_Johansson_
Storfräsare
Määh.
Diesel sotar ju igen på långturerna.
Fort i sken skareva.
Ingen risk att något sotar igen i den här motorn, polaren kollade i EBK:n idag och det finns inte tillstymmelse till sot någonstans. Konstigt...
Määh.
Diesel sotar ju igen på långturerna.
Fort i sken skareva.
Ingen risk att något sotar igen i den här motorn, polaren kollade i EBK:n idag och det finns inte tillstymmelse till sot någonstans. Konstigt...
Modern miljödiesel, alltså det som säljs på landmackar i sverige, är fö samma sak som flygfotogen fast med smörjande additiv.
Marinens gasturbiner körs även på diesel (DbrO 60 http://fsd.smart-lab.se/fsd_online/pdf/swedish/8612.pdf), och det är då den tyngre kvalité som motsvara den gamla "starkdieseln" som förr såldes som sommardiesel på landmackar fram tom 80-talet. Säljs som "Gasoil" på sjömackar samt som villaolja. Natos motsvarande enhetsbränsle för dieselmotorer kallas F75, används även till småturbinerna i tex en del milspecade helikoptrar.
Så att köra på miljödiesel är heeelt lugnt. Det är samma destillat som flygsketofon.
Det man ska tänka på med miljödiesel/flygfotogen är att den har nästan 100C lägre kokpunkt än det tyngre dieselbränslet ty Gasoil. Så vid återstart av tex en driftvarm tändkula (eller gasturbin) så ska man ta det försiktigt med snapsande vid miljödiesel. Kan lättare bli gasexplosion.
Modern miljödiesel, alltså det som säljs på landmackar i sverige, är fö samma sak som flygfotogen fast med smörjande additiv.
Marinens gasturbiner körs även på diesel (DbrO 60 http://fsd.smart-lab.se/fsd_online/pdf/swedish/8612.pdf), och det är då den tyngre kvalité som motsvara den gamla "starkdieseln" som förr såldes som sommardiesel på landmackar fram tom 80-talet. Säljs som "Gasoil" på sjömackar samt som villaolja. Natos motsvarande enhetsbränsle för dieselmotorer kallas F75, används även till småturbinerna i tex en del milspecade helikoptrar.
Så att köra på miljödiesel är heeelt lugnt. Det är samma destillat som flygsketofon.
Det man ska tänka på med miljödiesel/flygfotogen är att den har nästan 100C lägre kokpunkt än det tyngre dieselbränslet ty Gasoil. Så vid återstart av tex en driftvarm tändkula (eller gasturbin) så ska man ta det försiktigt med snapsande vid miljödiesel. Kan lättare bli gasexplosion.
Hur är det med energiinnehållet?
Jag inbillar mig att koreaskräpet jag åker i dricker mer och presterar mindre på "Citydiesel" och liknande.
Ännu en gång denna känsla av att ha kommit ett steg närmare allvetandet efter att ha läst ett av dina inlägg Jörgen, tusen tack för det.
Det rullar på med bygget, just nu hinns det inte med så mycket i verkstaden då vi har en spark att göra i ordning men jag har gjort lite affärer istället.
Om allt går som det är tänkt så har jag hjul, USD-gaffel och en frontkåpa på ingående snart, och via ebay har jag handlat tunna rostfria rör (samma typ som sitter i kanyler) som ska bli bränslespridare.
Håller tummarna för er i Orsa. hoppas jag får se lite på TV. Men det är nog ingen djärv gissning att just jetsparken kommer att synas i tv i år igen
Förmodligen, men det verkar som att mediafolket tappat tron på oss i år.
Eventuella tv-besök blir väl ungefär som om Hänt&Extra skulle behöva fylla ut de sista sidorna i tidningen med ett besök i almogen genom att hälsa på folköls-Conny på husvagnscampingen utanför Nobelgalan.
I år känns det fan som att det kommer hålla ihop och kunna gå fort, men är det någon som frågar är vi nöjda om vi tar oss i mål. Alla illusioner är för evigt skingrade för vår del...
Det känns som att det luriga med en spark är avsaknaden av fjädring. Dvs får man bra flås i motorn så måste det vara jämn is.
Det känns som att det luriga med en spark är avsaknaden av fjädring. Dvs får man bra flås i motorn så måste det vara jämn is.
Det blir inte lika stötigt på medar som med hjul eftersom medarna liksom rider uppepå knölarna, ju längre medar desto behagligare resa.
Inte fullt så behagligt om det är spårigt!
Risk för hastig och oväntad kursändring!
Det är lugnt så länge ingen hör dej skrika: OJOJOJOJ!
Då vet de med säkerhet att det var oplanerat!
Men det är väl bara att slå av och bromsa med klackarna, eller har du utrustat den med ankare?
Den ser förresten ut att väga några kilo. Har du kollat tjänstevikten på den?
Bjuder du på ett ägg om man kommer upp?
Sista provkörningen med special-dragkraftsmätning för att stressa konkurrenterna lite...
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future
Europeiska investeringsbank... |
|
Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås
Transportstyrelsen har före... |
|
Triumph storsatsar inom Enduro
Motorsportlegenden och fler... |
|
BMW CE 02 x VAGABUND
BMW Motorrad har presentera... |
|
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |