Gasturbinhoj = JETeskoj!

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Traditionellt så hårdlöder man krommolybden.
Gör man rätt så blir det starkt och bra utan att värmen påverkar legeringen.


Traditionellt (läs England) hårdlöder man alla rambyggen, medan man i övriga världen minst lika ofta svetsar, nitar etc.

Är inga problem att svetsa krom-olle, men man ska inte elda på med värme i 25 minuter så man förkolnar stålet. Det ska man inte med vanligt stål heller.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Äntligen lite gjort i garaget igen, nu sitter brännkammaren på plats med skruv.

JU-01386.jpg


JU-01387.jpg


JU-01388.jpg


JU-01389.jpg


JU-01391.jpg
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Snyggt! Fin radie du fått till i de stora hålen! Ser proffsigt ut.
Kan bli norra europas snabbaste tvättmaskinstrumma!

Tackar, det var inte speciellt klurigt att göra efter att jag gjort en specialkörnare.

Det börjar bli skrämmande många i min omgivning som tycker det ser ut som att jag bygger en tvättmaskin...:D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det blir kul att tvätta iaf :tummenupp

Torr som fan blir kalsipperna också, med tanke på den beräknade centrifughastigheten....

Är det det här räpplet som började med att du kapade sönder en lastbilsfälg?

I såna fall var jag imponerad redan när du hade fått den flytande....
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Sånt där pysslar jag med en del på fritiden, fast på senare tid har det mest blivit silver jag gjuter och jobbar med. Små smycken till tjejen och sådär... Jefla krånglig metall att gjuta förresten (silver då alltså), bildar mängder med oxid och är svårt att få en hundra procent porfri gjutning... Men med mina gasbrännare går det hyfsat. Metallarbete är kul, önskar jag hade lika bra verktyg som Johansson bara. En fräs och en tigsvets hade gjort sig så himla bra i min verkstad:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Är det det här räpplet som började med att du kapade sönder en lastbilsfälg?

I såna fall var jag imponerad redan när du hade fått den flytande....

Jajamän, av de bitarna gjöts höljet till kompressorn. I alla fall ämnet till höljet, profilen frästes ju ut medelst hemmabyggd radiefräs.


Ha ha, det där var första gjutningen som resulterade i en jiggplatta till rundmatningsbordet, den andra gjutningen var faktiskt lite seriösare. Koldammsfriare om inte annat...:D

http://www.youtube.com/watch?v=-EWH8PA4loo

En fräs och en tigsvets hade gjort sig så himla bra i min verkstad:)

Bara att handla, man inser inte hur man klarat sig utan fräs och svarv när man väl har dom i garaget.:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag ber så mycket om ursäkt men jag hittade en kille till som bygger en sådan häringa makapär fast jävligt mycket mindre!!!

http://www.technologie-entwicklung.de/Gasturbines/mu-Turbine__KP31_/mu-turbine__kp31_.html

Den där sidan har jag spenderat mycket tid på, tyvärr verkar killen ha lagt ner eftersom den senaste uppdateringen är från -09.

Här har ni ett ambitiöst bygge om något, en polare åt honom som höll på bygga en jetpack med egentillverkad gasturbin. Måste ha plöjt ner sjuka mängder pengar i bygget om man ser till materialval osv, verkar vara avstannat tyvärr.

Monocopter build
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bara att handla, man inser inte hur man klarat sig utan fräs och svarv när man väl har dom i garaget.:tummenupp

Nu är det ju dock så att svarvar och fräsar är antingen jättedyra eller för stora för att has inomhus... Och jag är ju som bekant fattig och utan verkstad:gnissla Men drömmen vore om en lämplig liten bänkmetallfräs för ett par tusenlappar ville dyka upp på blocket så skulle det bli till att handla direkCt:)
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Jajamän, av de bitarna gjöts höljet till kompressorn. I alla fall ämnet till höljet, profilen frästes ju ut medelst hemmabyggd radiefräs.



Ha ha, det där var första gjutningen som resulterade i en jiggplatta till rundmatningsbordet, den andra gjutningen var faktiskt lite seriösare. Koldammsfriare om inte annat...:D

http://www.youtube.com/watch?v=-EWH8PA4loo



Bara att handla, man inser inte hur man klarat sig utan fräs och svarv när man väl har dom i garaget.:tummenupp

Om ni tröttnar på att smälta själva och krabba så kan jag rekommendera att ni letar efter närmsta gjuteri.
Där kan ni säkert gå in och skopa hur mycket ni vill för en påse bullar.

Förvärm formen om ni inte redan gör det, och fyll riktigt sakta.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Om ni tröttnar på att smälta själva och krabba så kan jag rekommendera att ni letar efter närmsta gjuteri.
Där kan ni säkert gå in och skopa hur mycket ni vill för en påse bullar.

Förvärm formen om ni inte redan gör det, och fyll riktigt sakta.

Hur kan man någonsin tröttna på att gjuta aluminium?:)

Just den där gjutningen var bara för att få en ämnesbit att fräsa fram kompressorhöljet ur, men så fort jag får tag i ett hus ska jag bygga en lite seriösare ugn och lära mig sandgjuta och även testa lost foam och lost wax så jag kan gjuta mer avancerade prylar framöver.

Är du gjutare? Isåfall ska jag nog klämma ur dig lite bra tips framöver när jag börjar med sandgjutningen.:tummenupp
 

moddlaren

Guest
Den där sidan har jag spenderat mycket tid på, tyvärr verkar killen ha lagt ner eftersom den senaste uppdateringen är från -09.

Här har ni ett ambitiöst bygge om något, en polare åt honom som höll på bygga en jetpack med egentillverkad gasturbin. Måste ha plöjt ner sjuka mängder pengar i bygget om man ser till materialval osv, verkar vara avstannat tyvärr.

Monocopter build


JÖSSES varför finns det professorer när det finns bonnmek:D
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top