Gasturbinhoj = JETeskoj!

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hmmm.

Nu när jag tänker efter lite så kommer detta sluta på två sätt.

Antingen så har du världens grymmaste motor om några veckor.

Eller så har vi en ny Tjernobylolycka att se fram emot :D

Oavsett är jag jävligt glad att jag får vara med och titta :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hmmm.

Nu när jag tänker efter lite så kommer detta sluta på två sätt.

Antingen så har du världens grymmaste motor om några veckor.

Eller så har vi en ny Tjernobylolycka att se fram emot :D

Oavsett är jag jävligt glad att jag får vara med och titta :tummenupp

Om några veckor var nog att ta i, men du har rätt i sak. Värsta scenariot är att hela skiten smälter så jag får börja om från början igen, men förhoppningsvis kommer det funka.

Jag får se till att börja provköra på låglast för att sen öka varvet allt eftersom och plocka isär motorn och inspektera mellan körningarna för att kunna upptäcka eventuella haverier i tid.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om några veckor var nog att ta i, men du har rätt i sak. Värsta scenariot är att hela skiten smälter så jag får börja om från början igen, men förhoppningsvis kommer det funka.

Jag får se till att börja provköra på låglast för att sen öka varvet allt eftersom och plocka isär motorn och inspektera mellan körningarna för att kunna upptäcka eventuella haverier i tid.

Låter som en klok approach. Ett boroskop kan ju även vara tidsbesparande, de har blivit allt billigare på senare år. Finns flera prisvärda från Ebay-firmor. Kan ju vara läge att montera svetsmuttrar på brännkammaren på strategiska ställen. Så att du kan nå kritiska ställen bra med boroskopet.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hmmm.

Nu när jag tänker efter lite så kommer detta sluta på två sätt.

Antingen så har du världens grymmaste motor om några veckor.

Eller så har vi en ny Tjernobylolycka att se fram emot :D

Oavsett är jag jävligt glad att jag får vara med och titta :tummenupp

Fast det vore bra synd om så fint hantverk bara smälte ner till en klump av diverse metaller, nästan så att man inte skulle vilja se om så vore fallet... För fint blir det, satan i mig!:yoparty :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Låter som en klok approach. Ett boroskop kan ju även vara tidsbesparande, de har blivit allt billigare på senare år. Finns flera prisvärda från Ebay-firmor. Kan ju vara läge att montera svetsmuttrar på brännkammaren på strategiska ställen. Så att du kan nå kritiska ställen bra med boroskopet.

Ingen dum idé, problemet blir väl att komma åt att se överallt då det inte finns speciellt mycket frigång inuti motorn. Den är uppbyggd med snabba rivningar i åtanke så faen vet om det inte är enklare/snabbare att plocka isär allt än att börja trixa på med en titthålskamera.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fast det vore bra synd om så fint hantverk bara smälte ner till en klump av diverse metaller, nästan så att man inte skulle vilja se om så vore fallet... För fint blir det, satan i mig!:yoparty :tummenupp

Fördelen är att det är hantverk och inte ett fett banklån som byggt motorn, svider inte lika mycket om något måste göras om då.

Jag räknar mer eller mindre med att måsta bygga om någon del av motorn, då en del lösningar inte direkt är efter boken så kan det lätt bli så. Turbinhuset till exempel är svartstål som ska keramikcoatas och det verkar jag vara först ut med i DIY-gasturbinkretsar.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu kliar det i gasnäven må ni tro, hela 8 grader varmt i Östersund och mestadels torra vägar! :banana

Olja och filter bytt på busan och batteriet på laddning så är det sånt här väder i morgon också blir det nog en premiärtur, rekord i sånt fall för annars är det nog tidigast i slutet av april jag brukat masa mig ut.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det blev en 5 mils premiärtur idag, kanonväder och flera grader varmt ute! Imorgon blir det skruvning.

Fan, börjar likna en modeblogg det här med allt svammel...:gnissla
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Tjejer, idag ska vi lära oss att skruva ihop en gaaastuurbiijn som vi tillverkar själv. Det är det hetaste från Paris i vår. Mums!

Ha d finast / Johanssonskan
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Äntligen lite verkstad istället för svammel, idag tillverkade jag den bakre brännkammarväggen.

JU-01367.jpg


JU-01368.jpg


JU-01369.jpg


JU-01371.jpg


JU-01370.jpg


I morgon ska jag försöka hinna med att svetsa ihop den inre delen av brännkammaren, hänger ni inte med på vad det är jag gör så säg till så ska jag försöka förklara lite bättre. Hör jag inget förutsätter jag att allt är glasklart.:)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Vad bra! Jag skrev faktiskt och tipsade dem för ett halvår sedan, om att det var ngt de borde ha.
Rätt bra för livstilsfolket att kunna kolla in i väggen genom ett borrhål innan de släcker ned hela kvarteret med julklappstigersågen under ett plötsligt timellskt rus.

Men de med skärm tycker jag är lite dåliga till motorer.
Bättre med en sån här. 4 mm diameter!
http://global.ebay.com/INDUSTRIAL_INSPECTION_ENDOSCOPE_BORESCOPE_4MM_X_36/260635780367/item

Äntligen lite verkstad istället för svammel, idag tillverkade jag den bakre brännkammarväggen.

I morgon ska jag försöka hinna med att svetsa ihop den inre delen av brännkammaren, hänger ni inte med på vad det är jag gör så säg till så ska jag försöka förklara lite bättre. Hör jag inget förutsätter jag att allt är glasklart.:)

Snyggt som vanligt. Du kör ngt rostfritt även är antar jag?
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
:D

Men jag vet faktiskt inte :tungan Kanske kommer på det om du förklarar :tummenupp

Vad är det du inte förstår, vad brännkammaren gör?

Den ger en kontrollerad förbränning/upphettning av laddluften och slussar sen in luften som nu är mycket hetare och har betydligt högre hastighet (alltså mycket högre energi) in i avgasturbinen.
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Vad är det du inte förstår, vad brännkammaren gör?

Den ger en kontrollerad förbränning/upphettning av laddluften och slussar sen in luften som nu är mycket hetare och har betydligt högre hastighet (alltså mycket högre energi) in i avgasturbinen.

Okidoki :tummenupp Gav en lite klarare bild av det hela :)

Och självklart lite pepp: Jobba på! :yoparty
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag frångår jag praxis och lägger över samma bildtexter som i byggbloggen, orkar fan inte skriva om allt.:gnissla

JU-01372-1.jpg


Efter lite slipande och riktande svetsades den inre manteln fast, sen riktades en rad hål med en körnare så luftströmmen riktas mot bakgaveln.

JU-01373.jpg


Så här blev de riktade hålen.

JU-01374.jpg


Nästa projekt blev att försänka och öppna upp de stora dillution-hålen i den yttre manteln med hjälp av en hembyggd försänkare, dessa hål släpper in ca 50% av den totala luftmängden närmast turbinen och bildar en vägg av kylande luft för att kontrollera temperaturen på luften in i turbinen. Denna luft förbränns alltså inte utan hettas bara upp och ökar i volym.

JU-01375.jpg


Så här ser det ut när försänkaren bankats in, anledningen till att hålen försänks är för att luften ska nå längre in i brännkammaren.

JU-01376.jpg


Med det gjort svetsades den yttre manteln fast i resten av brännkammaren, garagepolaren var snäll och plåtade lite medan jag satt och eldade.

JU-01377.jpg


Med hela brännkammaren ihopsvetsad kapades överskottet av plåt bort bortsett från 9st öron för fastsättningen.

JU-01378.jpg


Här är en närbild på den yttre mantelns hål med försänkningar och riktade hål, de nedersta hålen på bilden är närmast locket och är riktade i sidled för att skapa en rotation på förbränningen inuti primärzonen. Den andra raden riktade hål är riktade mot locket för att skapa återcirkulation.

JU-01383.jpg


Här sitter brännkammaren ditställd på turbinhuset, i princip sugpassning vilket är prexis som det ska vara.

JU-01379.jpg


Samma motiv men vänt upp och ner.

JU-01380.jpg


Här är bitarna monterade på lagerhus och kompressorhus.

JU-01381.jpg


Samma skit men en annan vinkel så ni ser frigången till kompressorhus och oljeanslutningarna.

JU-01382.jpg


Ett sista kort på motorn med turbinhöljet och jetpipan påställda för skojs skull, det blir en ganska söt manick det här.

JU-01384.jpg
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nästa projekt blev att försänka och öppna upp de stora dillution-hålen i den yttre manteln med hjälp av en hembyggd försänkare, dessa hål släpper in ca 50% av den totala luftmängden närmast turbinen och bildar en vägg av kylande luft för att kontrollera temperaturen på luften in i turbinen. Denna luft förbränns alltså inte utan hettas bara upp och ökar i volym.

JU-01382.jpg


Dillintuition:va

Förutom att det är kul att det går framåt :banana, så undrar jag om man inte kunde uppnåt liknande resultat med en handgranat i ett triangiakök:D

:yoparty
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top