Prexis, lustgas som syrebärare och ett dieselindränkt tjockväggigt papprör som bränslecell. I slutet en CD-dysa i grafit.
Hur styr man med gaspådrag på sådant? Är det bara tillförseln av lustgas eller något annat?
Prexis, lustgas som syrebärare och ett dieselindränkt tjockväggigt papprör som bränslecell. I slutet en CD-dysa i grafit.
Prexis, lustgas som syrebärare och ett dieselindränkt tjockväggigt papprör som bränslecell. I slutet en CD-dysa i grafit.
Vad jag vet har inte raketmotorer något mellanläge, helt digital, allt eller inget.Hur styr man med gaspådrag på sådant? Är det bara tillförseln av lustgas eller något annat?
Prexis, lustgas som syrebärare och ett dieselindränkt tjockväggigt papprör som bränslecell. I slutet en CD-dysa i grafit.
[YOUTUBE-ID]jcpbhloYLOk[/YOUTUBE-ID]
Ärligt talat, det du har byggt i din lilla verkstad är ju helst sjukt.
Minns ju när tråden startades och man såg en klump stål eller liknande och du skrev:
-Detta ska bli en raketmotor!
Nu ser man ju verkligen hur pjäsen ser ut.
Mäkta imponerad av ditt hantverkt som många andra av oss är.
Hur stor är den btw?
Hur är det egentligen med rake och försprång och skit?
Anderssonturbo skrev ett bra inlägg tidigare om vilka mått man inte bör överskrida om man inte vill att styret ska falla åt sidan av sig själv, men då hojen bara behöver gå stadigt rakt fram borde man väl kunna välja och vraka lite, eller?
Jag har sett rätt sjuka gaffelvinklar på dragracehojar och dom går ju bevisligen rätt så rakt och fint, så tror ni jag kan vara "generös" med raken på min hojram? Styrdämpare är såklart givet.
Anledningen jag frågar är för att jag måste få hojen så låg som det överhuvudtaget går om jag ska ha en chans att åka fort med den.
Du kan ha mycke gaffelvinkel och kompensera detta med gaffelkronor med mycke offset
Det vill säga åt det mer 3 kantiga hållet, Detta minskar försprånget
Raka kronor ökar försprånget
Ökad gaffelvinkel ökar försprånget
Som sagt runt 130mm bör du hålla dig runt , Då får du en neutral hoj med högfartsstabilitet
Det är inga problem med framgaffelvinkeln så länge man har koll på försprånget.
Här är en bild som visar vad försprånget är. Förhållande mellan gaffelvinkeln och en tänkt linje genom styrhuvudet.
Det ska ligga mellan 8-13 cm sådär. Det sista exemplet är värst för då vill hjulet falla åt sidan och hojen blir instabilt. Det är generellt jävligt obra om man tänkt köra fort..
Idag gjorde jag klart oljereturen och hann nästan klart med anslutningarna till bränsleröret, gasolröret och startluftsröret, det ska vara AN-rörkopplingar till allt på motorn så därför måste jag göra såna här snajsiga anslutningar till hydraulrören.
Man blir tårögd av hur fint det är. Även om arbetet verkar ha gått smärtfritt så här långt så har den potential sammanfatta stora delar känslospektrat, när den väl är igång med troliga adrenalinkickar bara av ljudet som följd... Fortsätt så här
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |