Gasturbinhoj = JETeskoj!

jocket

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
Kawa ZXR750 -93
Spännande att läsa om gjutningen! :tummenupp

En fråga; finns det någon speciell anledning till att inte bara göra ett tvådelat fräst hus med uppsamlingsfickan som skruvas ihop?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Spännande att läsa om gjutningen! :tummenupp

En fråga; finns det någon speciell anledning till att inte bara göra ett tvådelat fräst hus med uppsamlingsfickan som skruvas ihop?

Det skulle inte funka då lagersätena ska svarvas i huset, minsta lilla förskjutning vid ihopskruvning skulle fucka upp toleranserna helt.:gnissla

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Hoj
Honda VT 750
litar du så blint på utskrifterna att du vågar sätta spridarhållaren i insuget....
tänk om plasten går av... :(

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
litar du så blint på utskrifterna att du vågar sätta spridarhållaren i insuget....
tänk om plasten går av... :(

Den monteras från utsidan så det är bara spridaren som sticker in.

Sen är jag nog mer orolig för den härva av kablar och slangar som sitter under kåpglaset, lossnar det en kabelsko eller slangklämma åker den rätt in i motorn och det går inte göra speciellt mycket åt.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
ok, vad har vatteninsprutning för påverkan?

Den kyler luften som går in i motorn och ökar massflödet, turbinhjulet är dessutom lite för stort för kompressorn så en dryg liter med vatten i minuten som blir till ånga "fyller ut" turbinhjulet bättre.

Att med en intercooler kyla den luft som redan passerat kompressorn däremot är lönlöst, för att det ska ge en ökning i massflöde måste man kyla luften som är på väg in i kompressorn vilket vatten/metanolinsprutningen gör.

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Hoj
Honda VT 750
Att med en intercooler kyla den luft som redan passerat kompressorn däremot är lönlöst, för att det ska ge en ökning i massflöde måste man kyla luften som är på väg in i kompressorn vilket vatten/metanolinsprutningen gör.

okejj
en intercooler på en bil ger ingen ökning av massflödet?
man kyler alltså luften innan mha kallt vatten? dryga 1kg kallt vatten kyler 60 kilo luft?
men du säger "blir till ånga" det måste väl ske efter kompressorn? för det är väl där det värms upp?

jocket

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
Kawa ZXR750 -93
okejj
man kyler alltså luften innan mha kallt vatten? dryga 1kg kallt vatten kyler 60 kilo luft?
men du säger "blir till ånga" det måste väl ske efter kompressorn? för det är väl där det värms upp?

Massflöde är precis vad det låter som.. Massa per tidsenhet. En ic är ju tät och tillför ingen ny massa = ingen ökning av massflöde.

Edit: Om Johansson kyler luften innan kompressorn får han en högre densitet på luften som sugs in. Sen allt eftersom vätskan förångas ökas trycket ytterligare i motorn = högre tryck = thrust. eller som "utfyllnad" som Johansson beskrev

Funktionen hos en ic går att beskriva med pvdiagram och lite termodynamik men det är nog ett annat forum :)

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
okejj

Det är som Jocket skrev, skillnaden är att en kolvmotors effekt styrs av hur mycket luft som kommer in i cylindern medan en gasturbins effekt styrs av hur mycket luft som kompressorn kan suga i sig. Väldigt förenklat sett såklart.

En IC på en kolvmotor funkar då den ökar densiteten på luften som är på väg in i cylindern, turbon matar ju på med luft så själva flaskhalsen är hur mycket luft som kan passera insugsventilen.

En IC på en gasturbin funkar däremot inte, eller jo visst kyler den luften men att kyla luften nedströms kompressorn kan omöjligt öka massflödet av luft genom motorn. Det enda man gör är att kyla bort värme som måste kompenseras med bränsle i brännkammaren.

Att däremot spruta in vattendimma i kompressorns insug sänker temperaturen på luften både före och under själva kompressionsfasen i kompressorhjulet, det ökar massflödet då det är volymen luft som kompressorn kan flöda som styr hur mycket effekt gasturbinen kan ge.

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag saxar lite från en diskussion på ett flygforum om vatteninsprutning, Dart Mk 532 hade som exempel 2030hk i grundutförande vilket ökade till 2470hk med vatteninsprutning:

GG, Water Methanol is used to recover engine power at high ambient temperatures or high altitude airfields.

High ambient temperature results in a reduced air mass flow through an engine. Fuel flow must be reduced, in proportion, to avoid excessive turbine inlet temperature (TIT), and so engine power is reduced.

Injecting water alone into the compressor would cool the air by evaporation and increase the mass flow, so reducing the TIT. Maximum power could then be restored by movement of the power lever to increase fuel, but if the water flow ceased there would be an immediate over-temp at the turbine. Another disadvantage of pure water is that it freezes at flight temperatures (as mentioned in previous posts).

However, by adding a proportion of methanol (a fuel) to the water, the power may be restored without extra movement of the power lever. The methanol also acts as an anti-freeze for the water.

It's usually supplied to the engines at between 9 and 18psi.

Hope this helps, GG.

Jag kommer inte se samma procentuella effektökning då jag har mycket lägre laddtryck i motorn, men det bör vara klart märkbar skillnad i effekt i rövdynon.:tummenupp

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag har hållit på experimentera rätt mycket med nyloninställningarna i 3D-skrivaren den senaste veckan och till sist fick jag till det rätt så bra, jag skrev ut en ny anslutning i nylon för returvattnet som leds tillbaka till vattentanken från regulatorn och nu är finishen betydligt bättre än tidigare.

Lite slangar dragna.

Sen satte jag även fast spridarhållaren i framkant på luftburken, det var banne mig inte det lättaste för det var precis på håret att jag kom åt med borrmaskinen trots att jag skruvat loss oljepumpen och massa slangar...

Nu saknar jag bara lite slang för att kunna koppla ihop allt, en ställbar tryckkontakt är beställd och på väg som ska styra så vattenpumpen slår på när laddtrycket når 2 bar.

Tjo!:tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Snyggt som alltid! :tummenupp

Nu har även facebooksidan legendary motorcycles uppmärksammat bygget :)
Screenshot_2015-12-13-17-04-47.jpg

Jag passade på att kommentera och länka till byggtråden för eventuella intresserade, hoppas det gick bra :)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Snyggt som alltid! :tummenupp

Nu har även facebooksidan legendary motorcycles uppmärksammat bygget :)
View attachment 425709

Jag passade på att kommentera och länka till byggtråden för eventuella intresserade, hoppas det gick bra :)

Tackar! Jag skummade igenom kommentarerna via fästmöns Facebook (vägrar skaffa en egen) och man kan undra vilken ålder det är på de flesta som kommenterar...:gnissla

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tackar! Jag skummade igenom kommentarerna via fästmöns Facebook (vägrar skaffa en egen) och man kan undra vilken ålder det är på de flesta som kommenterar...:gnissla

Ja, det var ju inte många som hade stenkoll på det här med jethojar direkt... :hihi "jay Leno built one of these years ago" var det någon som sa, jag hoppas han menar "bought" för y2k är fan inte jays construction :rofl

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Det är rätt fascinerande att läsa kommentarer på youtube, ju okunnigare folk är desto tvärsäkrare och drygare är dom. Speciellt när det har med motorer att göra, då tar det inte lång tid innan det är fullt krig i kommentarsfältet...:dummer

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är rätt fascinerande att läsa kommentarer på youtube, ju okunnigare folk är desto tvärsäkrare och drygare är dom. Speciellt när det har med motorer att göra, då tar det inte lång tid innan det är fullt krig i kommentarsfältet...:dummer

Ja, om man känner sig lite allmänt hoppfull och positivt inställd till mänskligheten så kan man snabbt bota det genom att läsa lite kommentarer på youtube, eller facebook. :hihi

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år