Ingen aning om hur olja flödar genom tankskum men verkar vara en onödig risk. Visserligen hyggligt enkelt att mäta på ett ungefär men vad göra om tillräcklig mängd olja inte finns där den behövs?
Mer jobb att bygga in skvalpskott men lätt att öka/minska flödet i tanken...
Tankskum är ju känt för att sätta igen bränslefilter/förgasare så jag hade varit lite fundersam.
Har du testat hur det tål värme i kombination med oljan du kör?
Är det när det är nytt som det släpper ifrån sig skit?
Jag har ett bränslefilter med maskor många gånger mindre än spridarnålarna så den skit som tar sig igenom filtret passerar resten av motorn utan problem. Oljekanalerna är ännu grövre så det bör vara lugnt så länge det inte blir något klet som smäckar igen alltihop...
Jag ska göra ett test att koka skummet i vatten ikväll för att se hur det beter sig.
Problemen varierar ju med fabrikat men jag har fått rådet att först dammsuga och sedan skölja med bensin för att slippa problem från start. Sen kan det ändå börja släppa skit med tiden.
Vissa petar dock bara in skummet och har aldrig ett problem så det kan ju gå men i kombination med varm olja lär det kunna bete sig lite hursomhelst.
Long story short-Jag kör också Explosafe.
Jag hade varit mest orolig för att driftsvarm olja skulle lösa upp skummet till en gegga som sätter igen kanaler eller koksar i turbinlagringen.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |