Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Olov laddade in den nya koden i Arduinon som ska få potentiometern som styr maxvarv på bränslepumpen att funka, jag har allt som behövs för att göra det själv men i vanlig ordning börjar det strula med com-portar och annat skit så jag lade ut jobbet på entreprenad innan jag skulle få ett vansinnesutbrott.

Inte helt ovanligt när jag försöker göra något med en PC...:mad::smasha:3freak



Sen ritade jag upp ett lite snyggare hölje till potentiometern, det förra var kantigt och fult med tuschtext på så jag snofsade till det lite för att det ska se likadant ut som de andra styrboxarna på hojen.



Funktionen är dessutom klockren, nu kan jag justera in både bränslepumpens tomgångsvarv och maxvarv vilket blir grymt då jag framöver kommer kunna vrida gashandtaget i botten och lita på att motorn inte övervarvar!:tummenupp
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Vad hände med inlägget. Jaja. Det ser jättebra ut =)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Precis kommit hem från att ha varit och fyllt lite lufttuber hos en polare, nu har jag så det räcker för några hojstarter. :tummenupp

 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag ser framför mig en apkomplicerad planetväxel som kan omvandla ettkvartsvarvs kick till 200.000rpm på rotorn. Låt oss kalla den galaxväxel.=no more dyktub! Fanastisct
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag ser framför mig en apkomplicerad planetväxel som kan omvandla ettkvartsvarvs kick till 200.000rpm på rotorn. Låt oss kalla den galaxväxel.=no more dyktub! Fanastisct

Fin idé, förutsatt att man väger 150kg och har spenderat de senaste 30 åren ursinnigt kickandes högkompade storsidor.

Mindre fin idé när man väger in på 68 pannor och växte upp på mammas Ciao Piaggio med trampstart och pysventil.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Fin idé, förutsatt att man väger 150kg och har spenderat de senaste 30 åren ursinnigt kickandes högkompade storsidor.

Mindre fin idé när man väger in på 68 pannor och växte upp på mammas Ciao Piaggio med trampstart och pysventil.

Varje gång du känner för att springa en mil, ta två stora ostburgare och ett sexpack öl istället. Tips från coachen
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Det tipset går jag med på.:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Varje gång du känner för att springa en mil, ta två stora ostburgare och ett sexpack öl istället. Tips från coachen

Då gör jag nog fel. Har jag sprungit minst en mil under dagen får jag ta en hårdbrödsmörgås till kvällskoppen med te. Annars blir jag utan, kroppjäveln ska inte skämmas bort.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Här händer det inte mycket, jag väntar på en AN6 backventil till vatteninsprutningen som någon enarmad kines håller på paddla hit med så tills dess roar jag mig med ett nytt motorbygge, det är en turbofan-konvertering av jetsparksmotorn som ska driva en dragster-liknande rörrams-isjakt som kamrat Olov håller på bygga. Kan bli skoj.

















Tjo!:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är det bara det tråkiga kvar på teststativet för JU-02, nämligen eldragningen. Jag lånar ström, olja och bränsle från hojen för att spara massa jobb.



Jag svetsade ihop två AN6 svetsanslutningar för att kunna koppla ihop JU-02 med hojens oljesystem.



Så här vart det.



Förvärmningen kopplades in och justerades så att glödstiftet får ström och sen efter 10 sekunder öppnar en magnetventil som släpper på gasolen.



Även lastcellen kopplades in. Den ger utslag när jag knuffar motorn framåt men det krävs nog lite huvudkliande för att tyda den knackigt översatta manualen, displayen måste nämligen kalibreras mot en dragvåg så den visar rätt värden.



Glad nationaldag på er!:krama
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det ljudet gjorde lite ont i hjärtat.

Men baaaaalllt :banana
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ingen fara Nikel, jag rev isär motorn igår kväll och hittade felet.



Det verkar vara nåt skräp från tillverkningen av brännkammaren som lossnat och kilat fast sig mellan turbinbladen och deras hölje.



Två uppstickande punkter som måste slipas ner, sen ska jag passa på att montera ett tändstift på motorhöljet och bygga en avdragare till det då silikon-oringen för höljet gör det svårt att lossa för hand.



Kul att äntligen vara på G med motortestandet! :tummenupp
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top