Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Efter det förra inlägget skrevs borrade jag upp ett hål i brännkammaren där förvärmaren ska sticka in...



...och så här ser det ut med allt på plats. Motorn är upp och ner ifall ni undrar varför oljereturen pekar uppåt. :)



Jag fick en liten stund över ikväll när töserna lagt sig och passade på att göra ett ryck med brännkammaren, först gjorde jag harakiri med vinkelslipen för att kunna banka ut en lagom frigång för returoljeröret. Svetsades sen ihop ca 7 sekunder efter att kortet togs.



Sen var det några rader med hål som skulle stukas till för att underlätta för återcirkulation i primärzonen, rena teorier såklart då flödesberäkningar i brännkammare är en av de få saker som inte går räkna ut genom att stå och glo på det en stund. Jag kopierar i princip JU-01´s håldesign rätt av eftersom den funkar kanonbra.



Med det gjort var det lika bra att ta tag i förångningsrören, innan jag kunde svetsa fast dom skulle dom stukas för att öka turbulensen för luft/fotogenblandningen så den mixar sig och förångas bättre. Jag använde samma jigg som för JU-01, fint med recycling ibland. :)



Strax därpå var 18 rör färdigstukade.



Så här ser det ut för bränsleblandingen som ska passera genom dom. Märks förresten att man inte sitter och sorterar fakturor hela dagarna om man ser till skicket på händerna...:hihi



Rören knackades fast i ledskenehuset och tigsvetsades fast, ett alternativ vore att silverlöda dom men jag litar mer på svetsen då det kommer vara jävligt varmt åt dom.



Ännu en punkt på att-göra listan som kan strykas, finemang!



I morgon blir det provstart av sparken och förhoppningsvis körning på Mosjön för att se om årets modifieringar gör susen. Rapport kommer!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Egentligen borde jag väl lugna mig med JU-02´s spridare tills dess jag hunnit provköra hojen och sett om denna nålspridartyp funkar som det är tänkt, men jag tar en chansning då jag inte har lust att vänta.



Det var lite bryderier när jag skulle borra upp mässingmunstyckena till 0.8mm då chucken inte biter över så små borrar, men det löste sig. Om inte Muhammed kan komma till berget får berget komma till Muhammed, eller hur det nu var...



Borrat!



Sen klippte jag till och renslipade 18 st sprutnålar till rätt mått och ställde för silverlödning.



Här var det lött och spetsarna är bockade, härnäst ska jag göra en testrigg för att se så spridarbilden är både bra och konstant över alla 18 spridare.



Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hur gick testkörningen? :Bugar

Åt helvete, den nya oljepumpen orkade inte hålla trycket uppe när oljan blev varm.

En senare obduktion visade att pumpen (egentligen två pumpar på samma axel, en tryckpump och en torrsumpspump) hade interna läckage så vi får montera tillbaka den gamla pumpen och tömma torrsumpen med en elpump istället.

Tur vi märkte det nu och inte på tävlingen i alla fall.:tummenupp
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Åt helvete, den nya oljepumpen orkade inte hålla trycket uppe när oljan blev varm.

En senare obduktion visade att pumpen (egentligen två pumpar på samma axel, en tryckpump och en torrsumpspump) hade interna läckage så vi får montera tillbaka den gamla pumpen och tömma torrsumpen med en elpump istället.

Tur vi märkte det nu och inte på tävlingen i alla fall.:tummenupp
Var det bara provkörningen som gick åt helvete eller blev det motorskador?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Men ni hinner få ihop det till tävling eller?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Efter att ha lagt en skvätt flytande gängtätning i gängen mellan banjo och mässinghållare på bränslespridarna var det dags att testa så spridarbilden ser bra ut.



Jag gjorde en enkel testrigg och provtryckte varje spridare med en handhållen spruta bara för att se så alla 18 spridares spridarbilder ser likadana ut, vilket de gjorde.



Sen blåste jag rent bränsleplenumet och skruvade fast alla spridare mest för att se så dom passar utan att ta i förångningsrören, allt verkar passa fint så två tummar upp på det!



Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har även börjat klä på den gamla tösen för att se hur jag kan förbättra kåporna, plus att jag klistrat på ett par nya dekaler. Inte lite stolt över de Landracing-klabbor jag fått skickat till mig från amerikanerna!:kär



Nu när alla pumpar och oljefilter är flyttade kan jag förlänga kåporna ner mot oljetanken och förhoppningsvis förbättra luftstömningen runt hojen.

 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hojkåporna har varit ett work in progress sen dag 1, nu har det blivit dags att förlänga sidokåporna ner mot bränsletanken istället för att dom ska sluta halvvägs.

Ett par rejäla plattjärn i aluminium valsades till rätt radie och sågades till i bandsågen, dom ska bli utgångspunkten för förlängningen av sidokåporna i tunn aluminiumplåt.



Tanken är att täcka för så mycket som möjligt ända bak mot knäet, jag har nog mycket att tjäna på att bygga in alla slangar och skit så dom inte sitter i fartvinden och orsakar turbulens.



Det ska svetsas fast fästen i bränsletanken som kåporna ska skruvas fast i senare.

Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tänk om det varit så enkelt som att beställa det halkigaste Airtech Streamlining-kåpsetet till hojen och skruva fast i de färdigborrade fästhålen, hade jag byggt på en Hayabusa skulle det gått men nu när jag envisas med att bygga en lång och smal hoj får man pula ihop något eget istället.

Mycket mer jobb men kul att inte hojen kommer se ut precis som 10 andra i depån.:tummenupp



Jag har svetsat fast två par kåpfästen i bränsletanken som jag ska fästa sidokåporna i, det ska även till ett övre fäste för att kåporna ska sitta stadigt nog.



Nu är det klippa och klistra wellpapp som gäller tills jag hittat en form som följer klassreglerna (inte dölja någon kroppsdel sett från sidan) och ändå ger så lågt luftmotstånd som möjligt. Då jag tyvärr saknar en vindtunnel går jag efter devisen att om det ser bra ut så funkar det bra, och det har visat sig stämma förvånansvärt väl just när det gäller aerodynamik.



Tjo!:tummenupp
 
Last edited:

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Ser bra ut (som vanligt) :tummenupp

Kommer du att få plats med nya motorn i samma chassi, eller blir det att bygga en ny hoj till JU-02?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ser bra ut (som vanligt) :tummenupp

Kommer du att få plats med nya motorn i samma chassi, eller blir det att bygga en ny hoj till JU-02?

Den ska rymmas utan större problem, längden är densamma och diametern är bara 5cm större än gamla motorn.

Det enda som kan bli lite tight är att få plats med en startmotor framför insuget på nya motorn, jag har lessnat på tryckluftsstarten så det blir elstart framöver.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Äntligen ser det ut som att vi har fått ordning på alla problem vi haft med oljesystemet på sparken, vi har byggt om till ett torrsumpssystem för att komma ifrån problemet med att vi tappar oljetryck under acceleration och nu sitter det även en oljekylare på returledningen för att hålla tempen nere på rimliga nivåer.

https://youtu.be/VehxpU3qfEQ

Allt redo för Speed Weekend 2017 alltså!:yoparty
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag klippte och tejpade lite mer på kåpmallen ikväll...



...och när jag var hyfsat nöjd blåste jag på den lite svartfärg för att bättre se hur resultatet kommer se ut, inte så tokigt faktiskt.



För att stadga upp sidokåporna måste det till ett övre fäste mot ramen, jag ska testa att använda en vantskruv då det är väldigt smidigt att finjustera utsticket på kåporna då. Fästes med ett sånt där gummiklätt plåtklammer runt ramröret.



Jag fick ett paket idag med några meter kabelskydd som jag beställt, det ser lite mindre kaotiskt ut om man gömmer bort delar av skatboet i ett sånt.



För att kunna tillverka sidokåporna (bland annat) har jag byggt en liten lufthammare, det lilla jag hunnit prova den så tycks den funka kanoners! Jag har beställt en platt stans och ska svarva en trave mothåll med olika radier för att bredda användningsområdet lite, nu är det lite bakåfram med radie på stansen och platt mothåll. Funkar ändå iofs.

Riktigt skoj att bearbeta plåt med vettiga grejor, med rundvalsen och lufthammaren kommer jag nog rätt långt.



Tjo!:tummenupp
 

CJ

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Ort
Skåne
Hoj
2009 Thruxton
Tack för fin underhållning :tummenupp När planerar du första provstart av nya motorn?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tack för fin underhållning :tummenupp När planerar du första provstart av nya motorn?

Varsågod!:)

Finns inga planer alls för nån provstart innan motorn är helt färdig, jag pysslar lite nu och då med den och vips en dag står den klar. Hojen har prio 1 då den måste vara tävlingsklar till sommaren så att så länge det finns jobb att göra på den blir det inte mycket gjort på JU-02.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top