Gasturbinhoj = JETeskoj!

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Man kan ju iofs köpa ett par riktiga hårdmetallborr just för en sådan speciell operation, inga problem att borra i hårt gods med dom. Och sen går det ju finemang att gänga. Borde inte kosta många spänn. Tilia skärspray funkar vansinnigt bra i rostfritt, förresten.

Mmm, fast principen med hårdmetall är att man värmer materialet man bearbetar (för stål och liknande, titan etc får man gnugga på ändå), vilket gör att det härdar återigen. Så borra med hårdmetallborr å sen gänga är halvnajs. Då är en vanlig snabbstålsborr bättre, då ska det vara så nära rumstemperatur som möjligt. En vanlig dormer A002 är inga problem att borra titan grade 5 med om man gör rätt :tummenupp

Minsta skärdjup är förövrigt rekommenderat till 0.08 mm just för ythärdningen. #hargåttcoromantskolasåjagvetallt :tungan
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
I väntan på den liter Vattenglas som jag beställde har jag finulat på med lite annat i verkstan, men igår började jag experimentera lite med sandkärnetillverkningen i tvättstugan.



Sanden blandas med 4-6% vattenglas och packas i formen, sen gör man hål genom centrum så kolsyran kommer åt överallt.



Enligt expertisen på Youtube kan man härda den vattenglasblandade sanden med kolsyra, tur att man har en Sodastreamer hemma!:tummenupp



Nähäpp, det sket sig ju rätt rejält. Sanden blev inte tillräckligt hård utan smulades sönder när jag öppnade formen.



Efter tips från en intergalaktisk polare (eller om han är från Amerika, lite oklart i nuläget) så gjorde jag ett nytt försök att härda sandkärnan i mikrovågsugnen istället.



Nu blev det andra bullar! Sanden blir jävligt varm så jag var nära att smälta PLA-formen men det funkade över förväntan. Näxt upp är att göra oljesandformen och sen försiktigt lägga ner kärnan i den, sen ska det gjutas lagerhus!:yoparty



Tjo!:tummenupp
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Hur smaka bullen:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Då sandkärnan verkade bli bra så var det dags att göra resten av gjutformen klar, jag tog bilder steg för steg ifall nån är intresserad av att se hur det går till.



Här har jag precis packat den undre träramen (flaskan) och vänt på den, notera styrstiften i den övre halvan av gjutpluggen.



Här sitter de tu ihop, barnpudret är för att få en fin släppyta mellan träflaskorna.



Efter att ha packat i sand i den övre träflaskan med ett par kopparrör på plats för att forma kanalerna för ingjut och avluftning delade jag på dom, här håller jag på skära kanalerna från dessa kanaler in till pluggen.



Försiktigt försiktigt lyfta ur pluggarna ur sanden...:gnissla



Nu till den mest spännande operationen, nämligen att placera sandkärnan i hålrummet!



Jorå, det gick utan att knäcka kärnan. Puhh lixom.

För att undvika minitabben jag gjorde sist när jag inte hade nog med vätskepelare och fick lite porer på ytan gör jag dessa förhöjningar av gjutsand, tänk vad man lär sig mycket på youtube!



Nu står gjutformen klar för att användas, håll tummarna inför morgondagens gjutning!



Tjo!:tummenupp
 

Crackpipe

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2012
Ort
Laholm
Hoj
Dom flesta
Tänk bara på att inte ha för tunt lager sand i övre formen när du använder förhöjningarna, eller lägg en tyngd över träramen annars finns risk att aluminiumet trycker upp sanden och rinner ut, har hänt mig ett antal gånger, inte kul
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tänk bara på att inte ha för tunt lager sand i övre formen när du använder förhöjningarna, eller lägg en tyngd över träramen annars finns risk att aluminiumet trycker upp sanden och rinner ut, har hänt mig ett antal gånger, inte kul

Det är nog ingen höjdare, jag brukar använda tvingar för att hålla ihop flaskorna. Bra att bli påmind i alla fall.:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
tummar hållna!
Lutar mig tillbaks o mumsar dieselnötter i väntan
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det gick fint även denna gång, kors i taket och ta i trä. Jag tog en semesterdag för att kunna hålla på ostört en förmiddag, med ett par liter 800°C aluminium på garagegolvet vill man gärna hålla sig inom synhåll...



Här är en film med utländskt tal så att de som inte haft turen att födas i en humanitär stormakt förstår vad som sägs.

https://youtu.be/-iQFke0tQQM

Här håller jag på mejsla ut sandkärnan, inte så svårt som jag trodde. Blaska runt den i en hink vatten underlättar.



Det ser ju riktigt bra ut det här, återstår att se om jag lyckats få kärnan centrerad i lagerhuset så jag har lite material att svarva lagersätena i.



Tjo!:tummenupp
 
Nyheter
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

Top