Gasturbinhoj = JETeskoj!

Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
och bara för att tillföra absolut inget till denna i övrigt helt underbara tråd, så vill jag bara säga att en FET jävla jetmotor på full speta med ebk på är djurisk, sjukt, brutalt jävla gött- vibrationerna som går genom kroppen är sanslösa!!
MEN, som Elffors så klokt förmedlar så är en RR/ Packard V12 en helt annan sak, japp- en HELT annan sak!!!
har ju haft förmånen att uppleva båda upplevelserna många gånger.
sen, fredagsmys idag har varit att lyssna på mjuuuk och go deep progressive house- steka pannkakor och dricka southern comfort (nja, hälla i sej....:krama) och den blivande världsmästaren lugnt tuttande på moran:tuttar

//jj
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Mmmm, en stor tolva vore inte fel att ha ståendes i gömmorna. Kamrat Olle har två Meteor-12:eek:r han den lyllosen.:kär

Mellan däckbyten och soptippsbesök hann jag med att rulla ut hojen och ta lite kort på hur jag sitter på hojen nu när jag flyttat sadeln och kapat ur rutan.



Nu börjar det se lite bättre ut, jag får ner skallen mer och det är betydligt bekvämare när jag kan ligga mot vattentanken.



Frontarean kan inte vara speciellt stor heller, jag ska se om det går mäta på något vis från bilderna.



Tjo!:tummenupp
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
En snäll böj från kåpglaset upp mot hjälmen borde du skaffa.
Stor risk att luften går neråt annars.

Hmm.

Kan nog göra en simpel modell på dig och köra i Flow-Design.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det kan vara en idé, jag håller på bolla lite funderingar med några gubar som kör på Bonneville så vi får se om det kommer fram fler idéer att testa. Jag tror inte att jag kommer göra allt för många ändringar till före nästa tävling, lätt att tappa bort sig annars och inte veta vad som är bra och inte.

Jag har ritat och skrivit ut den andra pluggdelen till nya motorns kompressorhus nu, jag håller mig till rätt enkla former då jag kan fräsa och svarva fram detaljerna när biten är gjuten.



Två styrstift håller bitarna centrerade när sandformen tillverkas, partiledardebatten är bara massa jävla svammel så jag tror jag går ut och testar om den obehandlade pluggen släpper sanden eller om jag måste slipa och klarlacka den först.



Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
För att se om det finns en möjlighet att använda den 3D-printade pluggen utan efterbehandling gjorde jag ett snabbt test i förrgår kväll.



Flaskorna (träramarna) är för stora och jag varken siktade första lagret sand eller packade tillräckligt hårt men det var som sagt bara ett test.



Som ni ser så läggs pluggen i botten av ena flaskan, sanden packas på i omgångar tills flaskan är helt fylld. Sen vänder man på flaskan och ser det ni ser här ovanför. Ett par träskruvar dras i och försiktigt försiktigt knackar man på pluggen och lyfter loss den ur sanden.



På grund av jag fuskade när jag packade sanden släppte det lite på ett par ställen, men under omständigheterna ett mycket lyckat test!:tummenupp

Nu ska jag bara bygga ett par mindre flaskor då de jag har nu är onödigt stora, sanden jag har räcker inte till att fylla dom nämligen.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Klarar du av att bygga nya flaskor.
Trä var väl inte ditt favoritmaterial :D
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Frontarean kan inte vara speciellt stor heller, jag ska se om det går mäta på något vis från bilderna.

kör såhär:
Rollie_Free%2C_record_run.jpg
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Självklart skall du ha en hajdräkt:tummenupp
Hur lätt demonterar du bak och framskärm. Såg en film från saltet , samlas ju en hel del i hjulhusen vid körningarna. Iof ett smärre prob men......
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Att kunna göra en sak i sömnen är inte illa pinkat, minst sagt. Fram tills nu har mina alster sträckt sig till snarkningar och brakskitar men efter vinsten av 3D-skrivaren har repertoaren utökats dramatiskt.



Något jag stört mig på ett tag är placeringen, eller snarare den icke-befintliga placeringen, av snabbkopplingarna till gasol och tryckluft. Jag skissade ihop ett ramfäste igår kväll och laddade en rulle Bridge Nylon i printern och körde igång en utskrift, sen lade jag mig och läste några sidor i Joe Abercrombie´s fantasytriologi The First Law innan jag snarksomnade.



I morse gick jag upp och petade loss biten från printern, och nu efter middagen satte jag fast den på hojen. Fy faan så smidigt det är med 3D-skrivare, och nu när jag kan skriva i nylon är bitarna till och med användbara jämfört med spröd PLA.



Är det någon som behöver ha nåt printat i nylon eller PLA så maila mig på anders.johansson@jamtkraft.se, det skadar inte att späda på byggbudgeten lite.:tummenupp
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Trevligt trevligt.

Jag började skruva ihop min printer idag.
Hoppas att jag får printat en testbit imorgon.

Du har inte Bowden-matning på din va?

Ska visst göra att finishen blir väldigt mycket bättre.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ingen Bowdenmatning på min, nej. Det skulle nog vara en fördel då det är mycket överhäng på skrivarhuvudet vilket ger onödiga vibrationer, men det känns å andra sidan som att man borde få mycket sämre kontroll på retraction med matningen så långt från munstycket.

Lycka till med premiärutskriften, har du några funderingar över inställningarna så skicka mig ett PM så kan jag försöka ge några tips. Om jag lever det vill säga, om två timmar ska jag försöka springa ett maraton på under tre timmar så vill det sig illa får du maila Terry Evans med dina frågor och be honom vidarebefordra... :)
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Kan han bosse lura folk att kleta in allt mellan himmel och jord med kopparpasta, går det nog att få folk att smörja in sig med jet A1 också:D

Har avnjutit ljudet från din förbipassagefilm från föne, den gör sig extra bra där för en som är uppvuxen med ett flygflottilj i närheten.



Skål å helg!

Färila var/är ett alldeles underbart ställe!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jamen grattis påre!
 
Nyheter
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

Top