Gasturbinhoj = JETeskoj!

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det måste bli någon sorts kompromiss eftersom den måste kunna få åt sig luft när det går sakta också, grovt räknat kommer den vilja ha en kubikmeter luft i sekunden på full patte (ca 1.2kg/s massflöde) så det blir nog till att göra luftkanalen så kort och så grov det bara går...



Ingen kylluft där inte, det är jetstrålen som leds direkt in i kraftturbinen.

Det går inte undvika att värme från turbinhjulet leds in i växellådan genom drivaxeln, men i den mån det går kommer värmen ledas bort genom blödluft i lagerhuset till axeln och genom oljesprut på dreven i växellådan.

Bara du inte gör den med vanlig kona icke utstickande. Icke utstickande svag ejektorverkan.
Vanlig kona skopar in mer luft än vad som går i =En del av luften vänder och skapar virvlar och letar sig runt. Det blir mindre luft en bara ett rakt rör.
Detta gäller när fartvinden ska mosa in luften.

Men om motorn har sånt fruktansvärt sug så kanske vacuum råder i tratten oavsett hur hårt fartvinden än mosar på.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Bara du inte gör den med vanlig kona icke utstickande. Icke utstickande svag ejektorverkan.
Vanlig kona skopar in mer luft än vad som går i =En del av luften vänder och skapar virvlar och letar sig runt. Det blir mindre luft en bara ett rakt rör.
Detta gäller när fartvinden ska mosa in luften.

Men om motorn har sånt fruktansvärt sug så kanske vacuum råder i tratten oavsett hur hårt fartvinden än mosar på.

Det blir till att göra ett testinsug och montera en undertrycksmätare närmast kompressorinloppet för att se om det flödar tillräckligt, jag måste dra upp insuget mellan styrhuvud och frontkåpa och lämna plats för styrutslaget så det kan bli lite tight...:gnissla

Nu väntar jag bara på att få hämta mina clipon som jag beställt från over there, sen kan jag krypa i skinnstället och börja provbryta lite.:tummenupp
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nån tratt vill man inte ha i fartvindsriktningen

Snarare lite åt jetmotorformshållet ( topfuelscoop)

Litet intag som växer i volym så man får en trycksänkning efter intaget
på så sätt kan man få in mer luft

Så här skulle jag vilja göra intag för turbo som sitter 90 grader mot luftströmmen ( Fiiin Paintbild hehe)
 

Bifogat

  • fartvind.JPG
    fartvind.JPG
    15.2 KB · Visningar: 266

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nån tratt vill man inte ha i fartvindsriktningen

Snarare lite åt jetmotorformshållet ( topfuelscoop)

Litet intag som växer i volym så man får en trycksänkning efter intaget
på så sätt kan man få in mer luft

Så här skulle jag vilja göra intag för turbo som sitter 90 grader mot luftströmmen ( Fiiin Paintbild hehe)

Ska mäta lite vad som ryms, i frontkåpan går det gömma ett rejält insugsplenum men det beror på hur stor tvärsnittsarea jag kan få plats med på sidorna av styrhuvudet.

Jag tror helt klart på idén att låta fartvinden mata in luft i scoopet, det är ju när det börjar gå fort som effekten behövs så om det skulle orsaka ett liiitet undertryck vid kompressorinloppet vid låga farter är det ingen katastrof.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ikväll har jag mätt ut och tillverkat jiggdelen som ska föreställa bakhjulet, inte helt lätt att mäta då lagren inte sitter symetriskt som de gör i framhjulet.

Ramen38.jpg


Ihopspänt och klart för svetsning.

Ramen39.jpg


Klart, innan jag svetsar fast biten i jiggbalken måste jag tänka till lite mer över vilken hjulbas hojen ska ha, måste lusläsa SCTA reglementet så jag håller mig inom de ramar som finns.

Ramen40.jpg
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ikväll har vi haft lite kul med aluminium, jag och polaren testade på att lost-foam gjuta och det gick över förväntan trots att jag inte hade blandat i bentonitlera i gjutsanden.

Torsdagsgjutning1.jpg


Torsdagsgjutning2.jpg


Torsdagsgjutning3.jpg


En fin pjäs, tror bestämt den hamnar i bokhyllan!:tummenupp

Torsdagsgjutning%204.jpg
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: flu

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ikväll har vi haft lite kul med aluminium, jag och polaren testade på att lost-foam gjuta och det gick över förväntan trots att jag inte hade blandat i bentonitlera i gjutsanden.

En fin pjäs, tror bestämt den hamnar i bokhyllan!:tummenupp

Torsdagsgjutning4.jpg

Du får kalla hojen "Great Cohones" och montera den framtill som galjonsfigur. :D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ha ha, jefla dåre:rofl :rofl
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
HMM vadå brinner skummet upp då du häller i smältan?

Jäpp, betydligt mer avancerade former än den här har gjutits på det viset. Turbinhjul mm gjuts på samma sätt fast med vax istället för styrofoam.

Jag funderar på att gjuta av kompressorhöljet, dvs den bit som följer profilen på kompressorhjulet i motorn, för att slippa handveva 40 timmar igen för att tillverka en ny sån bit ifall något skulle skita sig under provkörning och den blir skrot. :tummenupp

Då måste jag fixa till riktig gjutsand, green sand som det kallas på utrikiska. Sen tar man och bäddar in den färdiga biten i sand, plockar bort den och häller smält aluminium i hålet enkelt förklarat.

Gjutning är skitkul och kan spara enormt mycket maskinbearbetning så alla borde ha ett gjuteri hemma, jag ska lägga lite krut på att bygga upp ett seriösare gjuteri under vintern bakom garaget så jag kan tillverka kukar på löpande band!:yoparty
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Faan inge kul å gjuta av orginalet va

Lätt å få sand innanför huden

Vi funderade faktiskt över det, om det finns Clone My Willy i vax skulle det gå använda vaxmodellen och gjuta av. Chokladmodellen kanske också skulle funka?

Vet inte hur bekväm polaren skulle känna sig däremot när han blir satt till att blankpolera en kopia av min skruv...:D
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Borde väl gå utmärkt att gjuta "skruvar" med "Clone a willy" ,lost wax och slurry/sand,
problemet är nog att härda formen och bränna ur vaxet utan ugn men
"if there is a will there is a way" :D
 

Adrian_dahlquis

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Finspång
Hoj
2004, Kawasaki Z750
Topspel

Nu är det gjort lite timmar i garaget igen. Frigången till turbinhjulet har slipats upp, de nedre ramrören har dragits upp till styrhuvudet och turbindelarna som ska coatas har plockats loss och paketerats.

JU-01534.jpg


Frigång.

JU-01535.jpg


Finjustering av rörvinkel efter bockning...

Ramen34.jpg


Inpassning.

Ramen35.jpg


Som det ser ut nu, inget är svetsat utan bara ditpassat.

Ramen36.jpg


Notchningen blev rätt bra, inte mycket att fylla med svetsen.

Ramen37.jpg


Losspressning av kompressorhjul.

JU-01536.jpg


Packat och klart!

JU-01537.jpg


Först vill även jag ge dig lite(mycket) beröm för allt ditt arbete och att du delar det med oss.

Tror att det finns många som följer din tråd med stor spänning i bakgrunden.

Nog med beröm nu...

Frågor:
1: hur stort topspel har du på kompressorturbinen? Kallt, Varmt, och vid kallstart?

2: Vad är det för coating du ska lägga på, och ska du ha det på både huset och skovlarna?

3: Hur har du fått all kunskap inom gasturbiner, självlärd eller någon form utav kurser?
(Är själv intresserad utav GT nämligen)

Nu ska jag åter kliva in i skuggan och följa din tråd med spänning...
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Jävla cp, Dronken mot färgsprut så e vi kvitt.:rofl:rofl:rofl
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du får kalla hojen "Great Cohones" och montera den framtill som galjonsfigur. :D

En ytligt bekant till mig hade "egentillverkade" fotpinnar på ett chopperbygge.

Länge gjorde gällandes att det var hans egen, men hans flickvän avslöjade att det var en av hennes leksaker som hade agerat modell vid avgjutningen, hans egen var nämligen för liten :D :D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
En ytligt bekant till mig hade "egentillverkade" fotpinnar på ett chopperbygge.

Länge gjorde gällandes att det var hans egen, men hans flickvän avslöjade att det var en av hennes leksaker som hade agerat modell vid avgjutningen, hans egen var nämligen för liten :D :D

:rofl :skrattaåt

Du får inte berätta sånt, jag kan ju få idéer till mitt eget bygge :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top