Puhh, det är skönt att höra att det inte kommer stå en lynchmobb utanför garageporten senare i sommar ifall det saknas någon hästkraft...
Först och främst måste jag få liv i gasturbinen som ren jetmotor, alltså utan kraftturbinen påbyggd. Då kan jag mäta temperaturer, varvtal och dragkraft samt se om det blir något lagerslitage eller värmeskador inuti motorn.
När det är gjort kan jag börja bygga kraftturbinen, istället för jetpipan kommer det då sitta ett rostfritt hus som leder ut avgaserna mot en av de stora axialturbinhjulen jag fick tag på. Det turbinhjulet ska sen via en kullagrad axel driva en växellåda med 6:1 fast utväxling och därefter en 1:1 vinkelväxel så jag får ut kraften till framdrevet för kedjedriften.
Någon gång under kraftturbinbygget kan jag montera motorpaketet i hojramen för att se så allt får plats, ramen kommer byggas efter motorn så det blir ganska mycket passande och mätande innan allt är på plats. Rambygget blir ett projekt i sig själv då jag måste bygga en ramjigg och lära mig svetsa chromemoly ordentligt, men det är ju alltid kul att lära sig nya saker!
Första effektmålet är 100hk på bakhjulet, det borde gå nå utan att stressa motorn alldeles för mycket. Når jag den effekten får jag kolla temperaturer och varv för att se hur mycket mer pulver det kan gå plocka ur motorn.