Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kommer på mig själv med ett jävligt brett och löjligt smile när jag skrollar i tråden.
Nu sist bilder på något som påminner om vital del i gigantiskt dammbygge.
Så jävla rolig läsning !:tummenupp

Kul att du gillar byggtråden, en värdig uppföljare på gammelfighter-bygget tycker du?

Hatten av till alla er som tar er tid att kommentera i tråden också för det skulle bli fan så tråkig läsning annars.:Bugar

Ett problem att lösa med att driva ett mekaniskt hjul med en gasturbin kan vara just utväxlingen från flera 10k rpm till några få k med hyfsad verkningsgrad.

Det var däför Volvo utvecklade en höghastighets generator för sin ECC bil. Då slapp dom utväxlingen.

Men förbättringen med hjuldrift kanske kompenserar mer än väl ?

Visst är det så, en planetväxel skulle vara ett bättre alternativ men att hitta en som pallar vridet för samma kaffepengar som den här lådan kostade är omöjligt.

Utan att egentligen veta så tror jag att det kommer bli rätt bra fart i bitarna ändå, och det är kul att det kommer finnas utrymme för förbättringar i framtiden.

Grejen är att det inte finns köpe-gasturbiner i den här storleken, en helikoptermotor är alldeles för klumpig för att passa bra i en hojram och mindre APU-turbiner når max 100hk så det finns inga genvägar till den perfekta turbinhojen. :farbrobarbro

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kul att du gillar byggtråden, en värdig uppföljare på gammelfighter-bygget tycker du?

Hatten av till alla er som tar er tid att kommentera i tråden också för det skulle bli fan så tråkig läsning annars.:Bugar

Visst är det så, en planetväxel skulle vara ett bättre alternativ men att hitta en som pallar vridet för samma kaffepengar som den här lådan kostade är omöjligt.

Utan att egentligen veta så tror jag att det kommer bli rätt bra fart i bitarna ändå, och det är kul att det kommer finnas utrymme för förbättringar i framtiden.

Grejen är att det inte finns köpe-gasturbiner i den här storleken, en helikoptermotor är alldeles för klumpig för att passa bra i en hojram och mindre APU-turbiner når max 100hk så det finns inga genvägar till den perfekta turbinhojen. :farbrobarbro

Y2K har väl en helikoputterturban?
[YOUTUBE-ID]BgwmiQr_t8M[/YOUTUBE-ID]

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip

från wiki om y2k

"Powered by a Rolls-Royce-Allison Model 250 turboshaft engine, producing 238 kW (320 hp), the motorcycle has a recorded top speed of 227 mph (370 km/h)"

"The Model 250 propels a large number of helicopters,small aircraft and even a motorcycle.":tummenupp

Finns även en variant av model 250 som ger tillräckligt för att din spark/mc/xx ska klassas som månlandare "One of the latest versions of the Model 250 is the -C40, which has a centrifugal compressor pulling a pressure ratio of 9.2:1, at an airflow 6.1 lb/s (2.8 kg/s), and developing, at the shaft, 715 hp (533 kW).":banana

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Såg att flera hade rättat mig angående startmotorn, bra där!

Fortsätt uppdater med mekbilder, ju mer du lägger ut, ju mer inser jag att jag ska hålla mig till köpeshojar.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Y2K har väl en helikoputterturban?

Jo jo, men kom inte och påstå att en Allison 250 C20 är en speciellt lämplig hojmotor bara för att den får plats. I så fall är ju V12:eek:r som klippta och skurna för att ligga och nöta varv på Gelleråsen med...:D

main.php

Såg att flera hade rättat mig angående startmotorn, bra där!

Fortsätt uppdater med mekbilder, ju mer du lägger ut, ju mer inser jag att jag ska hålla mig till köpeshojar.

Ska ske! :matroshonnör

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62

Ha ha som att ha trampat omkring på gagageuppfarten med stödhjul och försökt få Märklintågsmotorn att driva bakhjulet till och utmana Bugatti Veyrons ingengörer.
INGEN kommer ihåg en fegis !:tummenupp

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Ha ha som att ha trampat omkring på gagageuppfarten med stödhjul och försökt få Märklintågsmotorn att driva bakhjulet till och utmana Bugatti Veyrons ingengörer.
INGEN kommer ihåg en fegis !:tummenupp

HAHA man önskar (eller inte) att man hade bild på

Moppe cykeln man byggde när man gick i årskurs 6

Model kopplingslös liten 2 taktsmotor där brorsans hockeypuckar
med borrhål i mitten fick driva mot gummidäcket

Satan va puck det gick åt , Inge vidare i regn heller ( slir)

Kvarsittning fick man med efter att ha jagat klasspolare på fotbolsplanen med ovan beskrivet fordon:huvet

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Så det var alltså AnderssonTurbosystems första bygge? Vore underbart kul att fått se en bild på dig jagandes klasskompisen över skolgården med den!:hihi

JU-01-325.jpg

Igår fräste jag upp spåren till startmotorfästet så jag kunde centrera motorn på kompressormuttern, efter några timmars sparkskruvning så rengjorde jag och polaren gasturbinen invändigt och provsnurrade lite med oljetryck.

JU-01-327.jpg

Med fullt oljetryck orkade inte startmotorn dra runt turbinaxeln, men genom att ställa ner pumpens inbyggda tryckregulator lite så turbinaxeln roterade lite lättare orkade startmotorn med och fick upp ett imponerande varv på axeln.

Det hann bli såpass sent att det inte fanns tid att montera en oljetrycksmätare och en kulventil för att justera oljetrycket med, så till veckan ska jag lägga lite krut på att göra en bättre testrigg och köra en kvälls testande med olika oljetryck och oljetemp och mäta upp vilket varvtal axeln orkar upp i.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag fick ett mycket intressant telefonsamtal idag på förmiddagen, återkommer med det men jag har i alla fall gått runt och flinat hela dan.:banana

Och nej, det har ingenting med prostatamassage att göra.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag fick ett mycket intressant telefonsamtal idag på förmiddagen, återkommer med det men jag har i alla fall gått runt och flinat hela dan.:banana

Och nej, det har ingenting med prostatamassage att göra.

Va fan. Inte hålla på och retas nu. Berätta pronto!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Va fan. Inte hålla på och retas nu. Berätta pronto!

Vet inte än hur anonym personen som ringde vill vara, så jag håller tyst så länge.

(inte direkt så att Jay Leno ringt och erbjudit mig en miljarrrrd för hojen, utan bara ett mycket välkommet samtal som rör motorbygget.)

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Vet inte än hur anonym personen som ringde vill vara, så jag håller tyst så länge.

(inte direkt så att Jay Leno ringt och erbjudit mig en miljarrrrd för hojen, utan bara ett mycket välkommet samtal som rör motorbygget.)

Jag vet! /dance /dance /dance

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor

Man har följt tråden sen starten, Och nu blev man jäkligt nyfiken.
Hmm. refresh, refresh, refresh, refresh:D.
//Mickenyfiken

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag testade startmotorn idag och med 1.5bar oljetryck och 20°C oljetemp orkar den bara varva upp turbinrotorn i 5500rpm, så den startmotorn jag har nu är alltså för klen.

Skitstartmotor.jpg

Ingen fara på torpet, jag bygger färdigt gasturbinen först och sen får jag
ta tag i startmotorproblemet.:tummenupp

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag testade startmotorn idag och med 1.5bar oljetryck och 20°C oljetemp orkar den bara varva upp turbinrotorn i 5500rpm, så den startmotorn jag har nu är alltså för klen.

Skitstartmotor.jpg

Ingen fara på torpet, jag bygger färdigt gasturbinen först och sen får jag
ta tag i startmotorproblemet.:tummenupp

En liten fundering jag hade är om du skulle kunnadriva nått med tryckluft

En liten ombordtank borde inte vara svårt att få plats med

Så väldigt många uppstarter ute på byn lär det väl inte bli eller?

( korvmojen?)

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Förstår att du vill ha en större motor till sen, men bara för att kunna starta, hur mycket varvar den om du kör en lövblåsare samtidigt?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
En liten fundering jag hade är om du skulle kunnadriva nått med tryckluft

En liten ombordtank borde inte vara svårt att få plats med

Så väldigt många uppstarter ute på byn lär det väl inte bli eller?

( korvmojen?)

Prexis min tanke, jag funderar på att ladda en liten tank monterad i ramen med farsans dykarkompressor och ha en modifierad tryckluftsslip som startmotor. Det borde gå få rätt bra snurr på en sån med 200bar...:D

Förstår att du vill ha en större motor till sen, men bara för att kunna starta, hur mycket varvar den om du kör en lövblåsare samtidigt?

Det är tyvärr omöjligt då startmotorn sitter i vägen för insuget, så det går inte få dit en lövblåsare.

Jag är ju ändå byggfetichist så om det dröjer lite att få igång den gör mindre, hade varit värre om jag inte kunnat bygga vidare pga detta.:gnissla

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Prexis min tanke, jag funderar på att ladda en liten tank monterad i ramen med farsans dykarkompressor och ha en modifierad tryckluftsslip som startmotor. Det borde gå få rätt bra snurr på en sån med 200bar...:D

Det är tyvärr omöjligt då startmotorn sitter i vägen för insuget, så det går inte få dit en lövblåsare.

Jag är ju ändå byggfetichist så om det dröjer lite att få igång den gör mindre, hade varit värre om jag inte kunnat bygga vidare pga detta.:gnissla

Jag förmoder att "snörstart" inte kommer på tal??:D

Myyyyycke utväxling:banana

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet