I morse studsade jag upp på min beredskapslediga fredag och startade smältugnen, sen blev det en tre fyra koppar kaffe och några korvmackor under tiden ugnen kom upp i temp. Sen var det bara att ladda degeln med aluminium och pyssla med annat tills det såg ut så här:
Jag tillsatte fluss till smältan för att få ner ytspänningen så den fyller ut formen lättare, sen blåste jag ner kvävgas i botten på degeln med ett stålrör för att gasa ur smältan (kvävgasen binder upp syret i aluminiumen och tar med sig det till ytan). Sen slaggade jag av ytan och lät tempen stiga till 780°C innan jag gjöt.
Spännande deluxe! Jag har haft min beskärda del av misslyckade gjutningar under åren så det vore kul om det börjar gå som det är tänkt, jag har väl fuskat lite i varierande grad tidigare men nu gör jag allt efter regelboken så det borde kunna bli bra.
Jorå för fan, det blev riktigt bra det här. Jag kapade av ingjuten och värmebehandlade biten i 180°C i 7 timmar så den blir lättare att bearbeta senare.
Riktigt jäkla nöjd är jag, det blev en liten por på baksidan men den kan jag svetsa upp senare om det behövs. Det hade kunnat undvikas om jag hade lite högre höjd på ingjutet så det varit mer tryck på smältan, men man lär så länge man lever.
Lagren från 3D-skrivaren syns väldigt tydligt, den oljebundna gjutsanden ger väldigt detaljerade gjutningar minsann.
Succén firades med en korvmacka till och en 31km löpartur ut till Granboforsens kraftverk och tillbaka, en klart godkänd dag med andra ord!
Sist men inte minst en film från dagen:
https://youtu.be/vXnLOXCMlqY
Tjo fucking ho!!!