Gasturbinhoj = JETeskoj!

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Här har ni ett ambitiöst bygge om något, en polare åt honom som höll på bygga en jetpack med egentillverkad gasturbin. Måste ha plöjt ner sjuka mängder pengar i bygget om man ser till materialval osv, verkar vara avstannat tyvärr.

Monocopter build

Och jag som tycker det vore läskigt nog att sitta på en hoj med en hembyggd turbin mellan benen. Det blir ju inte bättre av att ha en rejäl fallhöjd om man överlever själva turbinhaveriet...

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Hur kan man någonsin tröttna på att gjuta aluminium?:)

Just den där gjutningen var bara för att få en ämnesbit att fräsa fram kompressorhöljet ur, men så fort jag får tag i ett hus ska jag bygga en lite seriösare ugn och lära mig sandgjuta och även testa lost foam och lost wax så jag kan gjuta mer avancerade prylar framöver.

Är du gjutare? Isåfall ska jag nog klämma ur dig lite bra tips framöver när jag börjar med sandgjutningen.:tummenupp

Jobbar på ett gjuteri, men sysslar bara med pressgjutning.
Enstaka gånger man får fyllaupp lite former för hand till prototyper och liknande.

Aldrig sysslat med sandgjutning, men varit sugen på att testa.
Ska bara hitta något som jag behöver ha gjort först.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är bränsleplenumet under tillverkning, kvar att göra är att silverlöda fast 18st 0.7mm spridarrör.

JU-01394.jpg

JU-01395.jpg

JU-01396.jpg

JU-01397.jpg

JU-01400.jpg

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jobbar på ett gjuteri, men sysslar bara med pressgjutning.
Enstaka gånger man får fyllaupp lite former för hand till prototyper och liknande.

Aldrig sysslat med sandgjutning, men varit sugen på att testa.
Ska bara hitta något som jag behöver ha gjort först.

Det är där problemet ligger för mig också, jag har inte orken att göra testbitar bara därför att utan det måste vara något jag behöver tillverka för att jag ska ta mig för att lära mig gjuta eller whatever.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nu är bränsleplenumet under tillverkning, kvar att göra är att silverlöda fast 18st 0.7mm spridarrör.

Det börjar se riktigt high-tech ut.
Mest impad är jag över vilka enkla förhållanden skapelsen fötts ur!
rock on:yoparty

attack

Greve
Gick med
17 Feb 2007
Hoj
Suzuki GSX-R600 K1
Har följt bygget i lite skymundan men nu träder jag fram. Det var ett riktigt grymt projekt du håller på med! Väldigt dedikerad och besitter den mest underliga kunskap.:rolleyes:

Hur många timmar är du ifrån någon testkörning av motorn?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Det börjar se riktigt high-tech ut.
Mest impad är jag över vilka enkla förhållanden skapelsen fötts ur!
rock on:yoparty

Enkla förhållanden? Du menar väl enkelt förstånd.:D

Har följt bygget i lite skymundan men nu träder jag fram. Det var ett riktigt grymt projekt du håller på med! Väldigt dedikerad och besitter den mest underliga kunskap.:rolleyes:

Hur många timmar är du ifrån någon testkörning av motorn?

Tack tack, attack.:)

Vet inte riktigt, det är mestadels småplock kvar men det är sånt som kan dra ut på tiden. Måste lämna bort turbinhuset på kerambehandling och jag har ingen aning om hur långt tid sånt kan ta.

Siktar på provstart i sommar med motorn som ren jetmotor och när den går som den ska börjar jag bygga kraftturbinsdelen, med lite tur så kan hojen vara körbar till nästa sommar förutsatt att jag slipper tidskrävande haverier.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jösses, nu var det allt nära att man halkade ner från förstasidan på byggforumet. Bäst man ökar takten lite i fortsättningen.:)

Idag löddes spridarna fast i bränsleringen, lite pillergöra men efter att jag bytt ut några av spridarna som sattes igen av silverlod så funkar den fint.

JU-01401.jpg

JU-01403.jpg

JU-01402.jpg

Gasol används att se om alla 18 spridare flödar lika mycket, betydligt smidigare än att flödestesta med vatten och mäta upp i 18st decilitermått.

JU-01406.jpg

Här sitter nu ringen på plats, spridarna sticker in i hålen där förångningsrören ska sitta senare.

JU-01408.jpg

JU-01407.jpg

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Coolt! Detaljrikedomen är enorm, fan vilket pill!:tummenupp kan du inte bygga en sån där grej åt mig så kan jag ha den som ljusstake!?:banana

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
så kan jag ha den som ljusstake!?:banana

Ser mer ur som en luciakrona.
Bara att ladda på med acetylen och sÿrgaz
så blir det bra drag i stak..eller ja, Lucian... :tuttar
Hot chic som det heter på internetzska.

Underbar tråd btw, det vet du ju redan, men
vi i salongen är lika fascinerade av detta
bygge som herr Johansson själv.

:tummenupp

/e

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Hade jag haft garagepolaren på plats hade jag tänkt ta ett kort med "luciakronan" brinnandes på skallen, men det var nog lika så bra att det inte blev något av det kanske...:D

Det var faktiskt inte lika pillrigt som jag hade trott, tog bara 3 timmar att göra så skulle jag måsta göra om det någon gång lär jag inte gruva mig speciellt mycket.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Den här tråden är grymt intressant, jag fasar för vad jag ska göra när motorn går och du inte berättar för oss vad du pysslar med i verkstan längre!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Den här tråden är grymt intressant, jag fasar för vad jag ska göra när motorn går och du inte berättar för oss vad du pysslar med i verkstan längre!

Du kan nog vara lugn. När hojen är klar, går som den ska och har topptestats lär jag behöva mer effekt så då är det bara att börja bygga en större motor.:tummenupp

Annars är ett tips att kolla in bloggen lite nu och då, där hamnar allt annat som inte har med hojar att göra. Just nu är det väl ganska lugnt på den fronten men ganska snart måste vi börja bygga en hybridraketmotor för att testa om det är något att ha på en spark, så då borde det kunna bli lite intressanta uppdateringar.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du kan nog vara lugn. När hojen är klar, går som den ska och har topptestats lär jag behöva mer effekt så då är det bara att börja bygga en större motor.:tummenupp

Annars är ett tips att kolla in bloggen lite nu och då, där hamnar allt annat som inte har med hojar att göra. Just nu är det väl ganska lugnt på den fronten men ganska snart måste vi börja bygga en hybridraketmotor för att testa om det är något att ha på en spark, så då borde det kunna bli lite intressanta uppdateringar.

Vad är hybridraket?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...