Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Grymt smidigt med 3D-skrivare, fint att kunna få jobb gjort på hojbygget medan man sover eller jobbar. :)

Det är den motor jag kommer åka utomlands med helt klart, polaren John har räknat lite på potentialen och med 4 bar laddtryck och drygt 800°C avgastemp är den god för lite drygt 300 kusar!:tummenupp

Det går liksom inte riktigt tro att det är sant när man äntligen hittar ett sånt fel, man bara väntar på att det ska komma tillbaka när man minst anar det...:gnissla

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Man har ju följt den här tråden i motsvarade ett kattliv eller så, när var du egentligen klar med motorn? Hur länge tänker du att nästa motorbygge ska hålla på? Och hur mycket större skulle den nya motorn bli utvändigt?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Man har ju följt den här tråden i motsvarade ett kattliv eller så, när var du egentligen klar med motorn? Hur länge tänker du att nästa motorbygge ska hålla på? Och hur mycket större skulle den nya motorn bli utvändigt?

Jag kan väl egentligen påstå att den nuvarande motorn JU-01 är "klar", det ska till vatteninsprutning för att klämma ur de sista tiotalet hästar och jag ska fixa varvräknare och datalogger men själva motorn i sig är färdigbyggd.

Nya motorbygget kommer gå betydligt fortare, en stor del av byggtiden på förra motorn var all kringutrustning så det slipper jag ju nu. Dessutom har jag hunnit bygga om stora delar av motorn för att bota barnsjukdomarna så nu vet jag i stora drag precis hur nya motorn ska byggas.

Max två år skulle jag säga innan den sitter i hojramen.:tummenupp

Det motorhölje som jag tänkt använda är 30cm i ytterdiameter, alltså 5cm större än nu. Längden blir densamma då jag bygger på samma turbinaxel som tidigare.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag håller på leta ihop delar till motorbygget så smått, ett motorhölje har jag fått tag i som är 300mm i diameter och med 3mm tjock vägg som kommer tåla lite tryck. Det kan behövas då den nya kompressorn är kapabel till laddtryck upp mot 4 bar! :)

Sen har jag fått hem en original NGV till det Allison C20 4:e stegs turbinhjul jag använder som kraftturbin, jag köpte det på Ebay från en kille i Israel som verkar jobba med att renovera såna här motorer.Det har gått några små flisor ur kanten på huset men det har ingen betydelse för min del.

Verkningsgraden är bra mycket högre på en köpes jämfört med de ledskenor jag byggt själv av rostfria rör, och det betyder mer horstpowder ur motorn!

Tjo!:)

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag håller på leta ihop delar till motorbygget så smått, ett motorhölje har jag fått tag i som är 300mm i diameter och med 3mm tjock vägg som kommer tåla lite tryck. Det kan behövas då den nya kompressorn är kapabel till laddtryck upp mot 4 bar! :)

Sen har jag fått hem en original NGV till det Allison C20 4:e stegs turbinhjul jag använder som kraftturbin, jag köpte det på Ebay från en kille i Israel som verkar jobba med att renovera såna här motorer.Det har gått några små flisor ur kanten på huset men det har ingen betydelse för min del.

Verkningsgraden är bra mycket högre på en köpes jämfört med de ledskenor jag byggt själv av rostfria rör, och det betyder mer horstpowder ur motorn!

Tjo!:)
Behövs det en ny kraftturbin? Kan den bli större? Eller blir det en v2 som är bättre?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Behövs det en ny kraftturbin? Kan den bli större? Eller blir det en v2 som är bättre?

Jag ska använda samma turbinhjul men det nya ledskenehuset (NGV) har mycket högre verkningsgrad än det jag snickrade ihop själv, mer effekt alltså! Dessutom kommer jag slippa risken för spruckna svetsar på ledskenorna.:tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag kan väl egentligen påstå att den nuvarande motorn JU-01 är "klar", det ska till vatteninsprutning för att klämma ur de sista tiotalet hästar och jag ska fixa varvräknare och datalogger men själva motorn i sig är färdigbyggd.

Nya motorbygget kommer gå betydligt fortare, en stor del av byggtiden på förra motorn var all kringutrustning så det slipper jag ju nu. Dessutom har jag hunnit bygga om stora delar av motorn för att bota barnsjukdomarna så nu vet jag i stora drag precis hur nya motorn ska byggas.

Max två år skulle jag säga innan den sitter i hojramen.:tummenupp

Det motorhölje som jag tänkt använda är 30cm i ytterdiameter, alltså 5cm större än nu. Längden blir densamma då jag bygger på samma turbinaxel som tidigare.

Du får fixa ett motormuseum med de gamla motordelarna i glasmontrar så du kan ha ett bås på MC-mässan. :fakta :hihi

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Du får fixa ett motormuseum med de gamla motordelarna i glasmontrar så du kan ha ett bås på MC-mässan. :fakta :hihi

Hade jag sparat alla prylar jag byggt under åren skulle jag nog behövt en rätt stor monter... :)

______

För att skrämma ut de sista tjugotalet hästar ur motorn ska jag injektera vatten in i kompressorinloppet för att kyla luften och bygga massflöde, för någon kväll sedan sågade jag ut en prototyp i frigolit för att få lite humm om hur stuket kommer bli. Den ska även tjäna som stöd för bröstkorgen så jag slipper hänga i armarna när jag kör, så placeringen kan se lite knepig ut.

Ikväll gick jag till attack och började bryta ihop en tank i 1mm aluminiumplåt.:smasha

Frihand och ögonmått är två viktiga instrument när man håller på med sån här högprecisionstillverkning, svetsarna har ca 0% porrstämpel men tätt blev det i alla fall. Inte helt lätt att svetsa tunn alu när man fuskar med rengöringen...:gnissla

Så här blev den till slut, i botten sitter det en AN4 svetsanslutning där vattnet tas ut till pump och tryckregulator.

Resultatet blev ungefär som det var tänkt, vattentanken är inte i vägen för hjälmen och med lite stoppning uppepå kommer jag kunna vila bröstet mot den när jag kryper ihop bakom framrutan på hojen.

Nu väntar jag bara på vattenpumpen, regulatorn och spridaren som jag beställt på Ebay, lär väl dyka upp så småningom.:tummenupp

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hur justerar man in en sådan?
Finns det någon Bredbandsvattna mätare man monterar :D

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
En rätt så viktig detalj för att få ut effekt ur en gasturbin är att avgaserna måste ta sig ut lätt, minsta lilla mottryck i utblåset sänker tryckfallet över kraftturbinen och effekten sjunker som en palmerevolver i Nybroviken.

Här har jag börjat på lite smått, blankt och fint nu men det ger sig när jag startar motorn...:brinnerup

Efter lite mer pappmallsklippande, vinkelslipande och plåtvalsande med Sabaton på full volym så kunde jag punktsvetsa ihop ena sidans utblås. De kommer sticka ut bra precis lika mycket som mina ben vilket blir lagom, dom ska inte ta vind men ändå skicka avgaserna iväg från bakkåpan så den inte smälter.

Här syns det bra vilken stor förbättring för flödet det kommer bli, nu slipper avgaserna en tvär 90° sväng utan kan åka mer eller mindre rätt ut.:tummenupp

Tjo!:tummenupp

Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Gubbarna på Volvo aero i trollhättan undrar om du är medveten om hur nära en skivsprängning du var med dina trasiga ledskenor. De är oroliga för dig.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gubbarna på Volvo aero i trollhättan undrar om du är medveten om hur nära en skivsprängning du var med dina trasiga ledskenor. De är oroliga för dig.

Vad har en turbinsprängning med sprickor i de stillastående ledskenorna att göra? Det var ju inte ens nära att dom skulle trilla loss.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag har ingen aning, jag får förmedla vidare.
Jag fattar förlite om turbiner för att oroa mig över dig
Du menar att sprickorna i ledskenorna var i ej roterande delar?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag har ingen aning, jag får förmedla vidare.
Jag fattar förlite om turbiner för att oroa mig över dig
Du menar att sprickorna i ledskenorna var i ej roterande delar?

Herregud nej, sprickorna fanns bara i de styrplåtar som riktar avgaserna i rätt vinkel mot turbinhjulet. Sprickor i turbinhjulet hade varit katastrof direkt...:näsblod

Kolla gärna med turbingubbarna och hör av dig med vad dom säger, inte kul om hela Volvo Aero ska gå runt och oroa sig för mig i onödan.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...