Gasturbinhoj = JETeskoj!

Dåligt och dåligt, vi har ju fått ordning på motorerna så dom går köra på fullt laddtryck och bara det är ju en seger efter att ha jävlats med det i tre år. Tre dygn asgarvandes med polarna kan ju inte vara annat än en lyckad helg!

Lite haverier får man räkna med i den här branschen.:D



Kors i röva!
 
Nä, lite över 130km/h men fortfarande jämnt accelererande enligt GPS-loggen så hade han haft längre sträcka på sig borde det kunnat ha gått rätt fort.
 
Nu när sparkföret är över för i år är det hög tid att se till att jag har en hoj att köra med till sommaren, än så länge tuffar det på bra med vinterns modifieringar men jag vågar inte ropa hej förrän jag provkört hojen.



Jag gjorde de sista fästena till sidokåporna och nitade fast, nu kunde jag krypa i skinnstället och be fästmön ta lite bilder på hur kåporna följer benen och så.



Regelboken för APS-klassen säger att hela föraren förutom händer och underarmar måste vara fullt synliga från sidan, och jag vill kunna flytta upp fötterna från marken till fotpinnarna vid utan att häkta i kåporna.



Det fanns lite att trimma till vid smalbenen, och här ser vi en stor fördel med att jobba i aluminium jämfört med rostfritt...:tummenupp



Nu ser det betydligt bättre ut, ingen risk att jag stöter i kåporna med benen längre heller. Jag ska montera en sån kantlist senare så jag slipper finputsa kåpkanten. :)



Vid provsittningen märkte jag att höger knä tog i tryckluft/gasolsanslutningen för motorstarten, så jag passade på att både flytta anslutningarna och montera dom betydligt stabilare än tidigare.

Jag kan för övrigt varmt rekommendera Migatronics tigsvetsar, sjukt fina att svetsa med. Köp från ME Racing för det är bra folk.



Anslutningarna på plats, det vart både stabilt och ur vägen för knän och andra kroppsdelar.:)



Tjo!:tummenupp
 
Det enda egentliga bekymret jag haft under körningarna med hojen är att motorn tenderar att släckas under bromsning när oljan skvalpar framåt i tanken och oljepumpen suger luft, Med bräddfull oljetank och försiktig bromsning har det oftast funkat men det är något som måste fixas.



Ingen återvändo nu efter att sticksågen fått sagt sitt...



Såja, nu var ett hål i varje tank uppkapat. Bränsletanken har en baffelplåt men oljetanken var helt tom, jag måste ha helt missat att svetsa in bafflar i den. Inte undra på att oljan åkte framåt så fort under inbromsning...:gnissla



Ett par rostfria lock tillverkades och en blindnittång lånades av kamrat Olov för att klämma i muttrar till locken.



Nuså, en sån tång måste jag fasen köpa för det var grymt smidigt!:tummenupp



Jag kapade loss baffeln i bränsletanken och efter en halvtimme med dammsugare, Bräkleen, tryckluft och trasor ansåg jag mig hade städat ur bränsletanken tillräckligt. Jag har beställt 30 liter tankskum som ska se till att fotogenet och oljan håller sig på mattan inne i tankarna när det gasas och bromsas.



Tankskum i en oljetank är kanske lite ovanligt men jag ser ingen anledning att det inte ska fungera, men det återstår såklart att se...:tummenupp



Tjo!:)
 
Ingen aning om hur olja flödar genom tankskum men verkar vara en onödig risk. Visserligen hyggligt enkelt att mäta på ett ungefär men vad göra om tillräcklig mängd olja inte finns där den behövs?
Mer jobb att bygga in skvalpskott men lätt att öka/minska flödet i tanken...
 
Ingen aning om hur olja flödar genom tankskum men verkar vara en onödig risk. Visserligen hyggligt enkelt att mäta på ett ungefär men vad göra om tillräcklig mängd olja inte finns där den behövs?
Mer jobb att bygga in skvalpskott men lätt att öka/minska flödet i tanken...

Om du ser profilen på tanken så är den avsmalnande i botten, med ett block skum i tanken kommer det vara ett hålrum under där oljepickupen sitter så den suger inte oljan direkt ur skummet. Jag tror det kommer funka fint och det är lätt att testa hemma i garaget i lugn och ro.:tummenupp
 
Tankskum är ju känt för att sätta igen bränslefilter/förgasare så jag hade varit lite fundersam.
Har du testat hur det tål värme i kombination med oljan du kör?
 
Tankskum är ju känt för att sätta igen bränslefilter/förgasare så jag hade varit lite fundersam.
Har du testat hur det tål värme i kombination med oljan du kör?

Är det när det är nytt som det släpper ifrån sig skit?

Jag har ett bränslefilter med maskor många gånger mindre än spridarnålarna så den skit som tar sig igenom filtret passerar resten av motorn utan problem. Oljekanalerna är ännu grövre så det bör vara lugnt så länge det inte blir något klet som smäckar igen alltihop...

Jag ska göra ett test att koka skummet i vatten ikväll för att se hur det beter sig.
 
Jag använder Explosafe i stället. Bollar av aluminiumfoliestrimlor. Hört folk som haft problem med vanligt skum.
Funkar bra med bränsle i alla fall. Ingen aning om hur det blir med olja.
 
Last edited:
Är det när det är nytt som det släpper ifrån sig skit?

Jag har ett bränslefilter med maskor många gånger mindre än spridarnålarna så den skit som tar sig igenom filtret passerar resten av motorn utan problem. Oljekanalerna är ännu grövre så det bör vara lugnt så länge det inte blir något klet som smäckar igen alltihop...

Jag ska göra ett test att koka skummet i vatten ikväll för att se hur det beter sig.

Problemen varierar ju med fabrikat men jag har fått rådet att först dammsuga och sedan skölja med bensin för att slippa problem från start. Sen kan det ändå börja släppa skit med tiden.
Vissa petar dock bara in skummet och har aldrig ett problem så det kan ju gå men i kombination med varm olja lär det kunna bete sig lite hursomhelst.

Long story short-Jag kör också Explosafe.
 
Problemen varierar ju med fabrikat men jag har fått rådet att först dammsuga och sedan skölja med bensin för att slippa problem från start. Sen kan det ändå börja släppa skit med tiden.
Vissa petar dock bara in skummet och har aldrig ett problem så det kan ju gå men i kombination med varm olja lär det kunna bete sig lite hursomhelst.

Long story short-Jag kör också Explosafe.

Bra tips, min turbinmotor är som sagt inte alls lika känslig för skräp som en förgasar/insprutarmotor men jag lär spola genom tankarna några gånger genom filter efter att jag monterat tillbaka dom för säkerhets skull.

Hade jag inte precis lagt en tusenlapp på skummet skulle jag kollat på Explosafe, nu får jag lov att testa med det här först och se hur det funkar.
 
Jag hade varit mest orolig för att driftsvarm olja skulle lösa upp skummet till en gegga som sätter igen kanaler eller koksar i turbinlagringen.
 
Jag hade varit mest orolig för att driftsvarm olja skulle lösa upp skummet till en gegga som sätter igen kanaler eller koksar i turbinlagringen.

Jo, det vore ju obra. Jag ska sätta ett extra tryckfilter direkt efter pumpen för att gardera mig, blir det gegga i tanken fastnar det i filtret innan det tar sig in i motorn. Syns direkt i och med att jag tappar oljetrycket.
 
Får du för dålig genomströmning av oljan genom skummet kanske diskbollar i rostfritt kan vara en lösning. Det blir ju ett virrvarr av stålspån som borde bromsa skvalpet skapligt men släppa igenom oljan lättare än skummet.
 
Jag passade på att göra en vetenskaplig undersökning idag för att se om det kommer överleva oljan vid drifttemperatur.



Jag kokade en tuss med tankskum i en kastrull vatten under tiden fästmön grejade med middagen och det tålde den utan problem, sen lade jag ett par tussar i olja respektive flygfotogen för att se hur det gick. Inga problem efter en timme men vi får väl se hur dom ser ut efter en vecka eller två.



Oljetanken fick sig en halvtimme i hetvattentvätten på jobbet så den blev rektut rener och finer, sen skar jag till ett block med skum och knödde ner. Jag lämnade utrymmet närmast gaveln med oljereturerna tomt så det inte blir något problem med mottryck eller liknande.



Det är även ett tomrum mot botten där oljepickupen sitter, teorin är att den stora arean på skummet hinner släppa genom all olja som oljepumpen tar åt sig även om oljan är kall. Det lär väl visa sig ganska omgående om det funkar.



En packning klipptes ut och fick sig ett lager med packningssilikon för att det ska bli tätt runt blindnitarna, sen skruvades locken på och vips! var jag klar.



Jag har funderat på att be kamrat Johan Andersson i Brevåg lacka dom svarta som kåporna men ångrat mig då det kan bli aktuellt att svetsa in någon extra anslutning eller så i framtiden, funktion får gå före utseende i vanlig ordning.:tummenupp

Tjo!:)
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top