Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Lite OT men ändå inte, "hung start" är det samma sak som "hot start" typ lr? Eller är skillnaden att man har för mkt soppa vid en hotstart fast under kortare tid till skillnad från "wet start" där man typ har en bränsleansamling i brännkammaren? (rätta mig gärna om jag e ute o cyklar tack)

Det kan man säga, både en hung start och hot start beror på att motorvarvet inte ökar i nog snabb takt så för mycket bränsle sprutas in i motorn och överhettar turbinhjulet.

En wet start är som du säger något som beror på att det finns en mängd gammalt bränsle i brännkammaren som förbränns och sprutar ut, det kan i sin tur orsaka en runaway dvs okontrollerbar varvtalsökning på motorn. Inte bra för kalsongkontot när det händer, har varit med om det några gånger med mina gamla gasturbiner...:gnissla

hej

trevligt litet bygge du har på gång!
fick en sån lust att bygga en sådan själv.
har ingen större kunskap om sådana motorer så en ritning
hade nog varit kanon bra.
det är inte så att du någon man skulle få ta del av?

Jag skulle nog påstå att en ritning inte alls är kanonbra om du inte har tillräcklig kunskap om hur en sån här motor funkar, se till att läsa på ordentligt innan du ens tänker tanken på att bygga en gasturbin. Mycket mer givande och spar garanterat ett par ras i längden.:tummenupp

Slå till på den här boken så får du trevlig kvällsläsning, bra grundkunskaper om gasturbiner och kompletta ritningar på en microturbin som går bygga med väldigt grundläggande verktyg. Bästa 300 kronor du någonsin spenderat törs jag lova!

http://www.bokus.com/bok/9781900371919/model-jet-engines/

(Och nej, jag har inga ritningar på den här motorn. Några enstaka grovskisser i AutoCAD men annars är det bara lite strökluddande med spritpenna här och där, det mesta har jag i huvudet.)

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Här nere i jönköpingstrakterna finns det finfina lokaler för dig att flytta in garaget i. De kallas polkagrisbagerier! Då kan man stå utanför och titta in i verkstan när du arbetar. Lite ölförsäljning och en bardisk framför fönstret och du hade inte behövt gå ut därifrån för att tjäna några pengar :p

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Här nere i jönköpingstrakterna finns det finfina lokaler för dig att flytta in garaget i. De kallas polkagrisbagerier! Då kan man stå utanför och titta in i verkstan när du arbetar. Lite ölförsäljning och en bardisk framför fönstret och du hade inte behövt gå ut därifrån för att tjäna några pengar :p

:rofl

Vilken tittarsport! Bjuda in massa mekare och sen sitta på bänken och veta bäst. :öl:fyllisar

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Njaa, inte riktigt till helgen kanske...:gnissla

Jag ska hälsa henne från dig att om hon vill smaka på köttbananen i framtiden är det bäst att hon släpper iväg mig till garaget lite oftare.:tummenupp

Men ut och bygg istället för att ligga och sova så kanske:tummenupp

Det är bra det:D

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj

:tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tjurskallighet, det är ju sånt JAG, som lärare till tonåringar; behöver. Du, som bygger jetbike, behöver.... kompetens juh!

Kompetens har han väl så det räcker, tänk om han blev ännu smartare och började bygga krympstrålar och andra hemliga vapen... :näsblod :zuperskurk :D

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Kompetens har han väl så det räcker, tänk om han blev ännu smartare och började bygga krympstrålar och andra hemliga vapen... :näsblod :zuperskurk :D

Nä hemska tanke, en kryssningsmissil däremot ligger i planeringsstadiet men det ska vi inte tala så högt om ifall myndigheterna får nys om det...:näsblod

http://www.theage.com.au/articles/2003/06/05/1054700308768.html

Jag fick mitt reserv-kompressorhjul och en extra lagersats från Turbotech idag som jag beställde före jul, förhoppningsvis kommer jag inte behöva dom men skulle det bli så vill jag inte vänta flera månader på grejorna.

JU-01-307.jpg

Storleksjämförelse, TV94 kompressorhjul vs. ölburk:

JU-01-308.jpg

Kul grej!:D

JU-01-309.jpg

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Nä hemska tanke, en kryssningsmissil däremot ligger i planeringsstadiet men det ska vi inte tala så högt om ifall myndigheterna får nys om det...:näsblod

Kul grej!:D

JU-01-309.jpg

Hysch!:hihi

Haha, kul med företag med humor!:tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Nyfiken... Vad kostar sådana här grejor?

Kompressorhjulet går på 2000:- och lagersatsen på dryga tusenlappen så det är inga stora pengar. Det som kostar är turbinaxeln som dom vill ha över 10.000 för, den vill jag inte köra skrot med i onödan...:gnissla

Innan jag bestämde mig för dessa grejor var jag sugen på att köpa Garretts största GT-serie som har några hekto bättre massflöde än TV94 kompressorn, men när jag fick reda på priset lades de tankarna på hyllan ganska fort. Bara kompressorhjulet skulle kosta över 5-6.000 så jag ville inte ens veta vad turbinaxeln skulle gå loss på.:näsblod

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kompressorhjulet går på 2000:- och lagersatsen på dryga tusenlappen så det är inga stora pengar. Det som kostar är turbinaxeln som dom vill ha över 10.000 för, den vill jag inte köra skrot med i onödan...:gnissla

Innan jag bestämde mig för dessa grejor var jag sugen på att köpa Garretts största GT-serie som har några hekto bättre massflöde än TV94 kompressorn, men när jag fick reda på priset lades de tankarna på hyllan ganska fort. Bara kompressorhjulet skulle kosta över 5-6.000 så jag ville inte ens veta vad turbinaxeln skulle gå loss på.:näsblod

OK. Och turbinaxlar gör man inte? Inte ens om man heter Johansson?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Vad är spets i ellt med en turbinaxel?
Är det inte bara en pinne av kofotajärn?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
OK. Och turbinaxlar gör man inte? Inte ens om man heter Johansson?

Ha ha, speciellt inte om man heter Johansson.:)

Jag har faktiskt funderingar på att bygga en axialturbin till nästa motor vilket är görbart om man lägger manken till, en radialturbin som jag använder i denna motor gjuts med lost-wax i Inconel så det är inget jag ger mig på...

Vad är spets i ellt med en turbinaxel?
Är det inte bara en pinne av kofotajärn?

Med turbinaxel menar jag även själva turbinhjulet, eftersom det är friktionsvetsat fast på axeln hör dom bitarna liksom ihop.

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Förresten, hur har du tänkt med tändsystem? Det spelar väl en viss roll för hur lätt den startar väl?

Såg inte den frågan först, tändningen kommer jag försöka göra med ett glödstift inuti motorn som tänder gasolen som används till förvärmning av brännkammaren.

Så gör folk på RC-turbinerna med great success som di sägert där i Amerrka.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Såg inte den frågan först, tändningen kommer jag försöka göra med ett glödstift inuti motorn som tänder gasolen som används till förvärmning av brännkammaren.

Så gör folk på RC-turbinerna med great success som di sägert där i Amerrka.

Skall bli otroligt spännande att se slutresultatet :tummenupp

kujau

Medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
aprilia rs 640 lc4 supermono bygge
tror du att det skulle funka att bygga en jet motor av
delar från en turbo (GT12) från en smart car?
man måste ju börja nerifrån!:)

Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...