Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Näpp, bara likström in i fartreglaget, växelström ut seru....
Hur och varför gör man det?
Om jag minns rätt så sitter spolen runt magneten, istället för tvärt om på motorer med kol
Går väl få ut mer effekt om man tar bort kolen (mm) från ekvationen, alltså brushless
I en borstlös likströmsmotor typ denna så är kommutatorn (släpringsdonet med kolen) ersatta av en "elektronisk kommutator" dvs elektronik timar och distribuerar strömmen beröringsfritt mha dioder mm. Så de betraktas som likströmsmotorer. Eftersom man inte har ngn kommutator så sitter det permanentmagneter i rotorn och lindningarna i statorn i dessa motorer. Men jag kan ha fel.
BrushLess Direct Current -> BLDC-motor