Vi kan ju sväva tillbaks om du vill: För att koppla i och ur startmotorn antar jag att hela startmotorplattan löper ned längs sina gejdrar?
Vi kan ju sväva tillbaks om du vill: För att koppla i och ur startmotorn antar jag att hela startmotorplattan löper ned längs sina gejdrar?
Så har jag också tolkat det.
Men jag hade föredragit en friktionskoppling i stället för hylsan.
Men å andra sidan så driver väl inte turbinen på tillräckligt för att klämma fast hylsan på muttern.
Så har jag också tolkat det.
Men jag hade föredragit en friktionskoppling i stället för hylsan.
Men å andra sidan så driver väl inte turbinen på tillräckligt för att klämma fast hylsan på muttern.
Jajamän, så är tanken i alla fall. Det ska bli ett lock uppepå stängerna som håller ihop dom och som ska inhysa någon form av mekanisk till- och frånkoppling av startmotorplattan.
Jag tror mycket på Skrotnisses förslag med en hävarm och en säkerhetsbrytare som ser till att motorn är på plats innan den går starta.
Det jag måste göra bättre är att svarva till lite längre stålhylsor som pressas in i startmotorplattan och brotchas in till 10mm och någon tiondel, som det är nu kan plattan sätta sig lite på tvären om man trycker på ena sidan och det är inget vidare för centreringen av hylsan.
Och det var inget klagomål för övrigt på att det svammlas runt massa, bara kul att det är liv i tråden och friktionssvetsning är ju inte fel att lära sig mer om!
Jajamän, så är tanken i alla fall. Det ska bli ett lock uppepå stängerna som håller ihop dom och som ska inhysa någon form av mekanisk till- och frånkoppling av startmotorplattan.
Jag tror mycket på Skrotnisses förslag med en hävarm och en säkerhetsbrytare som ser till att motorn är på plats innan den går starta.
Det funkar inte med friktionskopplingar pga glidlagringen, turbinaxeln får inte belastas i någon riktning av startmotorn för då kör man slut på lagren på nolltid.
Jag har sett en variant med en kompressormutter formad som en liten bromstrumma där startmotorn hade en centrifugalkoppling som kastade ut och greppade i trumman, väldigt smart lösning men även vädligt svår att tillverka...
Jag har sett en variant med en kompressormutter formad som en liten bromstrumma där startmotorn hade en centrifugalkoppling som kastade ut och greppade i trumman, väldigt smart lösning men även vädligt svår att tillverka...
Det blir ju lätt dyrt om inte startmotorn kopplar ur när gt:n har tänt och börjar varva upp till tomgång: Spridda skurar med startmotordelar som sugs in i kompressorn (om du inte har ett FOD-galler)
Kopplingen som du sett är nog ingen friktionskoppling, utan ett frihjul.
Sitter i startkretsen på många motorcyklar.
Ett rullager med ramper som gör att startmotorn kan driva motorn, men inte tvärt om.
Hur stor får kopplingen vara?
Jag hade en koppling av den typen på en radiostyrd bil jag hade för 20 år sedan, kanske kan rota fram lite överblivna delar ur källaren.
Varför inte bara en lövblås som i alla yourtube filmer man ser? kanske krångligt när man ska hem från donken dock känns ju startmotor lite som nåt man kan fundera på efter att hojen är byggd och provkörd
Dum fråga kanske, men skulle man inte hunna bärga kopplingen från ett såg eller en röjsåg.
Typ sätta hylsan på tyrbinaxeln , men den kanske blir ivägen för mycket.
Måste säga att jag är lite avundsjuk på driftern och tiden till hands.
Nja, man vill inte sätta fast något på turbinaxeln då det kan fucka upp balanseringen rejält.
Tid är det ganska klent med när man är småbarnsförälder med allt vad det innebär, det är inte många timmar per vecka jag håller på bygga. Betydligt färre timmar än vad medelsvensson lägger på navelpillande i alla fall.
Dum fråga kanske, men skulle man inte hunna bärga kopplingen från ett såg eller en röjsåg.
Fräckt! Funkade det? Ja, det kan jag tänka mig. Annars sliter man ju sönder den mjuka delen liksom... Men ändå, fränt att kunna skryta med att ha friktionssvetsat på hobbynivå
Jodå, det funkade. Iaf såpass att bitarna satt ihop hyffsat väl. Sen hur det var med precisionen vet jag inte...
Jag har en handhållen optisk varvräknare någonstans i bråten i garagehyllan, med en reflextejp på ena kompressorvingen kan man läsa varvtal upp till 100.000rpm förutsatt att tejpen sitter kvar.
Det funkar med krita/vitfärg också, i alla fall på dom man mäter varvtalet på modellflygplanspropellrar....
Vi brukade måla det ena gula/vita fältet på propellern svart med tuschpenna så gick det att mäta.
Menneh, en elmotor med tre sladdar ur? Nu får du förklara.
Menneh, en elmotor med tre sladdar ur? Nu får du förklara.
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |