Gasturbinhoj = JETeskoj!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Snyggt! :tummenupp Smart med genomskinlig panel för ökad sikt med! :)

Förresten, jag har en kanske småkorkad fråga angående din 3d-skrivare... Går det att skriva ut nylon på en skrivare med ouppvärmd bädd? Jag hade för mig att din var ouppvärmd, men nylon kan du ju bevisligen skriva ut... :confused: Vilken max munstyckestemp ligger din skrivare på?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Snyggt! :tummenupp Smart med genomskinlig panel för ökad sikt med! :)

Förresten, jag har en kanske småkorkad fråga angående din 3d-skrivare... Går det att skriva ut nylon på en skrivare med ouppvärmd bädd? Jag hade för mig att din var ouppvärmd, men nylon kan du ju bevisligen skriva ut... :confused: Vilken max munstyckestemp ligger din skrivare på?

Tack!

Med lister och knep får även den fattige ett skjut, som ordspråket säger. Om man trixar lite med limstiftad skrivplatta och en rejäl Brim (skrivaren lägger en "kjol" runt det utskrivna objektet för att öka arean som fäster i skrivplattan) går det skriva ut i nylon utan värme i plattan.

Jag skriver med Taulmans Bridge Nylon, den är förhållandevis lättjobbad jämfört med andra sorters nylon. Jag tror det har kommit någon annan nylontyp som ska funka också.

Jag skriver ut nylon i 255°C men munstycket ska klara upp emot 280°C eller så, har inte haft någon anledning att testa vart gränsen går.

Just för tillfället har skrivaren kukat ihop, det går inte få kontakt med den över nätverket så jag håller på maila tillverkaren för att räkna ut vad som är fel. Det är några lampor på ett kretskort som blinkar konstigt så det kan vara nåt som måste bytas ut. Eländes elektronik.:gnissla

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tack!

Med lister och knep får även den fattige ett skjut, som ordspråket säger. Om man trixar lite med limstiftad skrivplatta och en rejäl Brim (skrivaren lägger en "kjol" runt det utskrivna objektet för att öka arean som fäster i skrivplattan) går det skriva ut i nylon utan värme i plattan.

Jag skriver med Taulmans Bridge Nylon, den är förhållandevis lättjobbad jämfört med andra sorters nylon. Jag tror det har kommit någon annan nylontyp som ska funka också.

Jag skriver ut nylon i 255°C men munstycket ska klara upp emot 280°C eller så, har inte haft någon anledning att testa vart gränsen går.

Just för tillfället har skrivaren kukat ihop, det går inte få kontakt med den över nätverket så jag håller på maila tillverkaren för att räkna ut vad som är fel. Det är några lampor på ett kretskort som blinkar konstigt så det kan vara nåt som måste bytas ut. Eländes elektronik.:gnissla

Klurigt värre! :)

Tackar så mycket för den informationen! Funtar nämligen på att skaffa en egen (enklare och billigare) skrivare att börja experimentera med och det lilla jag lyckats läsa mig till säger att nylon är materialet man ska ha om man vill skriva ut grejer som faktiskt går att använda och att skrivaren isåfall måste ha uppvärmd bädd och munstycken som fixar minst 265 grader C (= dyrt)... Men om det nu funkar för dig så kanske man kan satsa på en snikvariant (hittat en som är klassad upp till 260 grader max och det borde ju räcka om du kör på 255...) och börja pula så smått med! :)

Ajfan, inte bra... El är djävulens påfund :huvet

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nä, under en febertopp när jag hade influensa i julas skaffade jag ett Facebookkonto bara för att hålla kontakten med folk jag aldrig hinner hälsa på. Nåt Twitter blir det däremot inte, vem fan skulle orka läsa om vad jag gör hela tiden...

Kolla in Jimmy de Ville. Han har en show på discovery där han bygger om saker och ting. Nu har han skaffat en jetmotor för nåt projekt. Kan vara coolt.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag såg avsnittet när han byggde en jetbåt, rätt fränt men jag har tröttnat lite på såna upplägg där man öser pengar över nåt femdagarsprojekt.

Mycket intressantare med långsammare, genomtänkta projekt där det märks att byggherren brinner för bygget och inte bara vill se snabba resultat, Serien "A car/bike/etc Is Born" med Mark Evans älskar jag!:)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag såg avsnittet när han byggde en jetbåt, rätt fränt men jag har tröttnat lite på såna upplägg där man öser pengar över nåt femdagarsprojekt.

Mycket intressantare med långsammare, genomtänkta projekt där det märks att byggherren brinner för bygget och inte bara vill se snabba resultat, Serien "A car/bike/etc Is Born" med Mark Evans älskar jag!:)

Då har vi en sak gemensamt. Det blir inte bättre TV än en kunnig amatör som gör så gott han kan.
Jo förresten.
Entusiaster som fuskar ihop skrot.

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Hoj
CRF250R
Sätt frugans tekittel på spisen med lite saltvatten i och doppa en kopparspole lindad runt en eldgaffel i önskad frekvens så kanske det gör susen.. men förvarna resterande del av hushållet, dels för att det kommer bli vått.. och så att de inte ringer akutpsyk för att far har tillslut nått änden på förståndet.. :)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Sätt frugans tekittel på spisen med lite saltvatten i och doppa en kopparspole lindad runt en eldgaffel i önskad frekvens så kanske det gör susen.. men förvarna resterande del av hushållet, dels för att det kommer bli vått.. och så att de inte ringer akutpsyk för att far har tillslut nått änden på förståndet.. :)

Dom har varit med om värre.:)

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Du Johansson, jag har ev lite överblivet alu på jobbet. I form av en produkt. Jag vet inte vilken typ av alu och så, men den ska slängas. Så om du vill så kan jag ta med den upp nästa vända. Feb/mars. Om det är intressant?

cf9e818c8bbf7eecd49d9d2cc121481c.jpg

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Du Johansson, jag har ev lite överblivet alu på jobbet. I form av en produkt. Jag vet inte vilken typ av alu och så, men den ska slängas. Så om du vill så kan jag ta med den upp nästa vända. Feb/mars. Om det är intressant?

cf9e818c8bbf7eecd49d9d2cc121481c.jpg

Är det gjuten aluminium och inte strängpressat så är jag klart intresserad! Vad rör det sig om för mängder? Nåt kilo eller 100?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Är det gjuten aluminium och inte strängpressat så är jag klart intresserad! Vad rör det sig om för mängder? Nåt kilo eller 100?

14kilo står det på fraktsedeln. Finns en strömövergång som du ser. Sen tre klumpar som är gjutna/frästa.

0b3743eed4690ac7cab97e9539ec0176.jpg

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...