Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag är sjukt imponerad av allt du gör.:Bugar

Hur många timmars mätande ligger det bakom alla fina bitar:död

Det säger fjällan också...:)

Tack för att ni skryter så över bitarna, inget märkvärdigt egentligen då Peterpain, Elffors, Driverinblack´s farsa, Anderssonturbo m.fl. gör betydligt finare jobb på deras turbobyggen än vad jag lyckas få till.

Det är några timmars klurande som krävs för varje moment, ofta funderar jag över olika sätt att bygga motorn på medans jag går till jobbet, jobbar, diskar, pratar med folk, försöker sova etc etc.

Momentum och liknande

Ok, ska kolla upp dom. Tack!

Sträcklest tråden nu, shit azzå :tummenupp Djupt imponerad av dina bearbetarkunskaper, pillar gärna med metall själv och hållt på med det i skolan, alltid lika kul :yoparty

Hur stor ska den vara? Jobbar/ praktiserar lite då och då på Getrag i Söping och locken till slutväxlarna tätas med sketastora o-ringar, säkert 250mm i diameter, så de finns ju att köpa utan zuperspecialbeställning. Borde ju finnas standardringar upp till stora dimensioner att köpa på diverse ställen, kanske tools eller något liknande kan kirra? :tummenupp

Allt (det lilla) jag kan är helt självlärt, när jag började pyssla på med gasturbiner visste jag knappt vad som var fram och bak på en vinkelslip men med tiden lär man sig lite av varje.:tummenupp

Har inga exakta siffror i huvudet men ca 250mm yttermått, grejen är att det vore fint att ha en rulle O-ringsmaterial så jag kan tillverka ringar allt eftersom jag behöver dom och slipper två veckors leveranstid.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Jag köpte o-ring på metervara (dock bara någon decimeter, själv) av tools momentum.
Så dom kanske kan fixa? :)
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
hur fungerar det då? vulkar man ihop ändarna då?

Måste väl använda nån form av lösningsmedel som mjukar upp och vulkar ihop dom båda ändarna :) Har vulktejp hemma, helt otroligt vad det fogar ihop med sig själv, viker du en bit dubbel kommer du aldrig kunna sära på den igen :p
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
hur fungerar det då? vulkar man ihop ändarna då?

På dom jag har provat gör man det, ett tips är att lägga ändarna omlott och snedkapa med ett rakblad.

Sedan kletar man på vulkvätska och pressar ihop ändarna en liten stund.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
På dom jag har provat gör man det, ett tips är att lägga ändarna omlott och snedkapa med ett rakblad.

Sedan kletar man på vulkvätska och pressar ihop ändarna en liten stund.
men det är ju ganska kritiskt att de blir centrerade mot varandra, har man då ingen tång av något slag utan gör det med fingrarna bara?
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Faktiskt inte sett den, brukar av princip undvika filmer med ordet "guy" i för att slippa obehagliga överaskningar...:gnissla

Någon som vet var man köper O-ringar på lösmeter, dvs ett gummisnöre som går klippa till valfri längd och limma ihop? Jag behöver en stor O-ring till motorhöljet och det vore smidigare att göra den själv än att specialbeställa en rackare för massa dollars.

Den här snutten hade lika gärna kunnat heta "female"...

Trevlig helg påre ;)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
men det är ju ganska kritiskt att de blir centrerade mot varandra, har man då ingen tång av något slag utan gör det med fingrarna bara?

Jag gjorde det i spåret där den skulle ligga sen, men det kanske var fel?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Besserwissern säger:
Cyanolit.
Inte vulkvätska.

Blir inte skarven hård då?

Vi limmade gummilisterna på lastbilar med det, men det sprack upp i delen som fjädrade tämligen omedelbart.

Det kan ju ha varit någon form av lim jag fick med o-rings-snöret också, jag bara förutsatte att det var någon form av vulkvätska då skarven blev osynlig och lika mjuk som resten.

Det var en liten helt silverfärgad tub utan text som följde med.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag är själv i behov av 3mm orings snöre så jag följer detta med intresse :yoparty
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Samma här, fast 1,5mm... :tungan
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det säger fjällan också...:)

Tack för att ni skryter så över bitarna, inget märkvärdigt egentligen då Peterpain, Driverinblack´s farsa, Anderssonturbo m.fl. gör betydligt finare jobb på deras turbobyggen än vad jag lyckas få till.

Det är några timmars klurande som krävs för varje moment, ofta funderar jag över olika sätt att bygga motorn på medans jag sitter på dass.
.

:rofl :rofl

Btw momentum är nog skiten som många redan sagt. Hör med dem och fogningen, momentum i trollhättan brukar vara behjälpliga med tekniska frågor, så det är nog Ö-sund med:tummenupp
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kinky gummiringar och andra tätande saker finns i Västerort/Vinsta
http://www.lamisa.se/

En av hundägarna man träffar på fältet (han med den konstant kåta portugisiska vattenhunden) jobbar där. :D
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Blir inte skarven hård då?

Vi limmade gummilisterna på lastbilar med det, men det sprack upp i delen som fjädrade tämligen omedelbart.

Det kan ju ha varit någon form av lim jag fick med o-rings-snöret också, jag bara förutsatte att det var någon form av vulkvätska då skarven blev osynlig och lika mjuk som resten.

Det var en liten helt silverfärgad tub utan text som följde med.

Snöret är redan vulkat (förnätat).
Det går inte att backa.
Superlim är (ofta) cyanolit blandat med en polymer (plast) för att fylla ut skarvar.
Riktig cyanolit är tunnare än vatten och lämnar ingen plastskarv.
Onödigt vetande.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Snöret är redan vulkat (förnätat).
Det går inte att backa.
Superlim är (ofta) cyanolit blandat med en polymer (plast) för att fylla ut skarvar.
Riktig cyanolit är tunnare än vatten och lämnar ingen plastskarv.
Onödigt vetande.

Inte alls, jag vet hellre skillnaden mellan cyanolit och superlim än vem som åkte ut i senaste programmet av Top Model eller nåt annat elände som dom envisas med att visa på dumburken. Tack ska du ha!:)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Snöret är redan vulkat (förnätat).
Det går inte att backa.
Superlim är (ofta) cyanolit blandat med en polymer (plast) för att fylla ut skarvar.
Riktig cyanolit är tunnare än vatten och lämnar ingen plastskarv.
Onödigt vetande.

Tillräckligt mycket onödigt vetande så framstår man som ett geni.

Jag är för allt onödigt icke sportrelaterat vetande
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top