Gasturbinhoj = JETeskoj!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu har jag lyckats överföra förkylningen till fjällan och jäntan så skruvarlusten har återfunnit sig! :tummenupp

Dagens projekt var att massera turbinhuset lite så brännkammaren kan monteras på den.

JU-01347.jpg

JU-01350.jpg

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
En kompis brorsa jobbar på Rusta.
Han har varit med och tagit fram namnet "Bruksbo professional of Sweden".
Made in Korea.

Inte fel att ha en sån skitmaskin liggandes så man inte behöver köra slut på chucklagringen i Makitan när det ska hårdköras med slipstift.

Kompressorn har lagt av nämligen så jag kan inte använda tryckluftsverktygen...:huvet

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Inte fel att ha en sån skitmaskin liggandes så man inte behöver köra slut på chucklagringen i Makitan när det ska hårdköras med slipstift.

Kompressorn har lagt av nämligen så jag kan inte använda tryckluftsverktygen...:huvet

Jag har provat såväl borrmaskin (sladd och sladdlös) som vinkelslipen, dremelkopian och handcirkelsågen.
Absolut inga fel på funktionen eller hållbarheten (förutom batteriet).

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Blev lite gjort idag också, nu är både den yttre och den inre brännkammarmanteln tillverkade och ihoprullade.

JU-01354.jpg

JU-01356.jpg

Det som fattas är att vissa av hålraderna ska försänkas och några ska även riktas så luftströmmen styrs åt ett visst håll. Det går inte göra nu utan måste vänta tills gavlarna är påsvetsade så skiten inte slår sig.

Här sitter den yttre manteln påpressad på turbinhuset, det ska kapas bort en hel del av det som sticker upp ovanför kanten senare.

JU-01355.jpg

Och här är brännkammaren ihopställd med förångningsrören så ni ser lite bättre hur det är tänkt att bli, senare kommer det sitta ett lock här mellan den inre och den yttre manteln så förångningsrören kommer sitta inuti brännkammaren och inte synas när den är klar.

JU-01357.jpg

Det ni ser är alltså den heta änden där all förbränning kommer ske, ca 1500°C kommer det vara vid rörändarna där bränslet kommer ut så det vill till att det är många kylhål på rätt ställen för att inte brännkammarplåten ska överhetta.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Fick ett paket med sprutnålar idag som jag köpt på Ebay, dom ska bli spridarnålar till motorn och lödas fast i en ring av kopparrör.

JU-01358.jpg

En spridarnål per förångningsrör och lite instick så dieselstrålen ur varje spridarnål träffar den glödheta väggen i förångningsröret och blir fin brännbar dieseldimma. JeTeenkeLlt liXom.

JU-01359.jpg

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Fick ett paket med sprutnålar idag som jag köpt på Ebay, dom ska bli spridarnålar till motorn och lödas fast i en ring av kopparrör.

JU-01358.jpg

En spridarnål per förångningsrör och lite instick så dieselstrålen ur varje spridarnål träffar den glödheta väggen i förångningsröret och blir fin brännbar dieseldimma. JeTeenkeLlt liXom.

JU-01359.jpg

Jasså, du har börjat med ebay nu.
Akta dig det är farliga grejer det där:D

tycker din förångare ser bra ut. vad var det för material i den?
( kanske står i inlägget, men fiskminnet sviker mig som vanligt.)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jasså, du har börjat med ebay nu.
Akta dig det är farliga grejer det där:D

tycker din förångare ser bra ut. vad var det för material i den?
( kanske står i inlägget, men fiskminnet sviker mig som vanligt.)

Jag har insett det, som tur är så är jag anti-materiellt uppfostrad av min kära mor så när jag sitter och Ebayar kan jag för mitt liv inte komma på något onödigt som jag vill ha.:)

Plåten är vanlig ss2333 och förångningsrören är ss2368, plåten har ju laddluft på ena sidan så den ska överleva och förångningsrören kommer dels kylas av bränslet och även en viss luftgenomströmning.

Visar förångningsrören tecken på överhettning i ändarna får jag skaffa nya rör i inconel men eftersom jag antagligen måste sälja röven och ena njuren för att få tag i två meter inconelrör så håller jag tummarna att ss2368 funkar.:D

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Efter övervägande så har jag bestämt mig att lägga ner jethoj-bygget då det tar för mycket tid från familjelivet, hayabusan ligger på Blocket och jag ska köpa mig en glidare istället med det där rätta dunka-dunka ljudet.

Tack för att ni läst tråden.:)

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
Efter övervägande så har jag bestämt mig att lägga ner jethoj-bygget då det tar för mycket tid från familjelivet, hayabusan ligger på Blocket och jag ska köpa mig en glidare istället med det där rätta dunka-dunka ljudet.

Tack för att ni läst tråden.:)

Vad var det för datum idag sa du :D

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Då det tydligen inte går lura er får jag väl fortsätta uppdatera den här tråden, i dag tillverkade jag en hammarjigg och bankade ut locket till brännkammaren.

JU-01360.jpg

JU-01361.jpg

JU-01362.jpg

JU-01363.jpg

Sen var det bara att börja hamra, inte helt enkelt då rostfri plåt envisas med att slå sig i fem nya dimensioner för varje hammarslag...

JU-01364.jpg

JU-01365.jpg

JU-01366.jpg

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...