Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Dillintuition:va

Förutom att det är kul att det går framåt :banana, så undrar jag om man inte kunde uppnåt liknande resultat med en handgranat i ett triangiakök:D

:yoparty

Åkej då, vi säger väl hålen till teritärzonen istället. Nöjd nu?:D

Finns bara ett sätt att ta reda på, go for it!:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Åkej då, vi säger väl hålen till teritärzonen istället. Nöjd nu?:D

Finns bara ett sätt att ta reda på, go for it!:tummenupp

Ahh! gött meed lite korrekt terminologi.

Triangiakök - Check!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ahh! gött meed lite korrekt terminologi.

Triangiakök - Check!

Det är så jävla svårt att diskutera gasturbiner på svenska eftersom alla bra ord är på engelska, antingen blir det svengelska eller så mesuttryck såsom ledskenor istället för guide vanes.

Apropå korrekt terminologi så heter det Trangia och inget annat.:mattias
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Ahh! gött meed lite korrekt terminologi.

Triangiakök - Check!

Fast ännu mer korrekt check-a-deck är väl Trangia med ett i? :rolleyes:
(Nu när man ändå är där och petar.)

Påtåpick har jag en fundering, spelar det någon
roll att det är lite grader och smågruffs i hålen?

Blir inte de till hotspots när det hettar till? :va
(eller kyls den delen av tillrusande nyluft?)

Kanonsnyggt annars!
Sugpassning FTW! :tummenupp

/e
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det är så jävla svårt att diskutera gasturbiner på svenska eftersom alla bra ord är på engelska, antingen blir det svengelska eller så mesuttryck såsom ledskenor istället för guide vanes.

Apropå korrekt terminologi så heter det Trangia och inget annat.:mattias

jag förstår precis. sidventilsmotornörderiet blir ofrivilligt svengelskt med, eftersom all litteratur om räpplet är på engelska.

potäjto - potato
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Påtåpick har jag en fundering, spelar det någon roll att det är lite grader och smågruffs i hålen?

Blir inte de till hotspots när det hettar till? :va
(eller kyls den delen av tillrusande nyluft?)

Kanonsnyggt annars!
Sugpassning FTW! :tummenupp

/e

Det spelar ingen roll alls, luften som strömmar genom hålen håller plåten väl kyld. Är det hela spånor som hänger in i brännkammaren däremot lär det gnistra lite när man startar motorn men det brukar rensas bort av sig själv efter några sekunder.

Hotspots i en brännkammare går nog inte undvika, på brännkammaren till sparkturbinen lyser hela toppen på den inre flamtuben som en glödlampa, med 5cm luftspalt till brännkammarhöljet så har ändå värmestrålningen blånerat höljet rätt rejält.:gnissla

Tack ska du ha!:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
En uppsättning Pilot Power-sulor har förresten trillat in till hojbygget, måste ju ha gummi på fälgarna för att kunna uppskatta frigången till ram och kåpor.
 

Mazaa

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki Gsx-r 750
Hittade denna tråden först idag. Fruktansvärt imponerande bygge!

Jag ser fram emot att få se uppstarten av turbinen!
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
fan börja skriv på engelska och döp om tråden till, "jet injection super turbine-jetfun"

:hihi

Har kollat några sidor bak och fram nu och du e en jävel på att bygga :va
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tack tack gossar!:)

Det är egentligen inte så bra att nytt folk hittar hit, ju fler som vet om bygget desto fler är det som kommer retas om hojen visar sig gå som ett lass skit...:gnissla
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tack tack gossar!:)

Det är egentligen inte så bra att nytt folk hittar hit, ju fler som vet om bygget desto fler är det som kommer retas om hojen visar sig gå som ett lass skit...:gnissla

Jag har inga höga förväntningar.
Om skiten snurrar och kanske till och med lämnar någon vilsekommen watt, så är jag imponerad.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har inga höga förväntningar.
Om skiten snurrar och kanske till och med lämnar någon vilsekommen watt, så är jag imponerad.

Second that!

Du har för fan handvevat ihop en jetmotor, om så skiten bara hostar till och snurrar ett par varv så är det bra som fan!:yoparty Felsökningar, förbättringar och slutligen att uppnå ordentligt resultat kommer senare, allt annat än en stum klump alujumjum är ju framsteg liksom!:)

Sen så tror jag, personligen, att din motor kommer göra bättre ifrån sig än att bara hosta och snurra sporadiskt:tummenupp
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Imponerad över den kunskap som finns:tummenupp speciellt då jag själv inte ens kan (orkar ta mig tid och lära mig det) ställa ventilerna på min enduro:gnissla

För oss som inte kan ngt om jet motorer så undrar jag hur mkt det är kvar innan den sitter på hojen, lr kommer du att provstarta den på sidan om innan och hur mkr är det kvar innan dess? Ser ju att du kommit en bit på väg men längtar tills provstarten:tummenupp
Häftigt och snyggt bygge:yoparty
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Puhh, det är skönt att höra att det inte kommer stå en lynchmobb utanför garageporten senare i sommar ifall det saknas någon hästkraft...:D

Först och främst måste jag få liv i gasturbinen som ren jetmotor, alltså utan kraftturbinen påbyggd. Då kan jag mäta temperaturer, varvtal och dragkraft samt se om det blir något lagerslitage eller värmeskador inuti motorn.

När det är gjort kan jag börja bygga kraftturbinen, istället för jetpipan kommer det då sitta ett rostfritt hus som leder ut avgaserna mot en av de stora axialturbinhjulen jag fick tag på. Det turbinhjulet ska sen via en kullagrad axel driva en växellåda med 6:1 fast utväxling och därefter en 1:1 vinkelväxel så jag får ut kraften till framdrevet för kedjedriften.

Någon gång under kraftturbinbygget kan jag montera motorpaketet i hojramen för att se så allt får plats, ramen kommer byggas efter motorn så det blir ganska mycket passande och mätande innan allt är på plats. Rambygget blir ett projekt i sig själv då jag måste bygga en ramjigg och lära mig svetsa chromemoly ordentligt, men det är ju alltid kul att lära sig nya saker!:banana

Första effektmålet är 100hk på bakhjulet, det borde gå nå utan att stressa motorn alldeles för mycket. Når jag den effekten får jag kolla temperaturer och varv för att se hur mycket mer pulver det kan gå plocka ur motorn.:tummenupp
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Någon gång under kraftturbinbygget kan jag montera motorpaketet i hojramen för att se så allt får plats, ramen kommer byggas efter motorn så det blir ganska mycket passande och mätande innan allt är på plats. Rambygget blir ett projekt i sig själv då jag måste bygga en ramjigg och lära mig svetsa chromemoly ordentligt, men det är ju alltid kul att lära sig nya saker!:banana

Traditionellt så hårdlöder man krommolybden.
Gör man rätt så blir det starkt och bra utan att värmen påverkar legeringen.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Åfan, det är nog inget jag ger mig på i alla fall. Litar mer på min tigsvetsningsförmåga i det här fallet...:gnissla

Kolla med någon som kan först.
Har (flera gånger) hört att krom/molly blir skört om man värmer för mycket.
Påstås att legeringen inte är helt stabil utan separerar vid hög värme.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Kolla med någon som kan först.
Har (flera gånger) hört att krom/molly blir skört om man värmer för mycket.
Påstås att legeringen inte är helt stabil utan separerar vid hög värme.

:hihi :hihi Rören köptes av han som svetsar 80% av europas alla topfuelchassin. Goda råd ingick även i köpet

Men du har rätt i sak.
Tror om jag inte missminner mig att rören ska böja sig vid svetsen istället för att gå av.
Har även hört diskussioner om man inte skulle gå över till ett blötare materialval eftersom crommollyt spricker (och är dyrt)
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det vet jag inte, för jag var inte med.

Men MCM byggde en crommolly racehoj. vilken svetsades av firman UCC då valde man vanlig svartstålstillsats, vilket skapade viss diskussion i insändarsidorna, vilken man avfärdade med hänvisning till säljaren av dessa rör.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top