Gasturbinhoj = JETeskoj!

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Hoj
Kawasaki A7 -68
Ska du gjuta något finns det 3D-printrar som skriver i sand, gjutformar alltså. Finns inte så många sådana skrivare i Sverige men en som man kanske kommer åt finns i Jönköping..

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jo, jag har gjort de flesta misstagen redan under bygget av gamla motorn så det borde gå hyfsat fort att plocka ihop den här. Däremot är min svarv för liten för jobbet så jag ska frakta hit farsans svarv nu till sommaren som har högre dubbhöjd.

0.88mm! Det var inte illa, jag som tycker att 0.3mm är att sträcka på gränserna. :)

0.3 tar ju sån otrolig tid.
Men kvaliteten blir ju klart bättre.

Men det är gött att kunna printa 0.5 mm tjocka lager.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ska du gjuta något finns det 3D-printrar som skriver i sand, gjutformar alltså. Finns inte så många sådana skrivare i Sverige men en som man kanske kommer åt finns i Jönköping..

En sån vore helt klart användbar att ha hemma.:tummenupp

- - - Updated - - -

0.3 tar ju sån otrolig tid.
Men kvaliteten blir ju klart bättre.

Men det är gött att kunna printa 0.5 mm tjocka lager.

Hur stort munstycke har du på din skrivare? På min sitter det ett 0.4mm.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
En sån vore helt klart användbar att ha hemma.:tummenupp

- - - Updated - - -

Hur stort munstycke har du på din skrivare? På min sitter det ett 0.4mm.

Original så satt det 0.3.
Det har jag borrat upp till 0.89 nu.

Det är lite i grövsta laget och funkar ju inte perfekt till småbitar men om man ska göra stora detaljer så är det kanon.

Capture.JPG

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Original så satt det 0.3.
Det har jag borrat upp till 0.89 nu.

Det är lite i grövsta laget och funkar ju inte perfekt till småbitar men om man ska göra stora detaljer så är det kanon.

View attachment 426036

Flott! Hade jag haft utbytbara munstycken på min skrivare hade jag testat men jag tror inte jag börjar borra upp något på den. Skulle vara ifall jag får tag i ett extra skrivarhuvud då.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Ikväll har jag pysslat lite med nya hojmotorns turbinhus, jag kapade till 18st ledskenor i 5mm tjock SS2368 och putsade till de laserskurna spåren i turbinhuset så dom passade.

Det är en hel del jobb kvar innan dom går svetsa fast, hålcirkeln för lagerhuset ska borras, hålet för turbinaxeln ska svarvas ur, ledskenorna ska slipas in och justeras för rätt throat-area osv så jag har det jag gör.

Först ska framändan på motorn göras så det lär dröja innan jag gör något mer på dessa bitar.

Tjo!:tummenupp

Wisborg

Åker alldeles för lite =)
Gick med
6 Sep 2008
Hoj
CBR 600rr,
Hur pass mycket större blir denna motor jämfört med nuvarande?

Gott Nytt ÅR!

Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Flott! Hade jag haft utbytbara munstycken på min skrivare hade jag testat men jag tror inte jag börjar borra upp något på den. Skulle vara ifall jag får tag i ett extra skrivarhuvud då.

Aha, du har inte ens det.
Då förstår jag att du inte vill borra.

Jag beställde precis nya IGUS DryLin bussningar till min istället för Axialkullager.
Hoppas den blir lite tystare nu :)

Gott Nytt år på dig :krama

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Vad ligger på lur som fyrvekeri uppe i norr tro:rock
Gott nytt

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Vad ligger på lur som fyrvekeri uppe i norr tro:rock
Gott nytt

Här är det lugna gatan, brände av en magnesiumfackla för nån timme sen och nu tänkte jag gå och lägga mig.

Det är lite klent stuk på nyårsfirandet som småbarnsförälder, när man var grabbhalva och solokvist söps det hela dan och in på förmiddagen dan efter. Nu nöjer man sig med en smörgås.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Här är det lugna gatan, brände av en magnesiumfackla för nån timme sen och nu tänkte jag gå och lägga mig.

Det är lite klent stuk på nyårsfirandet som småbarnsförälder, när man var grabbhalva och solokvist söps det hela dan och in på förmiddagen dan efter. Nu nöjer man sig med en smörgås.

Det är nog inte bara föräldraskapet utan har nog med åldern att göra också. När jag var yngre kunde jag också hålla på som du säger, men gjorde man om det nu skulle man antagligen avlida av bakfylla. En annan kan ju inte ens dricka mer än fem-sex öl under en kväll nuförtiden utan att må rejält dåligt dagen efter... :död

Men det är skönt att fira lugnt också :) Gott nytt år!:tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Helt klart har det med åldern att göra, lång och bitter erfarenhet gör att man börjar gruva sig för bakfyllan redan efter första groggen...:gnissla

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ursäkta, men jag har inte orkat läsa hela tråden.
Men, vill du inte bORRa!!!:3freak

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Fram till nyss har vi varit helt övertygade om att vi retade upp en gammal lappkärring under premiären av Speed Weekend i Funäsdalen och fick en ondskefull förbannelse lagd över våra varvräknarbyggen, det har nämligen varit tvärt omöjligt att få till en pålitlig varvräknare till gasturbinerna trots både framgooglade ritningar och oscilloskop.:gnissla

Olov har som ni nyligen läst hållit på bygga en Arduinobaserad varvräknare till hojen och igår var jag förbi och lade näsan i blöt en stund, till slut fick vi till koden så displayen började fungera. I samma stund kom vi på att jag ju har en panelmätare liggandes som borde funka med den BorgWarner EFR-sond som jag använder.

Sagt och gjort, innan jag lade mig i går kväll letade jag fram panelmätaren och programmerade den för rätt antal kompressorblad. Ikväll efter att barnen somnade gick jag ut och testade den, först mätte jag på ett kompressorhjul uppspänt mellan dubbar i svarven men det gav inget utslag alls. Buhuu!:gråta

Efter lite telefonkonsultation med Olov kom vi på att sonden troligen behöver snabbare rotation på kompressorn för att funka, det bildas nämligen några slags eddy currents i aluminiumvingarna när dom roterar nog fort och dom kan sonden känna av. Jag skruvade alltså fast sonden i motorn och varvade upp den med tryckluft, nu började det hända grejor!:tummenupp

Det behövdes ca 3000rpm innan mätaren började ge utslag, men sen verkar den läsa varvet klockrent. Jag ska dubbelkolla programmeringen så jag inte skalat fel men rent spontant så känns det stämma med varvtalen då jag bör ha ett tomgångsvarv på nånstans runt 25.000rpm.

https://youtu.be/MJeI03o1-vI

Tjohoo som sagt!:banana

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Då jag utökat mätarantalet lite på senaste var jag tvungen att bygga en ny instrumentpanel, det har ju varit lite på trekvart allting hittills då mycket har byggts om och ändrats men nu har jag bestämt mig vilka mätare jag behöver. Alltså, ut med mätarna och bort med gamla panelen!

Inga krusiduller här inte med 3D-scanning, tumstockar och andra fancy pants-metoder...:)

För att inte försämra sikten framåt mer än nödvändigt gjorde jag instrumentpanelen i plexiglas, mätarhålen sågades ut med en oscillerande såg som jag lånat av far och renoverat upp.

Här sitter alla mätare på plats, det är varvräknare för gasturbinen överst, laddtryck, avgastemp och oljetryck på mittenraden och varvräknare för kraftturbinen nederst.

Tjo!:tummenupp

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...