Nu har man äntligen fått lite gjort igen, det tar ett par dagar att tänka igenom nästa moment i byggandet för att undvika onödiga tabbar men nu hade jag räknat ut tillräckligt mycket jobb för att få ihop några timmar i verkstaden.
Första steget var att borra upp blödluftkanalerna till turbinhjulets baksida lite mer och svarva en ficka där luften kan samlas, det är ändå förhållandevis lite luft som försvinner där så det kommer inte påverka motorn drifttemperatur nämnvärt.
(ju större procent luft som används till annat än att driva turbinhhjulet desto varmare inloppsluft till turbinen krävs för att hålla varvet uppe)
Sen borrade, gängade och försänkte jag ner fyra skruv extra till kompressorhöljet, min australiensiske kamrat som bygger en liknande motor trodde att det var i minsta laget med fyra skruv så jag dubblade på det. Tyvärr ingen bild på det färdiga resultatet då jag glömde ta kort...
Sen borrade jag upp hålen till förångningsrören för brännkammaren, dom kommer sitta fastsvetsade i turbinplattan och inte i själva brännkammaren i tunnplåt, detta av tillverkningstekniska orsaker. Det blir dessutom enklare att testa olika brännkammardesigner om jag slipper byta förångningsrör varje gång.
Här ser ni ett av förångningsrören i SS2348 på sin tänkta plats, det blir allt som allt 18 st rör så det kommer bli trångt om saligheten. Dom svetsas fast senare då resten av turbinhuset är färdigbyggt för jag kommer inte kunna spänna upp det i fräsen med förångningsrören på plats.
Tanken är att det blir ett rundvalsat bränslerör med 18 nålspridare pålödda som sitter precis bakom inloppshålen på rören och sprutar diesel in i dom, rören är förvärmda och alltså skitvarma så när dieseln träffar rörväggen förångas den och blåser in i brännkammaren som en dimma uppblandad med luft och förbränns omedelbart den lämnat röret.