Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Oj, ah menade höljet givetvis ;)

Blev så förvånad när jag såg att det passade perfekt mot motorn, kanske något du planerade?

Jo det var med i planeringen att locket skulle användas som motorhölje, tur det för det är inte så lätt att hitta något liknande i exakt rätt storlek.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
...det vore ju skit rent, om man råkat bygga en jet-motor från scratch, och sen inte hittar ett "lock" i rätt storlek till den. :va

Det skulle ju vara rätt snopet, i och för sig är det väl inget större projekt att bocka ihop något som liknar ett hölje men då det är den del som syns mest på motorn är det kul om det ser hyfsat bra ut.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Hello ladies! Ikväll har det tillverkats jetpipa i den Johanssonska verkstaden.

JU-01-338.jpg

JU-01-339.jpg

JU-01-340.jpg

JU-01-341.jpg

JU-01-342.jpg

JU-01-344.jpg

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det är inte bara en större svarv jag skulle vilja ha. När jag ser dina svetsarbeten känner jag ett visst sug efter en TIG svets också.:tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Det är inte bara en större svarv jag skulle vilja ha. När jag ser dina svetsarbeten känner jag ett visst sug efter en TIG svets också.:tummenupp

En TIG klarar man sig inte utan, min förra brann i Funäs förra året och jag höll på implodera innan min nya dök upp hos Bussgods.

Varje hushåll med självaktning bör ha minst en TIG-svets.

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Ditt hölje får tummen fett ner !:mad:

Hur mycket du än polerar det så skiter det sig ändå.
Någon for av rymdglas, keramisk hokus pokus plexi eller dylikt krävs så man kan se ditt konstverk "transparant maskinporr"

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hello ladies! Ikväll har det tillverkats jetpipa i den Johanssonska verkstaden.

Det är ju sagolikt rent vad snyggt det blir!:banana

Börjar ju nästan se färdigt ut, provstart till helgen?:D

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Ditt hölje får tummen fett ner !:mad:

Hur mycket du än polerar det så skiter det sig ändå.
Någon for av rymdglas, keramisk hokus pokus plexi eller dylikt krävs så man kan se ditt konstverk "transparant maskinporr"

Jag håller med fullständigt, om inte annat för att kunna se hur förbränningen sköter sig inuti motorn. Ett customgjutet motorhölje i Pyrex vore inte dumt.:tummenupp

Så här fränt kan det se ut då:

[YOUTUBE-ID]bOXBys8gqOM[/YOUTUBE-ID]

Börjar ju nästan se färdigt ut, provstart till helgen?:D

Hejda dig Reidar! Brännkammaren är ogjord tillsammans med lite annat småpyssel, sen måste hela turbinhuset iväg på keramisk coating för att överleva temperaturerna. Är jag klar till midsommar blir jag nöjd.

Hmm, är jag klar först till hösten blir jag också nöjd. Jag blir nog nöjd när den är klar oavsett hur lång tid det tar.:)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hejda dig Reidar! Brännkammaren är ogjord tillsammans med lite annat småpyssel, sen måste hela turbinhuset iväg på keramisk coating för att överleva temperaturerna. Är jag klar till midsommar blir jag nöjd.

Hmm, är jag klar först till hösten blir jag också nöjd. Jag blir nog nöjd när den är klar oavsett hur lång tid det tar.:)

Nej, jag vill ha mer och mer och mer och mer! Nu!:D

Jag vet att den inte är färdig än, vill bara sätta lite eld i brallorna på dig;) :banana

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
Hur mycket måste man punga ut om man skall investera i en TIG svets för enklare hemma arbeten?
Duger det med Jula varianten eller är det bara till att kasta pengar i sjön?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hur mycket måste man punga ut om man skall investera i en TIG svets för enklare hemma arbeten?

Det börjar komma ut begagnade svetsinvertrar på marknaden.
Konkursauktioner är en guldgruva, men man måste veta vad man köper.
Nackdelen med hobbysvetsar är den dåliga intermitensen.
Även om det bara är småpryttlar man skall limma ihopa, så är det oerhört irriterande när svetsdjäveln stannar mitt i en snyggisch svets.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

Julas grejer skulle jag nog akta mig för, men scandtig och liknande ska ju vara bra. Själv funderar jag på att köpa denna:

http://www.tradlost.se/shop/product.php?productid=16708&cat=0&page=1

Ser ut att vara exakt detsamma som scandtigs motsvarande, fast till ett lägre pris. Är det bara samma komponenter (vilket det verkar vara om man jämför deras techspecs) så är den säkert väldigt prisvärd:tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj

Duger gör det säkert, men som Skrotnisse säger så lönar det sig i längden att lägga några tusen till jämfört med de billigaste maskinerna. Samma svets som jag har fast utan AC finns på DUAB för 7995:- och den duger åt mig i alla fall.

Köp i alla fall inget annat än en invertersvets, såna där gamla transformatordrivna as går köpa billigt men du kommer snabbt inse fördelarna med att kunna bära runt på svetsen.

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Julas grejer skulle jag nog akta mig för, men scandtig och liknande ska ju vara bra. Själv funderar jag på att köpa denna:

http://www.tradlost.se/shop/product.php?productid=16708&cat=0&page=1

Ser ut att vara exakt detsamma som scandtigs motsvarande, fast till ett lägre pris. Är det bara samma komponenter (vilket det verkar vara om man jämför deras techspecs) så är den säkert väldigt prisvärd:tummenupp

Har en sån, fast utan pedal.
http://www.verktygsboden.se/?id=76923
Funkar fint.
Svetsar allt mellan alu-kylare och skotervariatorer till spruckna stickstålshållare!
Köp gärna till en sats med slitdelar när plånboken redan är öppen!

Typ. http://www.verktygsboden.se/?id=71353

Det är ett nät i gaslinsen i den satsen istället för några hål som standard.
Det blir då jämnare fördelning på skyddsgasen så det behövs lite mindre flöde = flaskan räcker längre! :tummenupp

(Byt gärna ut 10A säkringarna för uttaget mot 13A också!!) :brinnerup:gnissla

decube

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
Suzuki Bandit-"R"
Finns okej kina-tiggar också på eBay. Jag betalade c.a 4000 för min (ej AC eller fotpedal) Men är helnöjd.. får till mkt fina svetsar och kan även svetsa grova bitar med god genombränning.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0