_Johansson_
Storfräsare
Lite OT men ändå inte, "hung start" är det samma sak som "hot start" typ lr? Eller är skillnaden att man har för mkt soppa vid en hotstart fast under kortare tid till skillnad från "wet start" där man typ har en bränsleansamling i brännkammaren? (rätta mig gärna om jag e ute o cyklar tack)
Det kan man säga, både en hung start och hot start beror på att motorvarvet inte ökar i nog snabb takt så för mycket bränsle sprutas in i motorn och överhettar turbinhjulet.
En wet start är som du säger något som beror på att det finns en mängd gammalt bränsle i brännkammaren som förbränns och sprutar ut, det kan i sin tur orsaka en runaway dvs okontrollerbar varvtalsökning på motorn. Inte bra för kalsongkontot när det händer, har varit med om det några gånger med mina gamla gasturbiner...
hej
trevligt litet bygge du har på gång!
fick en sån lust att bygga en sådan själv.
har ingen större kunskap om sådana motorer så en ritning
hade nog varit kanon bra.
det är inte så att du någon man skulle få ta del av?
Jag skulle nog påstå att en ritning inte alls är kanonbra om du inte har tillräcklig kunskap om hur en sån här motor funkar, se till att läsa på ordentligt innan du ens tänker tanken på att bygga en gasturbin. Mycket mer givande och spar garanterat ett par ras i längden.
Slå till på den här boken så får du trevlig kvällsläsning, bra grundkunskaper om gasturbiner och kompletta ritningar på en microturbin som går bygga med väldigt grundläggande verktyg. Bästa 300 kronor du någonsin spenderat törs jag lova!
http://www.bokus.com/bok/9781900371919/model-jet-engines/
(Och nej, jag har inga ritningar på den här motorn. Några enstaka grovskisser i AutoCAD men annars är det bara lite strökluddande med spritpenna här och där, det mesta har jag i huvudet.)