Gasturbinhoj = JETeskoj!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det här är magiskt vackert, sagolikt faktiskt! Man får tårna i ögonen:D

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Skärpning för faan, sluta smöra och börja retas och drygas istället. Börjar bli lite "applådera över mongoloid femåring som kan dansa"-känsla över kommentarerna...:mad:

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
För att göra det hela lite extra spännande borde du ha öppet hus en helg när absolut första provstarten ska göras. Du får lite extra sporre att hinna klart och det blir extra spännande att se om det går att få snurr på motorn för första gången inför publik. Första försöket sent fredag kväll, misslyckas det finns det två dagar att skruva på!

Jag skulle gladerligen åka 115mil för att se även en misslyckad uppstart.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
För att göra det hela lite extra spännande borde du ha öppet hus en helg när absolut första provstarten ska göras. Du får lite extra sporre att hinna klart och det blir extra spännande att se om det går att få snurr på motorn för första gången inför publik. Första försöket sent fredag kväll, misslyckas det finns det två dagar att skruva på!

Jag skulle gladerligen åka 115mil för att se även en misslyckad uppstart.

He he, det vore något det. Ska höra med fjällan vad hon skulle tycka om att ha en tjugohövdad fanclub boendes på altanen ett par dagar.:)

Innan jag har fått ordning på motorn vill jag nog ha så lite publik som möjligt, men sen visar jag gärna upp bygget om nån är intresserad.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Idag fick jag äntligen tid att göra några timmar i verkstaden igen, jag märkte att jag blev på uslare och uslare humör under dagen men så fort jag tänt arbetsbelysningen och satt på en panna kaffe i verkstaden blev jag på kanonhumör igen.

Kanske en affärsidé det där, säkert bättre än ljusterapi och skit.

Nu är i alla fall anslutningarna försänkta i frontplattan, en stoppbricka är svetsad på insidan av rören så det går dra fast AN-muttern på framsidan utan att vrida av rören inuti motorn och alla anslutningar är även märkta med bokstavspunchar eller vad fan dom nu heter.

JU-01446.jpg

JU-01448.jpg

JU-01449.jpg

JU-01450.jpg

JU-01451.jpg

JU-01452.jpg

En överblick.

JU-01454.jpg

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Det känns bra att lägga lite extra tid och slantar på rejäla kopplingar istället för att göra som vanligt och använda slangklammer, när motorn sitter i hojramen ska jag dra aluminiumrör till anslutningarna så det blir prydligt och bra.:tummenupp

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Var ggn man ser en uppdatering i denna tråd så är det med förväntansfullhet som man klickar på den. :)

Så coolt bygge!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Tack, det kommer bli riktigt skoj när ramen börjar växa fram så man kan se en antydan till hur det kommer bli. Jag har nämligen inte en aning själv just nu.:D

Jag har väldigt lite ritningar och planer utan låter det växa fram eftersom, rätt vad det är kommer jag på något nytt efter att ha surfat runt lite på sidor om rambyggen så det är lika så bra att inte lägga så mycket krut på ritningar i det här stadiet.:tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
I morse gjorde jag några timmar i verkstaden med att börja nöta fram det främre motorfästet, det ska sitta på de nedre ramrören med överfall på undersidan. Hmm, kanske det heter underfall då?

Lite snickarglädje kostade jag också på mig, kul om det inte ser allt för jävligt ut.

JU-01456.jpg

JU-01457.jpg

Hålsågning för att göra urtag för oljeretur och gasolanslutningen.

JU-01458.jpg

Fintrimning i byggsåg.

JU-01459.jpg

Så långt jag hunnit nu.

JU-01462.jpg

Lite provpassning, det behövs några timmars handpåläggning till innan fästet är färdigt. Urtagen för ramrören t.ex. är ogjorda.

JU-01460.jpg

JU-01461.jpg

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Snyggt

Ett litet tips för att snygga till ytor efter rundfräsning som jag brukar köra eftersom inte jag heller har nån sportig styrd maskin

En roterande fil i pelarborren på hög hastighet och lite handkänsla så kan man få det riktigt snyggt ( man för arbetsstycket förbi filen för hand )

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Snyggt

Ett litet tips för att snygga till ytor efter rundfräsning som jag brukar köra eftersom inte jag heller har nån sportig styrd maskin

En roterande fil i pelarborren på hög hastighet och lite handkänsla så kan man få det riktigt snyggt ( man för arbetsstycket förbi filen för hand )

Bra tips! Jag har en bänkstående bandslip som funkar fint att slipa större radier på vändrullen med men där det inte funkar ska jag testa med en roterande fil i fräsen.:tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
He he, det vore något det. Ska höra med fjällan vad hon skulle tycka om att ha en tjugohövdad fanclub boendes på altanen ett par dagar.:)

Innan jag har fått ordning på motorn vill jag nog ha så lite publik som möjligt, men sen visar jag gärna upp bygget om nån är intresserad.

Vad du borde göra är att bjuda in åtminstone mig och säckpipan, rigga kameror ur olika vinklar och sedan starta upp motorn för första gången till tonerna av det ädlaste av musikinstrument: the great highland bagpipe:tummenupp

Du börjar få upp farten btw, två uppdateringar på kort tid! Jag förväntar mig liknande uppdateringsintervall även fortsättningsvis, annars blire polygripen satana helvet!:gnissla :tungan

Edit: Kollade fel på inläggens datum och blev förvirrad av att jag inte kunnat kolla de senaste dagarna. Var ju inte så jävla tight mellan uppdateringarna som jag trodde. Rappa på vafan!:mad: :D

Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hur blir ytan om man går in o tar ett finskär?
Nu var det en bökig bit att göra det på eftersom den riktiga biten var "restbiten" o inte det som var spännt i rundmatningsbordet, Men hur blir en yta då?

För övrigt ser det heelt förjävligt ut som vanligt.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Vad du borde göra är att bjuda in åtminstone mig och säckpipan, rigga kameror ur olika vinklar och sedan starta upp motorn för första gången till tonerna av det ädlaste av musikinstrument: the great highland bagpipe:tummenupp

Du börjar få upp farten btw, två uppdateringar på kort tid! Jag förväntar mig liknande uppdateringsintervall även fortsättningsvis, annars blire polygripen satana helvet!:gnissla :tungan

Edit: Kollade fel på inläggens datum och blev förvirrad av att jag inte kunnat kolla de senaste dagarna. Var ju inte så jävla tight mellan uppdateringarna som jag trodde. Rappa på vafan!:mad: :D

Jag vet, måste fan skärpa till mig nu. Har totalt försummat hojbygget idag och hjälpt polaren att tillverka delar till en dropframvagn på hans -30as A-Ford.

Styrndar.jpg

Hur blir ytan om man går in o tar ett finskär?
Nu var det en bökig bit att göra det på eftersom den riktiga biten var "restbiten" o inte det som var spännt i rundmatningsbordet, Men hur blir en yta då?

För övrigt ser det heelt förjävligt ut som vanligt.

Inte så värst fin tyvärr, det ruskar och vibrerar rätt friskt i såna här kines-gräddvispar så vill man ha en fin yta gäller det att putsa manuellt.:gnissla

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Du och Elffors har nåt på gång. Dildos och buttpluggar... :slicka

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Du och Elffors har nåt på gång. Dildos och buttpluggar... :slicka

Aj fan du har visst kommit på oss.:gnissla

Vi är nämligen båda begåvade med fästmör besittandes en högst tvivelaktig inställning till rektala upptäcksfärder, så i syfte att ändra på denna villfarelse har vi bestämt oss att föregå med gott exempel.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati