Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu har man äntligen fått lite gjort igen, det tar ett par dagar att tänka igenom nästa moment i byggandet för att undvika onödiga tabbar men nu hade jag räknat ut tillräckligt mycket jobb för att få ihop några timmar i verkstaden.

Första steget var att borra upp blödluftkanalerna till turbinhjulets baksida lite mer och svarva en ficka där luften kan samlas, det är ändå förhållandevis lite luft som försvinner där så det kommer inte påverka motorn drifttemperatur nämnvärt.

(ju större procent luft som används till annat än att driva turbinhhjulet desto varmare inloppsluft till turbinen krävs för att hålla varvet uppe)

JU-01-265.jpg


Sen borrade, gängade och försänkte jag ner fyra skruv extra till kompressorhöljet, min australiensiske kamrat som bygger en liknande motor trodde att det var i minsta laget med fyra skruv så jag dubblade på det. Tyvärr ingen bild på det färdiga resultatet då jag glömde ta kort...:gnissla

JU-01-266.jpg


Sen borrade jag upp hålen till förångningsrören för brännkammaren, dom kommer sitta fastsvetsade i turbinplattan och inte i själva brännkammaren i tunnplåt, detta av tillverkningstekniska orsaker. Det blir dessutom enklare att testa olika brännkammardesigner om jag slipper byta förångningsrör varje gång.

JU-01-269.jpg


Här ser ni ett av förångningsrören i SS2348 på sin tänkta plats, det blir allt som allt 18 st rör så det kommer bli trångt om saligheten. Dom svetsas fast senare då resten av turbinhuset är färdigbyggt för jag kommer inte kunna spänna upp det i fräsen med förångningsrören på plats.:gnissla

JU-01-271.jpg


Tanken är att det blir ett rundvalsat bränslerör med 18 nålspridare pålödda som sitter precis bakom inloppshålen på rören och sprutar diesel in i dom, rören är förvärmda och alltså skitvarma så när dieseln träffar rörväggen förångas den och blåser in i brännkammaren som en dimma uppblandad med luft och förbränns omedelbart den lämnat röret.

JU-01-272.jpg
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Vilket jobb du lägger ner! Snyggt som fasen blir det :tummenupp
Förresten, har du kollat så den snurrar? :D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fan så vackert det blir:Bugar
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Åffan.:)

Jäklar så dött det är på 200mph-forumet förresten, på sin höjd lite svammel och skitsnack som inte har det minsta med hojkörning att göra.:gnissla

Hehe, ja, såhär offseason blir det mycket svammel där. Födelsedagsgratulationer och pubkvällsdiskussioner. Brukar släppa efter första rundan i mars är över. Men man tycker att det borde vara mer diskussioner i diverse byggtrådan nu på vintern. Det är ju trots allt ett brassahelvetemedhojforum. Får hoppas det släpper snart!
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
vad blir det för tryck i förbränningsrummet ungefär? och hur mycket luft kommer flöda igenom den på höga varv?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
vad blir det för tryck i förbränningsrummet ungefär? och hur mycket luft kommer flöda igenom den på höga varv?

Trycket i brännkammaren blir några procent lägre än laddtrycket vilken kommer ligga på 2.2 bar som mest, då flödar kompressorn 1.2kg/s vilket grovt räknat är en kubikmeter i sekunden.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kul med lite riktig maskinporr såhär på kvällskvisten. :tummenupp
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Jo lite maskinpörr är ju aldrig fel, fint att runda av en torsdag med efter att man gått igenom allt nytt på Efukt.com.:)

Se där, en man som vet vad internet ska användas till.

Du har väl inte missat one guy one cup?

Satan vilken diciplin det är på den karln.

Precis som du har i garaget, fast på ett annat sätt lixom :gnissla
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Se där, en man som vet vad internet ska användas till.

Du har väl inte missat one guy one cup?

Satan vilken diciplin det är på den karln.

Precis som du har i garaget, fast på ett annat sätt lixom :gnissla

Faktiskt inte sett den, brukar av princip undvika filmer med ordet "guy" i för att slippa obehagliga överaskningar...:gnissla

Någon som vet var man köper O-ringar på lösmeter, dvs ett gummisnöre som går klippa till valfri längd och limma ihop? Jag behöver en stor O-ring till motorhöljet och det vore smidigare att göra den själv än att specialbeställa en rackare för massa dollars.
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Faktiskt inte sett den, brukar av princip undvika filmer med ordet "guy" i för att slippa obehagliga överaskningar...:gnissla

Någon som vet var man köper O-ringar på lösmeter, dvs ett gummisnöre som går klippa till valfri längd och limma ihop? Jag behöver en stor O-ring till motorhöljet och det vore smidigare att göra den själv än att specialbeställa en rackare för massa dollars.

Momentum och liknande
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Sträcklest tråden nu, shit azzå :tummenupp Djupt imponerad av dina bearbetarkunskaper, pillar gärna med metall själv och hållt på med det i skolan, alltid lika kul :yoparty

Faktiskt inte sett den, brukar av princip undvika filmer med ordet "guy" i för att slippa obehagliga överaskningar...:gnissla

Någon som vet var man köper O-ringar på lösmeter, dvs ett gummisnöre som går klippa till valfri längd och limma ihop? Jag behöver en stor O-ring till motorhöljet och det vore smidigare att göra den själv än att specialbeställa en rackare för massa dollars.

Hur stor ska den vara? Jobbar/ praktiserar lite då och då på Getrag i Söping och locken till slutväxlarna tätas med sketastora o-ringar, säkert 250mm i diameter, så de finns ju att köpa utan zuperspecialbeställning. Borde ju finnas standardringar upp till stora dimensioner att köpa på diverse ställen, kanske tools eller något liknande kan kirra? :tummenupp
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top