Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Och hur bekväm skulle du vara om det visade sig att han polerat den till högglans sedan?

Det vore ju bara läckert, sen om han polerat den med rynksnöret skulle jag väl bli lite fundersam...:näsblod

Först vill även jag ge dig lite(mycket) beröm för allt ditt arbete och att du delar det med oss.

Tror att det finns många som följer din tråd med stor spänning i bakgrunden.

Nog med beröm nu...

Frågor:
1: hur stort topspel har du på kompressorturbinen? Kallt, Varmt, och vid kallstart?

2: Vad är det för coating du ska lägga på, och ska du ha det på både huset och skovlarna?

3: Hur har du fått all kunskap inom gasturbiner, självlärd eller någon form utav kurser?
(Är själv intresserad utav GT nämligen)

Nu ska jag åter kliva in i skuggan och följa din tråd med spänning...

Åtack åtack, allt för vänligt av dig.:)

Svar nr.1: Vad i hela friden är topspel, och hur menar du att det skulle påverkas vid olika temperaturer?

Svar nr.2: En coating som heter TurboX och ska tåla 1100°C utan problem, endast huset ska coatas då jag anser att turbinen som är gjuten i inconel ska tåla tempen ändå. Gör den inte det är det jag som felat och inte turbinhjulet.

Svar nr.3: Självlärd rätt igenom, om jag gick en högskolekurs i gasturbinlära skulle jag antagligen somnat två minuter in i föreläsningen. Har inte mycket till övers för skolans tragglande, dom kan göra det intressantaste ämne fullständigt pisstråkigt med sitt introverta fikonspråk.

Ut ur skuggan du, bara kul att intresserat folk kommenterar.:tummenupp
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Och så styr vi tillbaka på spåret igen ett tag, idag kom äntligen clipon-styret jag beställde för en månad sedan! Redigt tjusigt minsann och passar som en smäck på den tjockare delen av gaffelbenen.:tummenupp

Ramen41.jpg


Så här ser styrinrättningen ut för tillfället, ska försöka få fjällan att ta lite bilder på mig provbrytandes i skinnställ och hjälm så jag kan se hur jag ska dra det övre ramröret.

Ramen42.jpg


Sen fräste jag ut fästena till bakhjulet, kvar att göra är att tillverka och svetsa fast kedjesträckarbultarna i dom.

Ramen43.jpg


Så här blev det, lär bli stadigt och bra.

Ramen46.jpg


Ramen45.jpg


Och här sitter dom på plats i ramjiggen.

Ramen47.jpg


På återseende.:hej
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu har jag pratat med killen på Weird Performance som keramiksprutar motordelar och kommit fram till att jag gör jobbet själv, tre burkar TurboX-coating är beställda och läggs tydligen på med spruta efter att metallen rengjorts ordentligt och sandblästrats.

Jag är mer bekväm med att göra det själv då det är svårt att förklara via telefon vilka ytor som får blästras och vilka som är lagerlägen och andra känsliga områden, sen går även lagerhus och andra delar i aluminium coatas för att hålla strålningsvärmen borta så det lär löna sig att lära sig hur man gör.:tummenupp
 

Adrian_dahlquis

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Finspång
Hoj
2004, Kawasaki Z750
Det vore ju bara läckert, sen om han polerat den med rynksnöret skulle jag väl bli lite fundersam...:näsblod



Åtack åtack, allt för vänligt av dig.:)

Svar nr.1: Vad i hela friden är topspel, och hur menar du att det skulle påverkas vid olika temperaturer?

Svar nr.2: En coating som heter TurboX och ska tåla 1100°C utan problem, endast huset ska coatas då jag anser att turbinen som är gjuten i inconel ska tåla tempen ändå. Gör den inte det är det jag som felat och inte turbinhjulet.

Svar nr.3: Självlärd rätt igenom, om jag gick en högskolekurs i gasturbinlära skulle jag antagligen somnat två minuter in i föreläsningen. Har inte mycket till övers för skolans tragglande, dom kan göra det intressantaste ämne fullständigt pisstråkigt med sitt introverta fikonspråk.

Ut ur skuggan du, bara kul att intresserat folk kommenterar.:tummenupp
--------------------------------------------------------------------

Vad jag syftar på är "tip clearance" mellan turbin bladen och huset. och vad jag menar med att de bör variera vid en kall start och full last är att mest trolig kommer själva turbinhjulet värmas upp snabbare än huset vid start och acceleration, ha olika termiska expansionskoefficienter, samtidigt som det även påverkas utav en viss centrifugelkraft (även om den är betydligt mindre än i axialturbiner).

M.a.o. måste du ha ett tillräckligt spel för att inte få itagning vid kall start med skovel-sallad som följd.
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Aha, du menar så! Jag har inte exakta måttet i huvudet men jag tror jag ligger runt 0.7mm, ska mäta det lite mer noggrannt innan jag coatar turbinhuset för att vara på den säkra sidan.

Jobbar du med gasturbiner eller är du bara allmänt intresserad?

--------------------------------------------------------------------

Vad jag syftar på är "tip clearance" mellan turbin bladen och huset. och vad jag menar med att de bör variera vid en kall start och full last är att mest trolig kommer själva turbinhjulet värmas upp snabbare än huset vid start och acceleration, ha olika termiska expansionskoefficienter, samtidigt som det även påverkas utav en viss centrifugelkraft (även om den är betydligt mindre än i axialturbiner).

M.a.o. måste du ha ett tillräckligt spel för att inte få itagning vid kall start med skovel-sallad som följd.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu har jag varit ute och provbrutit lite på ramen, man sitter faktiskt riktigt bekvämt med bra benvinklar och inte speciellt mycket belastning på armarna.

Ramen50.jpg


Ramen49.jpg
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ger inte det där goda möjligheter att skaffa en extrempiercing?
Eller har jag missat något? :va

Klart, skulle jag braka rätt in i en vägg lär jag väl få ett tredje näshål men då är jag nog ganska rökt ändå oavsett uppstick på gaffelbenen.

Åker man ikull "som vanligt" på en hoj har jag svårt att tro att det första man gör är att skalla styrkronan...
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Åker man ikull "som vanligt" på en hoj har jag svårt att tro att det första man gör är att skalla styrkronan...

Tror inte heller det.
Men.......jag får ändå någon slags 'running with scissors'-ågren när jag ser torrbrytarbilderna. :eek:

Men jag är kanske en sissy! :rolleyes:

/e
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Åker i en ojämnhet så det studsar lite? Vad fan vet jag, det var bara en (om-)tanke.

Samma här. :krama

Framhjulspunka och/eller sedan över en grop/valfritt större
skrutt så nickar du justerskruvarna rakt igenom visiret. :död

Något slags vobbelstag längst upp kanske? :va
Då blir det mer som att nicka...ett städ. :rolleyes:
Bättre än pikhammare dock.

Sedan ser det ut som om framskärm och
kanske även hjul tar i kåpan vid bottnad gaffel.
(Fast det är ju inte riktigt färdigt ännu, vet. :tungan)

Missförstå mig rätt. Jag skriver inte detta för
att vara en klagande surfitta, utan för att jag
av egenintresse vill kunna följa även framtida
vedbod-rocket-science-projekt. Ren egoism alltså! :fakta

Anyway, annars ser det sketabra ut! :Bugar


/e
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det är inte otroligt att jag kortar av gaffelbenen när det börjar bli dags att ställa upp i tävlingar med hojen, har ni synpunkter på uppsticket kan man ge sig den på att besiktningsgubbarna har det också så det är antagligen bättre att förekomma än att förekommas.:tummenupp

Vad gäller kåpor och framskärm så har jag bara hängt dit grejorna nu på ett ungefär, jag kommer skaffa en annan framskärm som täcker en större del av hjulet och styva upp framgaffeln så mycket som det går.

Det är skitbra att ni kommer med konstruktiv kritik under bygget, det är lätt att stirra sig blind på sina egna lösningar och missa något uppenbart annars.

Sitter ni däremot tysta nu och börjar klaga och gnälla först när hojen är klar kommer jag och slår aluminiumkuken i skallen på er!:smasha
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
tror nog att du blir tvungen att höga bygget lite, eller skaffa ben som är kortare.

det kan inte vara mkt utrymme för att korta benen utan att hela geometrin innuti benet blir wierd och det botnar.
du måste ju ha fjädringsväg fasten det skall gå rakt fram !!
och mellanrum till framskärm måste ju med blir större !!


mina synpunkter, annars är allt så jävla überball som vanligt :yoparty :banana


nu går jag å tjuvkikar från garderoben igen :D

:glömdet
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Inget problem att korta gaffeln
det gör vi hela tiden på dragbikarna

50 - 60 mm får man med distans vid returfjädern

Nya packboxlägen svarvas och gängas fast i nederdelen utav överbenen

15 cm totalt tror jag det brukar bli på en dragbike
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tack för svaret Peter, nu slipper jag oroa mig för den operationen längre.:tummenupp

Blev så att jag drog det övre ramröret idag, efter massa krångel med felbockade bitar (måste ha varit något med den kosmiska strålningen ikväll) fick jag ihop något som med lite fantasi kan föreställa ett övre ramrör.

Ramen51.jpg


Ramen53.jpg


Ramen54.jpg
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top