Gasturbinhoj = JETeskoj!

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Hoj
Yamaha FZR
Helt plötsligt känns segway värdelös :D

Ungefär så tänkte jag också! :yoparty

Grymmeball uppfinning det här! Utgår från att du sparat alla ritningar så att du kan starta din egen kinesiska jetmotorfabrik för alla onödigt rika R/C-nördar sen?! :D

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ungefär så tänkte jag också! :yoparty

Grymmeball uppfinning det här! Utgår från att du sparat alla ritningar så att du kan starta din egen kinesiska jetmotorfabrik för alla onödigt rika R/C-nördar sen?! :D

Ritningar?:confused:

Den här motorn blir alldeles för tung med all kringutrustning för oljesmörjningen för att den ska gå flyga med, jag har planer på att bygga en kullagrad version senare med en hempulad axialturbin så jag får ner vikt och yttermått såpass att det ryms två gasturbiner i hojramen.

Då får jag ca 250hk på slangen, inte så tokigt. Men det ligger nog en 4-5 år fram i tiden skulle jag tro.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Det blir lite backning på laddtrycksmätaren, efter lite diskussioner med en god vän har vi kommit fram till att jag kommer kunna köra med närmare 3 bar laddtryck vilket hamnar utanför mätområdet på mätaren.:gnissla

Nåja, den går väl använda till något annat bygge framöver.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Idag gjorde jag klart det bakre motorfästet och började göra ett grovmaskigt luftfilter/fäste för en 12V fläkt. Fläkten ska blåsa luft genom motorn under gasolförvärmningen och efter körning för att kyla turbinen, det är en motorrumsfläkt för båtar som jag hittade på Jula.

JU-01482.jpg

Jag återanvänder fästet till den borstlösa startmotorn som inte funkade.

JU-01483.jpg

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Lite mer pyssel idag, jag svarvade upp hålet och knackade in fläkten. Det fläktar lagomt mycket ut genom turbinutloppet så det verkar som att den ska kunna funka.

JU-01484.jpg

JU-01486.jpg

Sen krängde jag på däcken på fälgarna och tvättade av dom lite.

JU-01487.jpg

Så här ser det ut nu, det verkar som att det kommer gå dra upp utblåset mellan sitsen och bakhjulet och det skulle bli riktigt läckert. Ursäkta för de dåliga korten, jag skyller på att det är trångt och dåligt ljus.

JU-01489.jpg

Hjulbasen är just nu 190cm vilket känns ganska lagomt.

JU-01488.jpg

En annan vy.

JU-01490.jpg

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Varierar...
Det fläktar lagomt/../

Fränt! Börjar se bra ut!

En tanke/fråga, vill man verkligen ha jula fläkten där? Är det inte att föredra att ha så fritt luftflöde som möjligt in i motorn? Tänkte att fläkten hämar det lite där den nu sitter, eller är det försumbart?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Fränt! Börjar se bra ut!

En tanke/fråga, vill man verkligen ha jula fläkten där? Är det inte att föredra att ha så fritt luftflöde som möjligt in i motorn? Tänkte att fläkten hämar det lite där den nu sitter, eller är det försumbart?

Det ska inte spela någon roll, kompressorn suger luften från sidorna så motorn borde få åt sig den luft den vill ha. Jag kommer givetvis testa både med och utan luftfilter/fläkt för att se om det gör någon skillnad på motortemperaturen.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Last edited:

Loes

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
Fz1 , BSA Golden Flash -52, Kxf 450
Fan vilket vansinnigt projekt! Riktigt kul att läsa och hoppas du ror det i land!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Det hoppas jag också, i annat fall ror jag det ut från land och sänker skiten.:D

Jag knåpade ihop ett luftfilter idag som ska hindra klåfingriga personer från att bli fåfingriga.:)

JU-01491.jpg

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
http://www.youtube.com/watch?v=epTUwwEzHOk

Såhär fräckt?:D :gnissla

Och som vanligt är byggherren för långsam (och så ser det ut som skit), hetsa då vafan!:mad:

Förjefla fint blir det, men du behöver en känga i röven för att hinna klart i modern tid:-D Jag vill ha mer runkmaterial vafan!:-D

Allstämmig kör på Sporthoj -"Kom igen nurå, Andersboi! Starta upp motorn din!"

Johansson -"Äähhh, åååhh uuhhh..." *spraaaaaak*:D

Helt rätt där, stressa på mig bara. Skicka en känga till Lamkaka också som kom förbi med en hojtopp som skulle masseras i fräsen igår, hade det inte varit för det skulle motorn varit startklar nu. Helt ärligt!:rolleyes:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Allstämmig kör på Sporthoj -"Kom igen nurå, Andersboi! Starta upp motorn din!"

Johansson -"Äähhh, åååhh uuhhh..." *spraaaaaak*:D

Helt rätt där, stressa på mig bara. Skicka en känga till Lamkaka också som kom förbi med en hojtopp som skulle masseras i fräsen igår, hade det inte varit för det skulle motorn varit startklar nu. Helt ärligt!:rolleyes:

Jag är tyvärr skyldig som Johansson säger... hans hoj skulle va klar annars :)

IMG_3224.jpg

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Idag var det dags att montera tändstiftet på motorn, det hamnade på undersidan eftersom gasolspridarna sitter i botten av brännkammaren och man vill tända den så fort som möjligt så inte hela motorn hinner fyllas av gasol. Pangar så elakt då när det tänder...

JU-01492.jpg

JU-01494.jpg

Med stiftet iskruvat i botten blev det ett fint märke i brännkammaren där jag sedan borrade hålet för centrumelektroden.

JU-01496.jpg

Nu skulle allt varit frid och fröjd om inte stiftet helt plötsligt varit i vägen då motorn skulle monteras på testbänken, ett hål fick sågas upp så det skulle få plats.

JU-01498.jpg

Och här syns det litegrand.

JU-01499.jpg

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...