Nikel
Gudomlig sporthojare
Grattis!
BTW.
Det blev ingen printing.
Stollarna hade missat en del i kittet och det var moderkortet.....
Grattis!
BTW.
Det blev ingen printing.
Stollarna hade missat en del i kittet och det var moderkortet.....
Fira födeldan med att springa mara? Vill du inte bli äldre?
Finns det nån klass på Bonneville för galningar som vill speedspringa i skinnställ?
Grattis i efterskott .
Liten fundering bara angående den kommande turbinen som är 3d-printad...
Finns det någon beräkning bakom vinklarna på diffusorskenorna? Just nu ser de ut att vara i princip tangentiella med rotorn, men rent principiellt borde dom inte vara det enligt vad jag lärt mig (läser turbo-machinery i skolan nu ).
Sen en annan sak. Är det inte bättre att krympa det radiella avståndet där flödet blir axiellt i diffusorn, så att du kan göra skenorna smalare och på så vis minska ner vak-arean efter skenorna?
I see, att du inte vill smala av skenorna av praktiska skäl är jag med på. Men det jag menade var att för att kompensera för den då ickelinjära ökningen av arean, som blir när man smalar av skenorna, så minskar man successivt den radiella öppningen så att areaökningen blir linjär ändå.
Vinklarna; grejer är ju den att man få ju räkna med både radiella och tangentiella hastigheten om skenorna ska matcha utflödet, men det kanske inte är meningen att skenorna ska vara helt i linje med flödet?
I normala fallet är de ju ändå inga skenor alls ut ur en radialkompressor (inte turbin, kom jag på nu ), men rent principiellt som sagt In däremot i francisturbiner etc är de ju ganska petigt
Det är rätt så mycket kompromissande med vinklarna då man måste hitta en snittvinkel som funkar på både låga och höga varv, avviker den för mycket från luftvinkeln börjar det bygga värme. Hade man haft möjlighet att ha ett snigelhus som på en turbo skulle det varit mycket enklare.
Den övningen var jag med på ifrån F4Har avnjutit ljudet från din förbipassagefilm från föne, den gör sig extra bra där för en som är uppvuxen med ett flygflottilj i närheten.
https://youtu.be/kujGHjIk7Jo
Skål å helg!
Inte en blekaste, mest troligt inte så mycket då det är på låga varv som den minskade lagerfriktionen gör mest nytta. På full makaron är rotorvridet så högt att det bromsande axiallagret knappast orkar hålla emot märkbart, oljetempen lär i alla fall bli lägre på grund av detta.
Jag kanske missuppfattade, men gjorde inte felet att axiallagret pressades hårdare ju högre effektuttaget var?
Vad blir det för material du häller i? Gamla volvo kolvar eller ska du lyxa till det och köpa nytt?Nu har proppen släppt lite med bygget av nya motorn till hojen, jag har börjat rita upp motordelarna som ska skäras ut i CNC-plasma och igår snickrade jag ihop ett par lagom stora träflaskor till sandgjutningen.
Kvällens potatis blev alltså att se om det går använda de 3D-utskrivna gjutformarna. Jag siktade sanden närmast gjutformen för att undvika klumpar och sen packade jag sanden i omgångar med en trästör.
Så här långt har jag testat tidigare, men nu beger jag mig ut i obanad terräng. Kopparrör används för att forma gjutkanalen i mitten och de två avluftningskanalerna på sidorna, det är viktigt att få inloppet där biten är som tjockast så att avstelningen sker där sist. Annars blir det lätt porer och gropar när det stelnar.
Ni ser att jag pudrat delningsplanet med talk för att inte de två flaskornas sand ska fastna ihop. Mer sand, bankande, sand, bankande och sen kunde jag dra ut rören och lossa på den övre flaskan. Med pungen rätt i brallan lyfte jag ut gjutformen ur sanden med hjälp av ett par träskruvar och lätt knackande med baksidan av en mejsel.
Bättre än sist helt klart! Några små flisor har gått men det går lätt att fila till när biten är gjuten. Nästa form till rakning!
Tror ni inte på fan att den släppte också, betydligt lättare än jag kunnat tro. Ni kan se avluftningshålen som har fått ett par kanaler ditkrafsade så den smälta aluminiumen kan ta sig ut.
Nu står den färdiga sandformen och väntar på att min pannberedskap ska ta slut så jag kan värma upp smältugnen, jag törs inte ge mig på något sånt när jag när som helst kan bli inringd till jobbet för att laga nån bottenasktransportör som smullit av. På fredag är jag ledig så då bär det till! Håll tummarna.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |