_Johansson_
Storfräsare
Efter det förra inlägget skrevs borrade jag upp ett hål i brännkammaren där förvärmaren ska sticka in...
...och så här ser det ut med allt på plats. Motorn är upp och ner ifall ni undrar varför oljereturen pekar uppåt.
Jag fick en liten stund över ikväll när töserna lagt sig och passade på att göra ett ryck med brännkammaren, först gjorde jag harakiri med vinkelslipen för att kunna banka ut en lagom frigång för returoljeröret. Svetsades sen ihop ca 7 sekunder efter att kortet togs.
Sen var det några rader med hål som skulle stukas till för att underlätta för återcirkulation i primärzonen, rena teorier såklart då flödesberäkningar i brännkammare är en av de få saker som inte går räkna ut genom att stå och glo på det en stund. Jag kopierar i princip JU-01´s håldesign rätt av eftersom den funkar kanonbra.
Med det gjort var det lika bra att ta tag i förångningsrören, innan jag kunde svetsa fast dom skulle dom stukas för att öka turbulensen för luft/fotogenblandningen så den mixar sig och förångas bättre. Jag använde samma jigg som för JU-01, fint med recycling ibland.
Strax därpå var 18 rör färdigstukade.
Så här ser det ut för bränsleblandingen som ska passera genom dom. Märks förresten att man inte sitter och sorterar fakturor hela dagarna om man ser till skicket på händerna...
Rören knackades fast i ledskenehuset och tigsvetsades fast, ett alternativ vore att silverlöda dom men jag litar mer på svetsen då det kommer vara jävligt varmt åt dom.
Ännu en punkt på att-göra listan som kan strykas, finemang!
I morgon blir det provstart av sparken och förhoppningsvis körning på Mosjön för att se om årets modifieringar gör susen. Rapport kommer!
...och så här ser det ut med allt på plats. Motorn är upp och ner ifall ni undrar varför oljereturen pekar uppåt.
Jag fick en liten stund över ikväll när töserna lagt sig och passade på att göra ett ryck med brännkammaren, först gjorde jag harakiri med vinkelslipen för att kunna banka ut en lagom frigång för returoljeröret. Svetsades sen ihop ca 7 sekunder efter att kortet togs.
Sen var det några rader med hål som skulle stukas till för att underlätta för återcirkulation i primärzonen, rena teorier såklart då flödesberäkningar i brännkammare är en av de få saker som inte går räkna ut genom att stå och glo på det en stund. Jag kopierar i princip JU-01´s håldesign rätt av eftersom den funkar kanonbra.
Med det gjort var det lika bra att ta tag i förångningsrören, innan jag kunde svetsa fast dom skulle dom stukas för att öka turbulensen för luft/fotogenblandningen så den mixar sig och förångas bättre. Jag använde samma jigg som för JU-01, fint med recycling ibland.
Strax därpå var 18 rör färdigstukade.
Så här ser det ut för bränsleblandingen som ska passera genom dom. Märks förresten att man inte sitter och sorterar fakturor hela dagarna om man ser till skicket på händerna...
Rören knackades fast i ledskenehuset och tigsvetsades fast, ett alternativ vore att silverlöda dom men jag litar mer på svetsen då det kommer vara jävligt varmt åt dom.
Ännu en punkt på att-göra listan som kan strykas, finemang!
I morgon blir det provstart av sparken och förhoppningsvis körning på Mosjön för att se om årets modifieringar gör susen. Rapport kommer!