Gasturbinhoj = JETeskoj!

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Friktionsvetsat?

Som scouterna gör.
Man gnider idogt två järnpinnar mot varandra
och vips har de blivit ihopsvetsade!
HedenhösTIG FTW! :tummenupp

Det blir så vackert Johansson! :bow


/e
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Som scouterna gör.
Man gnider idogt två järnpinnar mot varandra
och vips har de blivit ihopsvetsade!
HedenhösTIG FTW! :tummenupp

Det blir så vackert Johansson! :bow


/e

Nja.
Inte riktigt.
Jag har ett hum om friktionsvetsning, men fattar inte applikationen.
Det jag sett, så har man mulat ihop plåtar med en slirande pinne.
Förstår inte hur man fäster turbinhjulet på axeln med den tekniken.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
tror du att det skulle funka att bygga en jet motor av
delar från en turbo (GT12) från en smart car?
man måste ju börja nerifrån!:)

En tumregel är att ju mindre motor desto svårare att bygga pga högre varvtal och snävare toleranser, så bygg av en lastbilsturbo är mitt tips.:tummenupp

Nja.
Inte riktigt.
Jag har ett hum om friktionsvetsning, men fattar inte applikationen.
Det jag sett, så har man mulat ihop plåtar med en slirande pinne.
Förstår inte hur man fäster turbinhjulet på axeln med den tekniken.

[YOUTUBE-ID]51Zs8iaydt0[/YOUTUBE-ID]
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fick lite gjort i morse också, så nu är det inte allt kvar innan jag kan provköra startmotorn.:tummenupp

JU-01-312.jpg


JU-01-315.jpg


JU-01-316.jpg


JU-01-317.jpg


Här sitter startmotorn monterad på tryckplattan, ni ser hur själva hylsan är gjord också.

JU-01-318.jpg


Här är tryckplattan på plats, det kommer sitta ett lock uppepå stängerna som denna platta ska sitta innanför men det får bli ett senare projekt.

JU-01-319.jpg


Här är startmotorn på sin rätta plats, alltså nertryckt mot kompressormuttern.

JU-01-322.jpg


Jag kommer nog inte göra mycket mer innan jag har provkört startmotorn, den måste orka varva upp turbinaxeln till minst 10.000rpm med fullt oljetryck om det ska finnas någon chans att den ska gå starta gasturbinen med senare.
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Coolt. Hur mäter du det varvtalet?
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Coolt. Hur mäter du det varvtalet?

med en varvräknare :tummenupp
:D

sorry.....





man blir ju lite nyfiken på hur dem har koll på hur det ser ut/rättar till på insidan av röret de svetsade i filmen !
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Friktionsvetsat?

Tänk dig att du ska svetsa ihop två delar. Montera bägge delarna i en oerhört kraftig svarv, den ena i chucken och den andra stumt i mothållet. Starta svarven, skruva fram mothållet så att bitarna kommer i kontakt med varandra, värme uppkommer tack vare friktionen mellan den hastigt spinnande biten och den stillastående och delarna smälter samman.

Edit: Film ovan, långsam är man:huvet
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Tänk dig att du ska svetsa ihop två delar. Montera bägge delarna i en oerhört kraftig svarv, den ena i chucken och den andra stumt i mothållet. Starta svarven, skruva fram mothållet så att bitarna kommer i kontakt med varandra, värme uppkommer tack vare friktionen mellan den hastigt spinnande biten och den stillastående och delarna smälter samman.

Edit: Film ovan, långsam är man:huvet

I en kurs i olika svetstekniker hade en kompis uppdraget att föreläsa om friktionssvetsning. Killen har ett par svarvar ståendes så han körde motsvarande set du beskrev. Rätt koolt. Tydligen var det problem att få stopp på allt så snabbt som möjligt efter att materialen börjat mosats ihop.
Samma kille har byggt en CNC-fräs...
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Tack. Nu kan jag säga att jag försökte friktionssvetsa! :banana
Hade problem att förklara varför jag orsakade en smärre jordbävning..:glömdet
(det lilla batteriet på moderkortet som håller alla grundinställningarna hade beslutat sig för att dö efter 23års trogen tjänst, maskinen var inte riktigt sig själv!)
 

Bifogat

  • SP_A0052.jpg
    SP_A0052.jpg
    232.7 KB · Visningar: 124
  • SP_A0051.jpg
    SP_A0051.jpg
    238.4 KB · Visningar: 121
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
I en kurs i olika svetstekniker hade en kompis uppdraget att föreläsa om friktionssvetsning. Killen har ett par svarvar ståendes så han körde motsvarande set du beskrev. Rätt koolt. Tydligen var det problem att få stopp på allt så snabbt som möjligt efter att materialen börjat mosats ihop.
Samma kille har byggt en CNC-fräs...

Fräckt! Funkade det? Ja, det kan jag tänka mig. Annars sliter man ju sönder den mjuka delen liksom... Men ändå, fränt att kunna skryta med att ha friktionssvetsat på hobbynivå:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Är axeln ihålig?

Just i skarven mellan axel och turbinhjul är det ett hålrum som förmodligen är där pga friktionssvetsningen, folk har hittat det då dom försökt slipa ner turboaxlar för att kullagra dom.

Lär ha blivit lite spännande ett tag när det roterande turbinhjulet släppte från dubbdockan...:näsblod
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Just i skarven mellan axel och turbinhjul är det ett hålrum som förmodligen är där pga friktionssvetsningen, folk har hittat det då dom försökt slipa ner turboaxlar för att kullagra dom.

Lär ha blivit lite spännande ett tag när det roterande turbinhjulet släppte från dubbdockan...:näsblod

Jag kan tänka mig att man inte vill friktionssvetsa ihop två massiva tvärsnitt, eftersom friktionen/hastigheten går mot 0 i centrum.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Just i skarven mellan axel och turbinhjul är det ett hålrum som förmodligen är där pga friktionssvetsningen, folk har hittat det då dom försökt slipa ner turboaxlar för att kullagra dom.

Lär ha blivit lite spännande ett tag när det roterande turbinhjulet släppte från dubbdockan...:näsblod

Då förstår jag både tillvägagångsättet och fördelen.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top