Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag har jag byggt luftstyrningar som ska se till att båda sidor av brännkammaren får tillräckligt med luft, skruvar med flata skallar ska dit sen istället för insexarna för dom tar upp för mycket plats för brännkammaren som det är nu.

JU-01-279.jpg

JU-01-281.jpg

Och sist en bild på den utökade bultcirkeln på kompressorhöljet, jag måste fräsa av kanten mellan bultskallarna senare så det inte ser så jävligt ut.

JU-01-273.jpg

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
"Ser så jävligt ut!"? Ser ju för fan fabrikstillverkat ut!:Bugar

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Nä de där ser skitbra ut va nöjd:yoparty

Problemet blir sen när du får en beställning på 10st sånna dära enheter:)

Jag skämtade lite, visst är jag nöjd. Det blir precis så som jag tänkt det, vill jag putsa och feja lite senare är det bara att göra det.

Det blir nog rätt dyra motorer, svårt att ta ut en skälig timpenning på såna här byggen...:gnissla

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Men om du skulle bygga en ny motor imorgon, Skulle du göra något annorlunda då och i så fall vad?

Inte vad jag kan komma på, däremot när jag är klar med denna motor och har testat ut den lite är jag sugen på att bygga en ny motor baserad på samma kompressor men med en egentillverkad axialturbin och kullagrad istället för glidlagrad.

Det skulle ge en betydligt lättare motor som dessutom blir billigare att tillverka då radialturbinen jag använder nu är den i särklass dyraste delen i motorn, närmare 10 papp går den på.

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
Inte vad jag kan komma på, däremot när jag är klar med denna motor och har testat ut den lite är jag sugen på att bygga en ny motor baserad på samma kompressor men med en egentillverkad axialturbin och kullagrad istället för glidlagrad.

Det skulle ge en betydligt lättare motor som dessutom blir billigare att tillverka då radialturbinen jag använder nu är den i särklass dyraste delen i motorn, närmare 10 papp går den på.

Ohoj! Se till att jag inte missar den tråden :tuttar :yoparty

Vettigt utlåtande också :)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Har varit och handlat en 4" V-bandsfläns till turbinutloppet idag, den ska hålla jetpipan var det tänkt.

Vbandkoppling.jpg

Jag har dessutom fått låna en rejälare borstlös startmotor än min gamla av en partner in crime på jetmotorfronten, så nu snart blir det dags att bygga infästningen till den i kompressorhöljet.

St%C3%B6rre-startmotor.jpg

Dessutom fick jag långväga besök idag, Bushido kom nämligen förbi på en fika!

Bushidopbesk.jpg

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...