Gasturbinhoj = JETeskoj!

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Duger gör det säkert, men som Skrotnisse säger så lönar det sig i längden att lägga några tusen till jämfört med de billigaste maskinerna. Samma svets som jag har fast utan AC finns på DUAB för 7995:- och den duger åt mig i alla fall.

Köp i alla fall inget annat än en invertersvets, såna där gamla transformatordrivna as går köpa billigt men du kommer snabbt inse fördelarna med att kunna bära runt på svetsen.

Vi har en transformator esab på jobbet. Den är ifrån 1977 och har 4st
M16 lyftöglor ut fall man skulle vilja lyfta den:D
Dessutom kräver den 63A handske
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vi har en transformator esab på jobbet. Den är ifrån 1977 och har 4st
M16 lyftöglor ut fall man skulle vilja lyfta den:D
Dessutom kräver den 63A handske

Låter ungefär som mina plasmaskärare jag bytte åt mig för ett antal år sedan, 63A och förmodligen kapabla till att skära decimetertjockt stål.

Tyvärr hade jag varken 63A, decimetertjockt stål eller en tillräckligt kraftig kompressor, och då jag är för lat för att lägga ut något på blocket fick skrothandlaren hämta upp dom efter att ha stått några år under en presenning.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Låter ungefär som mina plasmaskärare jag bytte åt mig för ett antal år sedan, 63A och förmodligen kapabla till att skära decimetertjockt stål.

Tyvärr hade jag varken 63A, decimetertjockt stål eller en tillräckligt kraftig kompressor, och då jag är för lat för att lägga ut något på blocket fick skrothandlaren hämta upp dom efter att ha stått några år under en presenning.

Tänker på karaktären som bodde i en hundkoja i serien "ingen bor i skogen".
Stackars skrothandlare.
Syftningsfel FTW!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Och det här har vi pysslat med i helgen, inte mycket kvar nu innan provstart.

[YOUTUBE-ID]2YKN8C5vnGA[/YOUTUBE-ID]
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag vägde motorn idag för att se ungefär var jag kommer hamna, 14.9kg ligger den på nu utan brännkammare och bränslespridare.

JU-01-345.jpg


Säg att kraftturbinen med växellåda väger lika mycket till så ligger jag strax över 30kg för en motor som lämnar 150hk, inte så illa pinkat.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ser att du svetsat utan rotgas. Inte bra...:ajjabajja

Kör hårt nu på Speed Weekend. :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
I år känns det nästan som att det ska kunna gå vägen, så länge vi håller koll på oljetryck och temperaturerna så borde skiten hålla ihop.

Det är liksom antingen eller med det här bygget, pajar den minsta del kommer vi knappt av startlinjen men håller det ihop så kan det inte annat än gå fort på slutet. Bli kvar på startlinjen har vi ju provat på ett par år nu så det vore intressant att se hur mållinjen ser ut också.

Ryktet säger att det står nakna brudar med korgar proppfulla av öl där och tar emot en!:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jo, det där ger ju mycket partners helt klart!

Tyvärr är det nog skäggiga män som redan druckit upp ölet åt dig men man kan ju inte få allt här i världen:D

Ska ta en provtur på nån lokal sjöis innan oxå?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jo, det där ger ju mycket partners helt klart!

Tyvärr är det nog skäggiga män som redan druckit upp ölet åt dig men man kan ju inte få allt här i världen:D

Ska ta en provtur på nån lokal sjöis innan oxå?

:D

Finns ingen plogad sjö i närheten, men en sväng efter byvägen nästa helg är inte otroligt.

Hel underbart. Jag håller tummarna och hoppas ni tar sparken på en tur ner till närmsta mack och "fill her up please"!!! Och dokumenterar!

Det vore en syn det, bromsa kvar det framför Rökning Förbjuden-skylten...:D
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
:D

Finns ingen plogad sjö i närheten, men en sväng efter byvägen nästa helg är inte otroligt.



Det vore en syn det, bromsa kvar det framför Rökning Förbjuden-skylten...:D

Antar att du är samma person som eldade byxor på speedweekend för ett tag sen, finns väl inte fler tokar med reamotor på en spark.

Föresten, vad driver turbinen? Kör du på flygfotogen eller vilket bränsle kör du på?
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Antar att du är samma person som eldade byxor på speedweekend för ett tag sen, finns väl inte fler tokar med reamotor på en spark.

Föresten, vad driver turbinen? Kör du på flygfotogen eller vilket bränsle kör du på?

Kan nog stämma det, blev lite svettigt åt mina trumpinnar till vader förra året...:)

Den körs på diesel, vi kommer även testa att ha ett tilläggssprut i laddluftsröret med 50/50 vatten och metanol för att bygga massvolym och sänka laddluftstempen lite.

Borde kunna ge några kilo dragkraft till vilket kommer behövas då Rocket Launchers har närmare 150kg dragkraft i sin köpe-motor.:gnissla
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kan nog stämma det, blev lite svettigt åt mina trumpinnar till vader förra året...:)

Den körs på diesel, vi kommer även testa att ha ett tilläggssprut i laddluftsröret med 50/50 vatten och metanol för att bygga massvolym och sänka laddluftstempen lite.

Borde kunna ge några kilo dragkraft till vilket kommer behövas då Rocket Launchers har närmare 150kg dragkraft i sin köpe-motor.:gnissla

Määh.
Diesel sotar ju igen på långturerna.
Fort i sken skareva.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top