Elffors
Tibnor är min speedshop...
- Gick med
- 21 Aug 2008
- Ort
- hemma
- Hoj
- , Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det måste bli någon sorts kompromiss eftersom den måste kunna få åt sig luft när det går sakta också, grovt räknat kommer den vilja ha en kubikmeter luft i sekunden på full patte (ca 1.2kg/s massflöde) så det blir nog till att göra luftkanalen så kort och så grov det bara går...
Ingen kylluft där inte, det är jetstrålen som leds direkt in i kraftturbinen.
Det går inte undvika att värme från turbinhjulet leds in i växellådan genom drivaxeln, men i den mån det går kommer värmen ledas bort genom blödluft i lagerhuset till axeln och genom oljesprut på dreven i växellådan.
Bara du inte gör den med vanlig kona icke utstickande. Icke utstickande svag ejektorverkan.
Vanlig kona skopar in mer luft än vad som går i =En del av luften vänder och skapar virvlar och letar sig runt. Det blir mindre luft en bara ett rakt rör.
Detta gäller när fartvinden ska mosa in luften.
Men om motorn har sånt fruktansvärt sug så kanske vacuum råder i tratten oavsett hur hårt fartvinden än mosar på.