_Johansson_
Storfräsare
Kommer på mig själv med ett jävligt brett och löjligt smile när jag skrollar i tråden.
Nu sist bilder på något som påminner om vital del i gigantiskt dammbygge.
Så jävla rolig läsning !
Kul att du gillar byggtråden, en värdig uppföljare på gammelfighter-bygget tycker du?
Hatten av till alla er som tar er tid att kommentera i tråden också för det skulle bli fan så tråkig läsning annars.
Ett problem att lösa med att driva ett mekaniskt hjul med en gasturbin kan vara just utväxlingen från flera 10k rpm till några få k med hyfsad verkningsgrad.
Det var däför Volvo utvecklade en höghastighets generator för sin ECC bil. Då slapp dom utväxlingen.
Men förbättringen med hjuldrift kanske kompenserar mer än väl ?
Visst är det så, en planetväxel skulle vara ett bättre alternativ men att hitta en som pallar vridet för samma kaffepengar som den här lådan kostade är omöjligt.
Utan att egentligen veta så tror jag att det kommer bli rätt bra fart i bitarna ändå, och det är kul att det kommer finnas utrymme för förbättringar i framtiden.
Grejen är att det inte finns köpe-gasturbiner i den här storleken, en helikoptermotor är alldeles för klumpig för att passa bra i en hojram och mindre APU-turbiner når max 100hk så det finns inga genvägar till den perfekta turbinhojen. :farbrobarbro