Gasturbinhoj = JETeskoj!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ingen risk att något sotar igen i den här motorn, polaren kollade i EBK:n idag och det finns inte tillstymmelse till sot någonstans. Konstigt...:D

Modern miljödiesel, alltså det som säljs på landmackar i sverige, är fö samma sak som flygfotogen fast med smörjande additiv.

Marinens gasturbiner körs även på diesel (DbrO 60 http://fsd.smart-lab.se/fsd_online/pdf/swedish/8612.pdf), och det är då den tyngre kvalité som motsvara den gamla "starkdieseln" som förr såldes som sommardiesel på landmackar fram tom 80-talet. Säljs som "Gasoil" på sjömackar samt som villaolja. Natos motsvarande enhetsbränsle för dieselmotorer kallas F75, används även till småturbinerna i tex en del milspecade helikoptrar.

Så att köra på miljödiesel är heeelt lugnt. Det är samma destillat som flygsketofon.
Det man ska tänka på med miljödiesel/flygfotogen är att den har nästan 100C lägre kokpunkt än det tyngre dieselbränslet ty Gasoil. Så vid återstart av tex en driftvarm tändkula (eller gasturbin) så ska man ta det försiktigt med snapsande vid miljödiesel. Kan lättare bli gasexplosion.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Modern miljödiesel, alltså det som säljs på landmackar i sverige, är fö samma sak som flygfotogen fast med smörjande additiv.

Marinens gasturbiner körs även på diesel (DbrO 60 http://fsd.smart-lab.se/fsd_online/pdf/swedish/8612.pdf), och det är då den tyngre kvalité som motsvara den gamla "starkdieseln" som förr såldes som sommardiesel på landmackar fram tom 80-talet. Säljs som "Gasoil" på sjömackar samt som villaolja. Natos motsvarande enhetsbränsle för dieselmotorer kallas F75, används även till småturbinerna i tex en del milspecade helikoptrar.

Så att köra på miljödiesel är heeelt lugnt. Det är samma destillat som flygsketofon.
Det man ska tänka på med miljödiesel/flygfotogen är att den har nästan 100C lägre kokpunkt än det tyngre dieselbränslet ty Gasoil. Så vid återstart av tex en driftvarm tändkula (eller gasturbin) så ska man ta det försiktigt med snapsande vid miljödiesel. Kan lättare bli gasexplosion.

Hur är det med energiinnehållet?
Jag inbillar mig att koreaskräpet jag åker i dricker mer och presterar mindre på "Citydiesel" och liknande.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ännu en gång denna känsla av att ha kommit ett steg närmare allvetandet efter att ha läst ett av dina inlägg Jörgen, tusen tack för det.:Bugar

Modern miljödiesel, alltså det som säljs på landmackar i sverige, är fö samma sak som flygfotogen fast med smörjande additiv.

Marinens gasturbiner körs även på diesel (DbrO 60 http://fsd.smart-lab.se/fsd_online/pdf/swedish/8612.pdf), och det är då den tyngre kvalité som motsvara den gamla "starkdieseln" som förr såldes som sommardiesel på landmackar fram tom 80-talet. Säljs som "Gasoil" på sjömackar samt som villaolja. Natos motsvarande enhetsbränsle för dieselmotorer kallas F75, används även till småturbinerna i tex en del milspecade helikoptrar.

Så att köra på miljödiesel är heeelt lugnt. Det är samma destillat som flygsketofon.
Det man ska tänka på med miljödiesel/flygfotogen är att den har nästan 100C lägre kokpunkt än det tyngre dieselbränslet ty Gasoil. Så vid återstart av tex en driftvarm tändkula (eller gasturbin) så ska man ta det försiktigt med snapsande vid miljödiesel. Kan lättare bli gasexplosion.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hur är det med energiinnehållet?
Jag inbillar mig att koreaskräpet jag åker i dricker mer och presterar mindre på "Citydiesel" och liknande.

Det har jag förklarat i dieseltråden tidigare, men jag kan ta det igen.

Miljödieseln har ungefär samma energiinnehåll som den äldre tyngre dieselkvalitén, energiinnehållet mätts ju i tex kJ/gram

Däremot har miljödieseln lägre densitet, dvs härmed lägre energiinnehåll per liter.

Miljödieseln har även lägre viskositet, varför returflödet ökar ngt i kolvmotorers dieselpumpar och spridare, härav ännu lite lägre effekt än den äldre bränslekvalitén i dieselmotorer.

Har man kort retur (ej tillbaks till tanken) så får man härav bränsletempshöjning, härav ytterligare ngt lägre densitet och viskositet.

Det ärsumman av ovanstående som huvudsakligen ligger bakom effektsänkningen med miljödieseln i dieselmotorer.

Ännu en gång denna känsla av att ha kommit ett steg närmare allvetandet efter att ha läst ett av dina inlägg Jörgen, tusen tack för det.:Bugar

Tack :D
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det rullar på med bygget, just nu hinns det inte med så mycket i verkstaden då vi har en spark att göra i ordning men jag har gjort lite affärer istället.

Om allt går som det är tänkt så har jag hjul, USD-gaffel och en frontkåpa på ingående snart, och via ebay har jag handlat tunna rostfria rör (samma typ som sitter i kanyler) som ska bli bränslespridare.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det rullar på med bygget, just nu hinns det inte med så mycket i verkstaden då vi har en spark att göra i ordning men jag har gjort lite affärer istället.

Om allt går som det är tänkt så har jag hjul, USD-gaffel och en frontkåpa på ingående snart, och via ebay har jag handlat tunna rostfria rör (samma typ som sitter i kanyler) som ska bli bränslespridare.

Håller tummarna för er i Orsa. hoppas jag får se lite på TV. Men det är nog ingen djärv gissning att just jetsparken kommer att synas i tv i år igen :tummenupp
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Håller tummarna för er i Orsa. hoppas jag får se lite på TV. Men det är nog ingen djärv gissning att just jetsparken kommer att synas i tv i år igen :tummenupp

Förmodligen, men det verkar som att mediafolket tappat tron på oss i år.

Eventuella tv-besök blir väl ungefär som om Hänt&Extra skulle behöva fylla ut de sista sidorna i tidningen med ett besök i almogen genom att hälsa på folköls-Conny på husvagnscampingen utanför Nobelgalan.

I år känns det fan som att det kommer hålla ihop och kunna gå fort, men är det någon som frågar är vi nöjda om vi tar oss i mål. Alla illusioner är för evigt skingrade för vår del...:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Förmodligen, men det verkar som att mediafolket tappat tron på oss i år.

Eventuella tv-besök blir väl ungefär som om Hänt&Extra skulle behöva fylla ut de sista sidorna i tidningen med ett besök i almogen genom att hälsa på folköls-Conny på husvagnscampingen utanför Nobelgalan.

I år känns det fan som att det kommer hålla ihop och kunna gå fort, men är det någon som frågar är vi nöjda om vi tar oss i mål. Alla illusioner är för evigt skingrade för vår del...:D

Det känns som att det luriga med en spark är avsaknaden av fjädring. Dvs får man bra flås i motorn så måste det vara jämn is.
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Det blir inte lika stötigt på medar som med hjul eftersom medarna liksom rider uppepå knölarna, ju längre medar desto behagligare resa.:)

Inte fullt så behagligt om det är spårigt! :näsblod
Risk för hastig och oväntad kursändring!
Det är lugnt så länge ingen hör dej skrika: OJOJOJOJ! :4skrika
Då vet de med säkerhet att det var oplanerat!
Men det är väl bara att slå av och bromsa med klackarna, eller har du utrustat den med ankare? :va

Den ser förresten ut att väga några kilo. Har du kollat tjänstevikten på den?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Exakt, det får gärna vara slätt och spårfritt lägre ut på banan där det börjar gå fort.

Jag lär nog inte skrika så mycket, möjligtvis skriker jag åt Olov att varva mer och ge fan i bromsarna. Det är ju han som ska köra.:)

Inte vägt den än, men två halvklena killar (jag och Olov) orkar lyfta den upp på skruvarbänken utan problem. Någonstans strax under 100kg skulle jag tro.

Inte fullt så behagligt om det är spårigt! :näsblod
Risk för hastig och oväntad kursändring!
Det är lugnt så länge ingen hör dej skrika: OJOJOJOJ! :4skrika
Då vet de med säkerhet att det var oplanerat!
Men det är väl bara att slå av och bromsa med klackarna, eller har du utrustat den med ankare? :va

Den ser förresten ut att väga några kilo. Har du kollat tjänstevikten på den?

Byggde förresten en rostfri EBK-stekpanna nyss, tänkte laga bacon&ägg-frukost på efterbrännaren samtidigt som vi värmer upp motorn inför tävlandet.

EBK-stekpanna.jpg
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top