Gasturbinhoj = JETeskoj!

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Det är märkligt vad mycket som fixas med envishet,finurlighet,kunskap,och viss mått av galenskap:Bugar
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tackar gubbs!:krama

Jag kunde inte hålla mig utan smet ut lite under Idol för att rensvarva lagerhuset och se om kärnan centrerat bra nog för att glidlagren ska kunna svarvas in.



Svarv svarv...



Jodå, precis när jag tog sista finskäret och fick bort all gjutyta ur lagerläget passade glidlagret in. Puhh liksom!



Tjo!:tummenupp
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Svarv svarv...

Jodå, precis när jag tog sista finskäret och fick bort all gjutyta ur lagerläget passade glidlagret in. Puhh liksom!


Tjo!:tummenupp

Tjusigt resultat! Kanske att jag missat något, men vad är syftet med hålrummet? Det har ju en väldigt specifik form, och ser för litet ut för att vara för lättning. Någon form av uppsamlingsmagasin för oljan?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Tjusigt resultat! Kanske att jag missat något, men vad är syftet med hålrummet? Det har ju en väldigt specifik form, och ser för litet ut för att vara för lättning. Någon form av uppsamlingsmagasin för oljan?

Som ja förstod de så sa han i sin video att han skall borra ett hål där för o leda bort oljan därav reservoaren :3
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Grymt resultat. Gillar din lilla röda spade.

Det är fästmöns trädgårdsspade, men hon saknar den nog inte så här års.:)

Tjusigt resultat! Kanske att jag missat något, men vad är syftet med hålrummet? Det har ju en väldigt specifik form, och ser för litet ut för att vara för lättning. Någon form av uppsamlingsmagasin för oljan?

Prexis, en oljesump som samlar upp oljan som passerat genom glidlagren och ska sugas tillbaka till oljetanken.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Fascinerande hur långt man kommer med 3d skrivare och sand. Det kommer verkligen revolutionera bonsmidet.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Har det slagit runt för gode herr Johansson? Varför håller han på smälta ner lagerhuset? :va



Jo, han upptäckte något när han rensvarvade ytan igår natt...:gnissla



Just det, på ena sidan av lagerhuset dök det upp ett par djupa porer som ställer till det då jag kommer borra oljekanaler genom lagerhuset, om en por når in till oljan kommer det läcka som ett såll så det blev bakläxa på gjutningen.

Mest troligt är anledningen att jag gjöt en såpass stor volym att krympningen blev för stor, hade jag haft en grov stigare direkt uppepå lagerhuset som det kunnat dras aluminium ur när det stelnade hade det nog funkat bättre.



Jag hittade en tom turbinoljeburk i lagom storlek som jag bestämde mig för att gjuta ett nytt lagerhus i, jag skiter med andra ord i sandkärna utan gör en knul som jag svarvar ur istället.



Jag iddes inte ta några kort på själva smältningen då ni förmodligen sett er less på det, här har jag precis tippat i smältan i burken.



Det här var klockan halv 1 i förmiddags, halv 8 ikväll plockade jag ut knulen ur ugnen där den legat på eftervärme i 180°C och gonat till sig lite. Jag var tvungen att dra några skär i svarven för att se hur gjutningen blev och det såg fint ut. Inga problem med krympnings-porer nu med en öppen burk full med smält aluminium.



Ett och annat bakslag är nyttigt så man inte får storhetsvansinne. :)
 

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Ort
Gräsmyr
Hoj
Honda VT 750
Just det, på ena sidan av lagerhuset dök det upp ett par djupa porer som ställer till det då jag kommer borra oljekanaler genom lagerhuset, om en por når in till oljan kommer det läcka som ett såll så det blev bakläxa på gjutningen.

Mest troligt är anledningen att jag gjöt en såpass stor volym att krympningen blev för stor, hade jag haft en grov stigare direkt uppepå lagerhuset som det kunnat dras aluminium ur när det stelnade hade det nog funkat bättre.

försöker mig på ett tips...
om det bara berott på krympningen skulle det blivit en svacka,
men man ska absolut ha en stigare på tjockaste stället som är grövre än själva godset..
tror mera på att gasbildning från kärnan som vill ut och stiger upp genom sidan och som sen blir kvar som bubblor i väggen.
tror att ångan/gasen i smältan gjorde att det inte blev någon svacka.
vattenglaset innehåller en del vatten om blir kvar i kärnan, det kommer att bli ånga som måste ledas ut,
åtgärder..
man kan göra kärnan ihålig och ha en kanal i gjutsanden rakt ut åt sidan så att e.v. gas åker ut och inte far genom smältan.
och torka den på ett varmt ställe i flera dagar är bra...
har man inte tid kanske det går i mikron, men försiktigt då snabbkokning kan spränga den.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Mycket troligt att det är som du säger, det var bara på en sida som porerna fanns och det kan mycket väl ha varit översidan.

En avluftning på kärnan och en grov stigare uppepå lagerhuset hade nog varit melodin, får ha det i åtanke nästa gång jag gjuter med sandkärna.:tummenupp

försöker mig på ett tips...
om det bara berott på krympningen skulle det blivit en svacka,
men man ska absolut ha en stigare på tjockaste stället som är grövre än själva godset..
tror mera på att gasbildning från kärnan som vill ut och stiger upp genom sidan och som sen blir kvar som bubblor i väggen.
tror att ångan/gasen i smältan gjorde att det inte blev någon svacka.
vattenglaset innehåller en del vatten om blir kvar i kärnan, det kommer att bli ånga som måste ledas ut,
åtgärder..
man kan göra kärnan ihålig och ha en kanal i gjutsanden rakt ut åt sidan så att e.v. gas åker ut och inte far genom smältan.
och torka den på ett varmt ställe i flera dagar är bra...
har man inte tid kanske det går i mikron, men försiktigt då snabbkokning kan spränga den.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Passar på att fråga var du balanserar dina turbiner, har en turbo jag skulle vilja balansera men alla vill ju bara ge en utbytesdel för 5000 kr. Det är jag inte intresserad av..
Tack på förhand! :tummenupp
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Ber om ursäkt att jag stör lite i denna tråd. Men det är så att jag är så nyfiken på hur det gått för herren med skoda pickisen som stod i depån i Orsa 2013. Du borde ha lite koll på jet-folket som finns (t.o.m. med på en av bilderna).

FB_IMG_1449273102841.jpg

FB_IMG_1449273110791.jpg
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ber om ursäkt att jag stör lite i denna tråd. Men det är så att jag är så nyfiken på hur det gått för herren med skoda pickisen som stod i depån i Orsa 2013. Du borde ha lite koll på jet-folket som finns (t.o.m. med på en av bilderna).

View attachment 425523

View attachment 425524

Ingen fara, bara bra att det blir lite liv i tråden då jag mest väntar på delar till nya hojmotorn.:tummenupp

Bosse sålde motorn på bilden till en skum typ utanför Östersund då det saknades lite för mycket delar för att han skulle få liv i den, sen ryktas det om att han fått tag i en Rolls Royce Avon (motorn i Lansen) som är startklar men då han är lite utav en Hemlige Arne så har jag inte så stor koll på vad han håller på med.

Han har en hemsida där det inte skrivs så värst mycket, rent spontant så verkar han mer intresserad av att visa upp grejorna på mässor och utställningar än att tävla med dom. Inget elakt ment för han är en trevlig filur.:)

www.itsallfun.se
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Ingen fara, bara bra att det blir lite liv i tråden då jag mest väntar på delar till nya hojmotorn.:tummenupp

Bosse sålde motorn på bilden till en skum typ utanför Östersund då det saknades lite för mycket delar för att han skulle få liv i den, sen ryktas det om att han fått tag i en Rolls Royce Avon (motorn i Lansen) som är startklar men då han är lite utav en Hemlige Arne så har jag inte så stor koll på vad han håller på med.

Han har en hemsida där det inte skrivs så värst mycket, rent spontant så verkar han mer intresserad av att visa upp grejorna på mässor och utställningar än att tävla med dom. Inget elakt ment för han är en trevlig filur.:)

www.itsallfun.se
Ja men det räcker bra för mig att veta, då finns det ju en liten gnutta hopp om att få se den in action, inte helt lagt på is eller vad man ska säga. :tungan
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det händer lite saker med turbinhojen även om det sett halvlugnt ut ett tag, jag har som ni ser börjat bygga en depåkärra för att kunna frakta hojen runt på ett vettigt sätt.



Jag har testat både att åka älgdragare på sjöis i 60 knyck med fulla bredsladdar och att klamra mig fast i en Can-Am Spyder med kramp i både skinkor och fingrar innan jag kommit fram, ett lite ståndsmässigare åksätt behövs med andra ord då det i nuläget är större risk att förolyckas under resan tillbaka till depån än under själva körningen i närmare 300 knyck...:näsblod

Sen har jag börjat fila på en rostfri detalj till nya motorn, det ska bli sätet för kolvringstätningen bakom kompressorhjulet som håller oljan kvar inuti lagerhuset. Det är lite klurigt då den även ska fästa axiallagret så jag blir tvungen att mäta och skissa lite först istället för att bara svarva lite på ögonmått som jag brukar göra annars.



Mina goda vänner i Svarthålet hjälper mig också, Linus håller på cadda fram kompressorprofilen från den 3D-scannade bilden jag fick gjord hos Ajden och Lars-E har en bekant som jag verkar kunna få leja att skära ut lite rostfria delar till turbinhuset. Det rullar på rätt fint alltså med aktiviteter på tre fronter samtidigt! :)

Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det slog mig att jag kanske borde lägga lite krut på att göra hojen körbar till nästa sommar och inte bara hålla på med nya motorbygget, det är ju ändå ett par år bort innan den sitter i hojen.

För att få lite mer fjång i gammelmotorn ska jag spruta in en blandning av vatten och metanol i kompressorinsuget för att kyla laddluften och bygga lite mer massflöde, det ska kunna ge 20-30hk om mina vilda gissningar stämmer. Jag caddade upp en spridarhållare och skrev ut den i nylon igår kväll.



Efter att ha städat av den allt supportmaterial blev den så här, skitsvårt att ta kort på nylon då det är så vitt.



Undersidan på samma bit, det ska dras 1/4NPT gänga i hålet där spridaren ska sitta.



När jag liks hade byxorna nere skrev jag ut ett litet armborst till jäntorna, det finns hur mycket skoj som helst på bl.a. thingiverse.com att tillverka för den göralöse 3D-skrivarpiloten.



Det fina med 3D-skriven nylon bortsett från att det är enormt stryktåligt är att det blir helt homogent och går mycket bra att borra, svarva och gänga i. Här håller jag på dra gängorna för spridaren.



Med spridaren på plats kunde jag koppla ihop den med pumpen och provköra lite, det funkar finfint utan läckage runt gängor eller slanganslutning. Tanken är att spridarfästet ska sättas i framkant på luftburken så spraykonan träffar mitt i kompressorinsuget.



Sen passade jag på att svetsa fast ett fäste för vattentrycksregulatorn på vattentanken under tiden fästmön kollade på ett avsnitt av Bron, det börjar bli trångt om saligheten på hojen och jag måste tänka till så jag inte placerar nåt så det blir i vägen för hjälmen eller resten av chauffören.



Kletade fast fästet med TIG-svetsen, jag har som ni ser inte lagt speciellt mycket kärlek på fästet men det är som vanligt funktion före form som gäller. :)



Här sitter hela vatteninsprutningssystemet på plats och väntar på lite slangdragning och elinkoppling, jag har inte bestämt mig riktigt än om systemet ska styras mot en laddtrycksbrytare eller om jag ska ha en manuell knapp på styret. Det lär visa sig.:tummenupp



Tjo!:)
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top