 bar! :)



Sen har jag fått hem en original NGV till det Allison C20 4:e stegs turbinhjul jag använder som kraftturbin, jag köpte det på Ebay från en kille i Israel som verkar jobba med att renovera såna här motorer.Det har gått några små flisor ur kanten på huset men det har ingen betydelse för min del.



Verkningsgraden är bra mycket högre på en köpes jämfört med de ledskenor jag byggt själv av rostfria rör, och det betyder mer horstpowder ur motorn!



Tjo!:)
Behövs det en ny kraftturbin? Kan den bli större? Eller blir det en v2 som är bättre?
 
Behövs det en ny kraftturbin? Kan den bli större? Eller blir det en v2 som är bättre?

Jag ska använda samma turbinhjul men det nya ledskenehuset (NGV) har mycket högre verkningsgrad än det jag snickrade ihop själv, mer effekt alltså! Dessutom kommer jag slippa risken för spruckna svetsar på ledskenorna.:tummenupp
 
Jag kan väl egentligen påstå att den nuvarande motorn JU-01 är "klar", det ska till vatteninsprutning för att klämma ur de sista tiotalet hästar och jag ska fixa varvräknare och datalogger men själva motorn i sig är färdigbyggd.

Nya motorbygget kommer gå betydligt fortare, en stor del av byggtiden på förra motorn var all kringutrustning så det slipper jag ju nu. Dessutom har jag hunnit bygga om stora delar av motorn för att bota barnsjukdomarna så nu vet jag i stora drag precis hur nya motorn ska byggas.

Max två år skulle jag säga innan den sitter i hojramen.:tummenupp

Det motorhölje som jag tänkt använda är 30cm i ytterdiameter, alltså 5cm större än nu. Längden blir densamma då jag bygger på samma turbinaxel som tidigare.

Du får fixa ett motormuseum med de gamla motordelarna i glasmontrar så du kan ha ett bås på MC-mässan. :fakta :hihi
 
Du får fixa ett motormuseum med de gamla motordelarna i glasmontrar så du kan ha ett bås på MC-mässan. :fakta :hihi

Hade jag sparat alla prylar jag byggt under åren skulle jag nog behövt en rätt stor monter... :)

______

För att skrämma ut de sista tjugotalet hästar ur motorn ska jag injektera vatten in i kompressorinloppet för att kyla luften och bygga massflöde, för någon kväll sedan sågade jag ut en prototyp i frigolit för att få lite humm om hur stuket kommer bli. Den ska även tjäna som stöd för bröstkorgen så jag slipper hänga i armarna när jag kör, så placeringen kan se lite knepig ut.



Ikväll gick jag till attack och började bryta ihop en tank i 1mm aluminiumplåt.:smasha



Frihand och ögonmått är två viktiga instrument när man håller på med sån här högprecisionstillverkning, svetsarna har ca 0% porrstämpel men tätt blev det i alla fall. Inte helt lätt att svetsa tunn alu när man fuskar med rengöringen...:gnissla



Så här blev den till slut, i botten sitter det en AN4 svetsanslutning där vattnet tas ut till pump och tryckregulator.



Resultatet blev ungefär som det var tänkt, vattentanken är inte i vägen för hjälmen och med lite stoppning uppepå kommer jag kunna vila bröstet mot den när jag kryper ihop bakom framrutan på hojen.



Nu väntar jag bara på vattenpumpen, regulatorn och spridaren som jag beställt på Ebay, lär väl dyka upp så småningom.:tummenupp
 
En rätt så viktig detalj för att få ut effekt ur en gasturbin är att avgaserna måste ta sig ut lätt, minsta lilla mottryck i utblåset sänker tryckfallet över kraftturbinen och effekten sjunker som en palmerevolver i Nybroviken.



Här har jag börjat på lite smått, blankt och fint nu men det ger sig när jag startar motorn...:brinnerup



Efter lite mer pappmallsklippande, vinkelslipande och plåtvalsande med Sabaton på full volym så kunde jag punktsvetsa ihop ena sidans utblås. De kommer sticka ut bra precis lika mycket som mina ben vilket blir lagom, dom ska inte ta vind men ändå skicka avgaserna iväg från bakkåpan så den inte smälter.



Här syns det bra vilken stor förbättring för flödet det kommer bli, nu slipper avgaserna en tvär 90° sväng utan kan åka mer eller mindre rätt ut.:tummenupp



Tjo!:tummenupp
 
Last edited:
Gubbarna på Volvo aero i trollhättan undrar om du är medveten om hur nära en skivsprängning du var med dina trasiga ledskenor. De är oroliga för dig.
 
Jag har ingen aning, jag får förmedla vidare.
Jag fattar förlite om turbiner för att oroa mig över dig
Du menar att sprickorna i ledskenorna var i ej roterande delar?
 
Jag har ingen aning, jag får förmedla vidare.
Jag fattar förlite om turbiner för att oroa mig över dig
Du menar att sprickorna i ledskenorna var i ej roterande delar?

Herregud nej, sprickorna fanns bara i de styrplåtar som riktar avgaserna i rätt vinkel mot turbinhjulet. Sprickor i turbinhjulet hade varit katastrof direkt...:näsblod

Kolla gärna med turbingubbarna och hör av dig med vad dom säger, inte kul om hela Volvo Aero ska gå runt och oroa sig för mig i onödan.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top