Gasturbinhoj = JETeskoj!

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Då finns det ju potential i hojen iaf! Då ses vi väl på isen i vinter då?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Då finns det ju potential i hojen iaf! Då ses vi väl på isen i vinter då?

Det gör vi, men jag kommer inte ha hojen med tyvärr. Styrgeometrin gillar inte isdäck tydligen så jag kommer sikta på sommarkörning med hojen och satsa fullt ut på att få fart på jetsparken till vintern.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Jag är gruvligt imponerad av ditt kunnande och din envishet:Bugar
Följer dina galenskaper med nöje:tummenupp
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Det gör vi, men jag kommer inte ha hojen med tyvärr. Styrgeometrin gillar inte isdäck tydligen så jag kommer sikta på sommarkörning med hojen och satsa fullt ut på att få fart på jetsparken till vintern.

Jag skulle nog vilja hävda att det är din gaffel som inte tål sin nya vintertida miljö. Däck som väger 3-4ggr det normala, ingen bakfjädring och lite annan vinkel gör att den får spader. Framhjulet befinner sig mer i luften än på isen i total otakt med underlaget, och det är ungefär här nånstans styrslagen blir som bäst :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag är gruvligt imponerad av ditt kunnande och din envishet:Bugar
Följer dina galenskaper med nöje:tummenupp

Tack! 90% tjurskalle och 10% kunskap kommer man långt på. :hihi

Jag skulle nog vilja hävda att det är din gaffel som inte tål sin nya vintertida miljö. Däck som väger 3-4ggr det normala, ingen bakfjädring och lite annan vinkel gör att den får spader. Framhjulet befinner sig mer i luften än på isen i total otakt med underlaget, och det är ungefär här nånstans styrslagen blir som bäst :)

Det kan nog stämma, konstigt nog verkar det funka kanon på en standardhoj men det är väl kombinationen stelbent/annan gaffelvinkel som ställer till det som sagt...:gnissla

Du har PM!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Gokväll kamrater! Igår var jag ute till strax efter midnatt och jobbade med hojmotorn, och nu har jag varit ute och jobbat på förar-aerodynamiken ett par mil i löpardojorna så det är sannerligen fullt fokus på landracingen inför nästa säsong.



Hursomhelst, gårdagens potatis var att göra modifieringarna på lagerhuset som borde göra att rotorn snurrar lätt även under oljetryck. Den ena modifieringen var att svarva in en oljekanal runt hela glidbussningen istället för ett enkelt hål upptill som det var tidigare.



Den andra modifieringen var att borra in oljekanaler i den bakre axialbrickan så det inte riskerar att gå torrt, jag borrade 6 st hål som leder av olja från den främre glidbussningen in mellan axialbrickan och det roterande axiallagret.



Här ser ni om ni tittar noga i hålen skarven mellan bussningen och lagerhuset i aluminium, det lär spruta en hel del olja nu med 5 kg oljetryck mot lagringen. Ni ser även gamla nötmärken från axiallagret som den nya oljefilmen förhoppningsvis ska motverka.



Varenda gång jag är isär med motorn passar jag på att kontrollera så bränslespridarna inte satt igen, enklast är att trycksätta spridarringen med gasol och se så alla lågor är lika höga. Som synes så är spridaren klockan 8 på bilden nästan helt tät vilket kan orsaka problem med förbränningen då de resterande spridarna måste flöda mer bränsle för att hålla motorvarvet uppe.



Bara att silverlöda dit en ny spridare av 0.7mm rostfritt rör, lätt som en pannkaksplätt!



Jag började montera ihop motorn innan jag insåg att jag kanske borde sova några timmar innan väckarklockan ringer, jag filade i alla fall bort skadorna på kompressordiffusorn jag visade tidigare så nu är allt i tiptop skick igen.



Tjo! :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Din gamle turbinpornograf.��

:tuttar

Hur många gånger kan du göra det innan du får gjuta en ny? Eller kan du lägga på material?

Ett otal gånger ifall det inte blir större skador än så här, det är ju trots allt en gasturbin vi pratar om och ingen motortyp som kräver tillverkningstoleranser och sånt elände.:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har ju gjort lite modifieringar på lagringen till hojmotorn och det vore ju kul om det faktiskt gjorde någon nytta också. Dags att skruva ihop bitarna och testa alltså!:smasha



Det visade sig en timme senare att rotorn fortfarande bromsas fast när oljetrycket kommer, då har jag uteslutit allt utom en möjlig orsak till problemet. Jag ska bolla lite tankar med min polare i Australien och mest troligt kommer jag plocka isär motorn igen och göra den sista modifieringen.:tummenupp



Med det konstaterat lagade jag de spruckna ledskenorna i kraftturbinhuset och passade på att förstärka på svetsarna till de övriga också, lika bra det när jag liks höll på.



Jag hittade även märken efter att kraftturbinhjulet skrapat i höljet, mest troligt är det från när det främre kullagrets lagerkorg i komposit smälte under den första provkörningen genom byn.:)



Sista projektet för dagen var att bygga om sadeln så den går montera ca 10cm längre bak, då borde jag kunna få ner hjälmen bakom kåpglaset utan större bekymmer.



Tjo flöjt!:krama
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det verkar som en kanon fredag!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Men fy faan så nöjd jag är nu då, var ute ikväll och rev motorn igen för att testa den sista idén jag hade på vad som kan orsaka att rotorn snurrar så trögt med oljetrycket på. Jag tänker inte tråka ut er med fler demonteringsbilder så här kommer boven i dramat direkt.



Den där stjärnformade brickan ligger löst i ett spår och då oljetrycket ligger på glidlagret bakom den är min gissning att brickan trycks framåt och låser fast axiallagret, jag vet att det är rena grekiskan att läsa då ni förmodligen inte har full koll på hur allt sitter ihop inuti motorn men ändå.



Hur som helst, jag borrade och gängade fyra M4 hål för låsskruvar till brickan. Här ser ni skruvarna på plats och nu jävlar ska det till mer än lite oljetryck för att rubba brickan!:)



Jag monterade ihop motorn igen och testade den med andan hållen, det blev ett litet glädjevrål i verkstaden när jag kände att rotorn snurrade hur lätt som helst trots hela 5kg oljetryck!:banana:banana:banana

Grymt skönt att äntligen ha löst det problemet, nu lär trycklufttuberna räcka betydligt längre än tidigare.:tummenupp
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Den förklaringen var ju på ren svenska. Tillochmed jag fattade.:brinnerup
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu var det dags att få lite användning av 3D-skrivaren på allvar, under veckan har jag ritat upp en gjutform till kompressorhuset i Inventor Fusion och igår förmiddags satte jag igång skrivaren.



Jag tog en serie bilder under tiden den tuggade på:









Det blev ju fint det där, jag har tidigare skrivit ut den 3D-scannade bilden av kompressorhjulet så det lades på plats så man ser hur det kommer bli. En rejäl pjäs blir det kan jag lova! :)



Tjo!:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jäkla, bra o ha pryl det där!
Förlåt om jag läst tråden slarvigt men är det bonneville motorn det där?

Ang axialbrickan: Jag känner igen det där.
När väl hittat ett fel som hemsökt en i evigheter så kan man inte fatta att man inte insåg det direkt!
 
Last edited:
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top