Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Inte helt omöjligt att den får tjänstgöra som groggblandare en kort period ifall det ska firas att den fungerar.:)

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Jäklar vilken porr. Snygga bitar! Keep it up!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Nu har tre meter silikonsnöre landat i brevinkastet, i morgon ska jag förhoppningsvis hinna påbörja startmotorinfästningen på kompressorhöljet ifall det inte blir skruvning i race-sparken.

JU-01-299.jpg

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bygg snabbare, jag vill läsa mer!:D

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Nu har tre meter silikonsnöre landat i brevinkastet, i morgon ska jag förhoppningsvis hinna påbörja startmotorinfästningen på kompressorhöljet ifall det inte blir skruvning i race-sparken.

[/IMG]

Hallonrem ?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
På begäran av Bushido :) gick jag ner och klämde av fem timmar i verkstaden igår, ämnet för dagen var startmotorn och dess infästning.

JU-01-303.jpg

En 16s hylsa offrades till startmotorgudarna och efter lite massage med svarv, fräs och svets så satt där något som var misstänkt likt en startmotor på kompressormuttern.

JU-01-304.jpg

Efter att den var klar började jag fräsa upp hål för fyra rostfria stänger som startmotorn är tänkt ska glida utefter.

JU-01-305.jpg

Fyra tryckfjädrar ska sitta runt stängerna och hålla startmotorn borta från kompressormuttern och någon form av solenoid eller hävarm ska trycka den på plats när det ska till att startas.

JU-01-306.jpg

Kvar att göra är ett lock i aluminium som ska skruvas fast i toppen på stängerna och ett fäste för startmotorn som ska ha ett 10mm hål i varje hörn så det kan träs fast på stängerna.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
På begäran av Bushido :) gick jag ner och klämde av fem timmar i verkstaden igår, ämnet för dagen var startmotorn och dess infästning.

JU-01-303.jpg

En 16s hylsa offrades till startmotorgudarna och efter lite massage med svarv, fräs och svets så satt där något som var misstänkt likt en startmotor på kompressormuttern.

JU-01-304.jpg

Efter att den var klar började jag fräsa upp hål för fyra rostfria stänger som startmotorn är tänkt ska glida utefter.

JU-01-305.jpg

Fyra tryckfjädrar ska sitta runt stängerna och hålla startmotorn borta från kompressormuttern och någon form av solenoid eller hävarm ska trycka den på plats när det ska till att startas.

JU-01-306.jpg

Kvar att göra är ett lock i aluminium som ska skruvas fast i toppen på stängerna och ett fäste för startmotorn som ska ha ett 10mm hål i varje hörn så det kan träs fast på stängerna.

Hävarm som för fram motorn och kontaktdon som slår till strömmen när den är framme = Manuell solenoid = Enkel och fungerande konstruktion.

Till groggblandare krävs nog mer vrid och mindre varv:
[YOUTUBE-ID]86Mtc_Oqorc[/YOUTUBE-ID]

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag förmodar att det är ännu mer onyttigt att försöka starta maskin fast den redan är igång än då man råkar göra det samma med bilen hehe

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Koncentrerad johansson!

Smutt helt klart! Fan va spännande det börjar bli! :gnissla :nagelgnag

Joru, där var det fullt fokus. Inte läge att köra skrot i den biten direkt...:gnissla

Det är inte allt för långt kvar innan jag kan testsnurra turbinaxeln med fullt oljetryck och se om startmotorn duger, jag måste nå runt 10.000rpm för att det ska finnas en chans att den går starta gasturbinen med.

Tomgången på denna motor kommer ligga runt 25.000rpm men när brännkammaren tänder hjälper den till att varva upp från de 10.000rpm som startmotorn orkar med.

Mindre varv än så och det blir en s.k. "hung start", turbinvarvet når inte den gräns då den orkar börja accelerera av sig själv utan fastnar runt och överhettar på några sekunder. Obra för plånbok och fritid.:D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

:banana :krama

Det var ett väldans tempo du fått upp, då blir det provstart till helgen antar jag?:D :tummenupp

Om kärringen din tycker att du spenderar för mycket tid i garaget så är det helt ok att skylla på mig;) Du kan rentav säga till henne att det är för hennes och ert framtida samla... Ehm! Samlivs skull:D Jag håller nämligen ögonen på dig även i detta bygge:polygrip :gnissla

Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Att du .... kan! och orkar! och.... vet!:Bugar:Bugar:Bugar

Det är väldigt synd att lappland ligger så långt bort!:gnissla

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
:banana :krama

Det var ett väldans tempo du fått upp, då blir det provstart till helgen antar jag?:D :tummenupp

Om kärringen din tycker att du spenderar för mycket tid i garaget så är det helt ok att skylla på mig;) Du kan rentav säga till henne att det är för hennes och ert framtida samla... Ehm! Samlivs skull:D Jag håller nämligen ögonen på dig även i detta bygge:polygrip :gnissla

Njaa, inte riktigt till helgen kanske...:gnissla

Jag ska hälsa henne från dig att om hon vill smaka på köttbananen i framtiden är det bäst att hon släpper iväg mig till garaget lite oftare.:tummenupp

Att du .... kan! och orkar! och.... vet!:Bugar:Bugar:Bugar

Det är väldigt synd att lappland ligger så långt bort!:gnissla

Kan och vet vete väl fan om jag gör, men man kommer bra långt på ren tjurskallighet.:D

Håller med dig, det är långt till Lappland.

brunn

Definitely Maybe
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Suzuki
Mindre varv än så och det blir en s.k. "hung start", turbinvarvet når inte den gräns då den orkar börja accelerera av sig själv utan fastnar runt och överhettar på några sekunder. Obra för plånbok och fritid.:D

Lite OT men ändå inte, "hung start" är det samma sak som "hot start" typ(EGT eller TIT för hög)? Eller är skillnaden att man har för mkt soppa vid en hotstart fast under kortare tid till skillnad från "wet start" där man typ har en bränsleansamling i brännkammaren? (rätta mig gärna om jag e ute o cyklar tack)

Förresten, hur har du tänkt med tändsystem? Det spelar väl en viss roll för hur lätt den startar väl?

Last edited:

kujau

Medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
aprilia rs 640 lc4 supermono bygge
hej

trevligt litet bygge du har på gång!
fick en sån lust att bygga en sådan själv.
har ingen större kunskap om sådana motorer så en ritning
hade nog varit kanon bra.
det är inte så att du någon man skulle få ta del av?

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO