Gasturbinhoj = JETeskoj!

Jag är gruvligt imponerad av ditt kunnande och din envishet:Bugar
Följer dina galenskaper med nöje:tummenupp
 
Det gör vi, men jag kommer inte ha hojen med tyvärr. Styrgeometrin gillar inte isdäck tydligen så jag kommer sikta på sommarkörning med hojen och satsa fullt ut på att få fart på jetsparken till vintern.

Jag skulle nog vilja hävda att det är din gaffel som inte tål sin nya vintertida miljö. Däck som väger 3-4ggr det normala, ingen bakfjädring och lite annan vinkel gör att den får spader. Framhjulet befinner sig mer i luften än på isen i total otakt med underlaget, och det är ungefär här nånstans styrslagen blir som bäst :-)
 
Jag är gruvligt imponerad av ditt kunnande och din envishet:Bugar
Följer dina galenskaper med nöje:tummenupp

Tack! 90% tjurskalle och 10% kunskap kommer man långt på. :hihi

Jag skulle nog vilja hävda att det är din gaffel som inte tål sin nya vintertida miljö. Däck som väger 3-4ggr det normala, ingen bakfjädring och lite annan vinkel gör att den får spader. Framhjulet befinner sig mer i luften än på isen i total otakt med underlaget, och det är ungefär här nånstans styrslagen blir som bäst :-)

Det kan nog stämma, konstigt nog verkar det funka kanon på en standardhoj men det är väl kombinationen stelbent/annan gaffelvinkel som ställer till det som sagt...:gnissla

Du har PM!
 
Gokväll kamrater! Igår var jag ute till strax efter midnatt och jobbade med hojmotorn, och nu har jag varit ute och jobbat på förar-aerodynamiken ett par mil i löpardojorna så det är sannerligen fullt fokus på landracingen inför nästa säsong.



Hursomhelst, gårdagens potatis var att göra modifieringarna på lagerhuset som borde göra att rotorn snurrar lätt även under oljetryck. Den ena modifieringen var att svarva in en oljekanal runt hela glidbussningen istället för ett enkelt hål upptill som det var tidigare.



Den andra modifieringen var att borra in oljekanaler i den bakre axialbrickan så det inte riskerar att gå torrt, jag borrade 6 st hål som leder av olja från den främre glidbussningen in mellan axialbrickan och det roterande axiallagret.



Här ser ni om ni tittar noga i hålen skarven mellan bussningen och lagerhuset i aluminium, det lär spruta en hel del olja nu med 5 kg oljetryck mot lagringen. Ni ser även gamla nötmärken från axiallagret som den nya oljefilmen förhoppningsvis ska motverka.



Varenda gång jag är isär med motorn passar jag på att kontrollera så bränslespridarna inte satt igen, enklast är att trycksätta spridarringen med gasol och se så alla lågor är lika höga. Som synes så är spridaren klockan 8 på bilden nästan helt tät vilket kan orsaka problem med förbränningen då de resterande spridarna måste flöda mer bränsle för att hålla motorvarvet uppe.



Bara att silverlöda dit en ny spridare av 0.7mm rostfritt rör, lätt som en pannkaksplätt!



Jag började montera ihop motorn innan jag insåg att jag kanske borde sova några timmar innan väckarklockan ringer, jag filade i alla fall bort skadorna på kompressordiffusorn jag visade tidigare så nu är allt i tiptop skick igen.



Tjo! :)
 
Jag har ju gjort lite modifieringar på lagringen till hojmotorn och det vore ju kul om det faktiskt gjorde någon nytta också. Dags att skruva ihop bitarna och testa alltså!:smasha



Det visade sig en timme senare att rotorn fortfarande bromsas fast när oljetrycket kommer, då har jag uteslutit allt utom en möjlig orsak till problemet. Jag ska bolla lite tankar med min polare i Australien och mest troligt kommer jag plocka isär motorn igen och göra den sista modifieringen.:tummenupp



Med det konstaterat lagade jag de spruckna ledskenorna i kraftturbinhuset och passade på att förstärka på svetsarna till de övriga också, lika bra det när jag liks höll på.



Jag hittade även märken efter att kraftturbinhjulet skrapat i höljet, mest troligt är det från när det främre kullagrets lagerkorg i komposit smälte under den första provkörningen genom byn.:)



Sista projektet för dagen var att bygga om sadeln så den går montera ca 10cm längre bak, då borde jag kunna få ner hjälmen bakom kåpglaset utan större bekymmer.



Tjo flöjt!:krama
 
Last edited:
Men fy faan så nöjd jag är nu då, var ute ikväll och rev motorn igen för att testa den sista idén jag hade på vad som kan orsaka att rotorn snurrar så trögt med oljetrycket på. Jag tänker inte tråka ut er med fler demonteringsbilder så här kommer boven i dramat direkt.



Den där stjärnformade brickan ligger löst i ett spår och då oljetrycket ligger på glidlagret bakom den är min gissning att brickan trycks framåt och låser fast axiallagret, jag vet att det är rena grekiskan att läsa då ni förmodligen inte har full koll på hur allt sitter ihop inuti motorn men ändå.



Hur som helst, jag borrade och gängade fyra M4 hål för låsskruvar till brickan. Här ser ni skruvarna på plats och nu jävlar ska det till mer än lite oljetryck för att rubba brickan!:)



Jag monterade ihop motorn igen och testade den med andan hållen, det blev ett litet glädjevrål i verkstaden när jag kände att rotorn snurrade hur lätt som helst trots hela 5kg oljetryck!:banana:banana:banana

Grymt skönt att äntligen ha löst det problemet, nu lär trycklufttuberna räcka betydligt längre än tidigare.:tummenupp
 
Nu var det dags att få lite användning av 3D-skrivaren på allvar, under veckan har jag ritat upp en gjutform till kompressorhuset i Inventor Fusion och igår förmiddags satte jag igång skrivaren.



Jag tog en serie bilder under tiden den tuggade på:









Det blev ju fint det där, jag har tidigare skrivit ut den 3D-scannade bilden av kompressorhjulet så det lades på plats så man ser hur det kommer bli. En rejäl pjäs blir det kan jag lova! :-)



Tjo!:tummenupp
 
Jäkla, bra o ha pryl det där!
Förlåt om jag läst tråden slarvigt men är det bonneville motorn det där?

Ang axialbrickan: Jag känner igen det där.
När väl hittat ett fel som hemsökt en i evigheter så kan man inte fatta att man inte insåg det direkt!
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top