Svarv svarv...
Jodå, precis när jag tog sista finskäret och fick bort all gjutyta ur lagerläget passade glidlagret in. Puhh liksom!
Tjo!
Tjusigt resultat! Kanske att jag missat något, men vad är syftet med hålrummet? Det har ju en väldigt specifik form, och ser för litet ut för att vara för lättning. Någon form av uppsamlingsmagasin för oljan?
Grymt resultat. Gillar din lilla röda spade.
Tjusigt resultat! Kanske att jag missat något, men vad är syftet med hålrummet? Det har ju en väldigt specifik form, och ser för litet ut för att vara för lättning. Någon form av uppsamlingsmagasin för oljan?
Just det, på ena sidan av lagerhuset dök det upp ett par djupa porer som ställer till det då jag kommer borra oljekanaler genom lagerhuset, om en por når in till oljan kommer det läcka som ett såll så det blev bakläxa på gjutningen.
Mest troligt är anledningen att jag gjöt en såpass stor volym att krympningen blev för stor, hade jag haft en grov stigare direkt uppepå lagerhuset som det kunnat dras aluminium ur när det stelnade hade det nog funkat bättre.
försöker mig på ett tips...
om det bara berott på krympningen skulle det blivit en svacka,
men man ska absolut ha en stigare på tjockaste stället som är grövre än själva godset..
tror mera på att gasbildning från kärnan som vill ut och stiger upp genom sidan och som sen blir kvar som bubblor i väggen.
tror att ångan/gasen i smältan gjorde att det inte blev någon svacka.
vattenglaset innehåller en del vatten om blir kvar i kärnan, det kommer att bli ånga som måste ledas ut,
åtgärder..
man kan göra kärnan ihålig och ha en kanal i gjutsanden rakt ut åt sidan så att e.v. gas åker ut och inte far genom smältan.
och torka den på ett varmt ställe i flera dagar är bra...
har man inte tid kanske det går i mikron, men försiktigt då snabbkokning kan spränga den.
Passar på att fråga var du balanserar dina turbiner, har en turbo jag skulle vilja balansera men alla vill ju bara ge en utbytesdel för 5000 kr. Det är jag inte intresserad av..
Tack på förhand!
Ber om ursäkt att jag stör lite i denna tråd. Men det är så att jag är så nyfiken på hur det gått för herren med skoda pickisen som stod i depån i Orsa 2013. Du borde ha lite koll på jet-folket som finns (t.o.m. med på en av bilderna).
View attachment 425523
View attachment 425524
Ja men det räcker bra för mig att veta, då finns det ju en liten gnutta hopp om att få se den in action, inte helt lagt på is eller vad man ska säga.Ingen fara, bara bra att det blir lite liv i tråden då jag mest väntar på delar till nya hojmotorn.
Bosse sålde motorn på bilden till en skum typ utanför Östersund då det saknades lite för mycket delar för att han skulle få liv i den, sen ryktas det om att han fått tag i en Rolls Royce Avon (motorn i Lansen) som är startklar men då han är lite utav en Hemlige Arne så har jag inte så stor koll på vad han håller på med.
Han har en hemsida där det inte skrivs så värst mycket, rent spontant så verkar han mer intresserad av att visa upp grejorna på mässor och utställningar än att tävla med dom. Inget elakt ment för han är en trevlig filur.
www.itsallfun.se
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |