Anndreeaas
otursfågeln
nu kommer denna tråden osså bli bannad!
nu kommer denna tråden osså bli bannad!
För vadå?
Och hur bekväm skulle du vara om det visade sig att han polerat den till högglans sedan?
Först vill även jag ge dig lite(mycket) beröm för allt ditt arbete och att du delar det med oss.
Tror att det finns många som följer din tråd med stor spänning i bakgrunden.
Nog med beröm nu...
Frågor:
1: hur stort topspel har du på kompressorturbinen? Kallt, Varmt, och vid kallstart?
2: Vad är det för coating du ska lägga på, och ska du ha det på både huset och skovlarna?
3: Hur har du fått all kunskap inom gasturbiner, självlärd eller någon form utav kurser?
(Är själv intresserad utav GT nämligen)
Nu ska jag åter kliva in i skuggan och följa din tråd med spänning...
--------------------------------------------------------------------Det vore ju bara läckert, sen om han polerat den med rynksnöret skulle jag väl bli lite fundersam...
Åtack åtack, allt för vänligt av dig.
Svar nr.1: Vad i hela friden är topspel, och hur menar du att det skulle påverkas vid olika temperaturer?
Svar nr.2: En coating som heter TurboX och ska tåla 1100°C utan problem, endast huset ska coatas då jag anser att turbinen som är gjuten i inconel ska tåla tempen ändå. Gör den inte det är det jag som felat och inte turbinhjulet.
Svar nr.3: Självlärd rätt igenom, om jag gick en högskolekurs i gasturbinlära skulle jag antagligen somnat två minuter in i föreläsningen. Har inte mycket till övers för skolans tragglande, dom kan göra det intressantaste ämne fullständigt pisstråkigt med sitt introverta fikonspråk.
Ut ur skuggan du, bara kul att intresserat folk kommenterar.
--------------------------------------------------------------------
Vad jag syftar på är "tip clearance" mellan turbin bladen och huset. och vad jag menar med att de bör variera vid en kall start och full last är att mest trolig kommer själva turbinhjulet värmas upp snabbare än huset vid start och acceleration, ha olika termiska expansionskoefficienter, samtidigt som det även påverkas utav en viss centrifugelkraft (även om den är betydligt mindre än i axialturbiner).
M.a.o. måste du ha ett tillräckligt spel för att inte få itagning vid kall start med skovel-sallad som följd.
Ger inte det där goda möjligheter att skaffa en extrempiercing?
Eller har jag missat något?
Åker man ikull "som vanligt" på en hoj har jag svårt att tro att det första man gör är att skalla styrkronan...
Åker i en ojämnhet så det studsar lite? Vad fan vet jag, det var bara en (om-)tanke.
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |