Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det ska bli kul att äntligen få sätta fyr i pipan, det är ju ändå snart 300 väldigt aktiva timmar under två år som jag hållit på med motorn.

Sen har jag väl ett par hundra timmars jobb kvar med kraftturbinen, men borde vara en relativt enkel operation när jag har en grundmotor som fungerar som den ska.:)
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag kollade runt på bilder från Bonneville för några månader sedan och hittade några kort på just en Y2K-hoj i depån som skulle ta något rekord, konstigt nog så fanns det inte fler kort än så så jag började leta lite info om körningen och det visade sig att den ganska omgående börjat suga i sig salt och fått avbryta.:näsblod

Jag kommer alltså behöva lägga en hel del jobb på att bygga en luftburk till motorn med ett scoop i kåpan ovanför framhjulet för att undvika att is/salt sugs in i motorn med haveri som följd, som tur är så har jag rätt mycket (väldigt relativt begrepp...) plats framför motorn så det ska nog gå få till.

Jag börjar tro att den motor jag håller på bygga nu är ungefär så stor som det går ha i den här sortens ram, det kommer ändå bli jävligt trångt när bränsletank, oljetank, pumpar, batteri och styrsystem ska få plats samtidigt som jag ska kunna krypa ihop bakom kåpan utan problem. :gnissla
 
Last edited:

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Jag kollade runt på bilder från Bonneville för några månader sedan och hittade några kort på just en Y2K-hoj i depån som skulle ta något rekord, konstigt nog så fanns det inte fler kort än så så jag började leta lite info om körningen och det visade sig att den ganska omgående börjat suga i sig salt och fått avbryta.:näsblod

Jag kommer alltså behöva lägga en hel del jobb på att bygga en luftburk till motorn med ett scoop i kåpan ovanför framhjulet för att undvika att is/salt sugs in i motorn med haveri som följd, som tur är så har jag rätt mycket (väldigt relativt begrepp...) plats framför motorn så det ska nog gå få till.

Jag börjar tro att den motor jag håller på bygga nu är ungefär så stor som det går ha i den här sortens ram, det kommer ändå bli jävligt trångt när bränsletank, oljetank, pumpar, batteri och styrsystem ska få plats samtidigt som jag ska kunna krypa ihop bakom kåpan utan problem. :gnissla

Då kanske det är dags att du slutar skriva och börjar skruva istället? :D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är det gjort lite timmar i garaget igen. Frigången till turbinhjulet har slipats upp, de nedre ramrören har dragits upp till styrhuvudet och turbindelarna som ska coatas har plockats loss och paketerats.

JU-01534.jpg


Frigång.

JU-01535.jpg


Finjustering av rörvinkel efter bockning...

Ramen34.jpg


Inpassning.

Ramen35.jpg


Som det ser ut nu, inget är svetsat utan bara ditpassat.

Ramen36.jpg


Notchningen blev rätt bra, inte mycket att fylla med svetsen.

Ramen37.jpg


Losspressning av kompressorhjul.

JU-01536.jpg


Packat och klart!

JU-01537.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Mera mera mera! :banana
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag kommer alltså behöva lägga en hel del jobb på att bygga en luftburk till motorn med ett scoop i kåpan ovanför framhjulet för att undvika att is/salt sugs in i motorn med haveri som följd, som tur är så har jag rätt mycket (väldigt relativt begrepp...) plats framför motorn så det ska nog gå få till.

Luftintag skall sitta så högt som möjligt.
Jag skulle dock inte rikta det framåt.
Hellre åt sidan.
Mindre risk att det skall fånga något större föremål.

När man ändå håller på:
Det kanske skulle vara önskvärt med ett spjäll på inluften för att nödbromsa motorn om något händer (smörjfel eller andra haverier)?
Fast å andra sidan blir väl påfrestningarna mindre om den får snurra klart obelastad, kanske?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Luftintag skall sitta så högt som möjligt.
Jag skulle dock inte rikta det framåt.
Hellre åt sidan.
Mindre risk att det skall fånga något större föremål.

När man ändå håller på:
Det kanske skulle vara önskvärt med ett spjäll på inluften för att nödbromsa motorn om något händer (smörjfel eller andra haverier)?
Fast å andra sidan blir väl påfrestningarna mindre om den får snurra klart obelastad, kanske?

Frågan är om jag riskerar att få ejektorverkan med insuget åt sidan i närmare 300 blås (i teorin märk väl)? Med insuget i färdriktningen borde man kunna tjäna en hel näve hästar då en gasturbin svarar mycket positivt på att slippa suga åt sig luften.

Något jag måste skaffa med ett frontmonterat insug är en landracing-framskärm som täcker 180° av hjulet, annars riskerar jag att framhjulet kommer slänga upp material från underlaget som sugs in i motorn.:gnissla

Nödstoppspjäll a´la traktorpullingturbo kommer inte i närheten av den här motorn, jag skrotar hellre en uppsättning lager än riskerar att en sån tryckchock sliter loss kompressorvingarna som sen gör rent hus inuti motorn...:näsblod

Det blir förresten lite rast&vila med motorbygget fick jag reda på idag, Weird Performance har semesterstängt till den 15:e så jag får lugna mig lite med att posta iväg turbinhuset. Får väl roa mig med rambygget så länge då.:)
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Frågan är om jag riskerar att få ejektorverkan med insuget åt sidan i närmare 300 blås (i teorin märk väl)? Med insuget i färdriktningen borde man kunna tjäna en hel näve hästar då en gasturbin svarar mycket positivt på att slippa suga åt sig luften.

Något jag måste skaffa med ett frontmonterat insug är en landracing-framskärm som täcker 180° av hjulet, annars riskerar jag att framhjulet kommer slänga upp material från underlaget som sugs in i motorn.:gnissla

Nödstoppspjäll a´la traktorpullingturbo kommer inte i närheten av den här motorn, jag skrotar hellre en uppsättning lager än riskerar att en sån tryckchock sliter loss kompressorvingarna som sen gör rent hus inuti motorn...:näsblod

Det blir förresten lite rast&vila med motorbygget fick jag reda på idag, Weird Performance har semesterstängt till den 15:e så jag får lugna mig lite med att posta iväg turbinhuset. Får väl roa mig med rambygget så länge då.:)

Mest luft in i motorn får du givetvis med en svag tratt.
Men inte vänd Med stora änden ut, utan med lilla änden ut och utstickande en pytte liten bit framför kåpan mot färdriktning.
Kanske elementärt men värt att nämnas.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Hur funkar den där kraft-turbinen?

Blåser man all "jetstråle" från motorn genom turbinen eller tar man in kylluft på något vis?

Turbinen borde bli ganska varm och hur gör man så inte värmen går in i växellådan (som ska väl sitta bakom turbinen)?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Mest luft in i motorn får du givetvis med en svag tratt.
Men inte vänd Med stora änden ut, utan med lilla änden ut och utstickande en pytte liten bit framför kåpan mot färdriktning.
Kanske elementärt men värt att nämnas.

Det måste bli någon sorts kompromiss eftersom den måste kunna få åt sig luft när det går sakta också, grovt räknat kommer den vilja ha en kubikmeter luft i sekunden på full patte (ca 1.2kg/s massflöde) så det blir nog till att göra luftkanalen så kort och så grov det bara går...

Hur funkar den där kraft-turbinen?

Blåser man all "jetstråle" från motorn genom turbinen eller tar man in kylluft på något vis?

Turbinen borde bli ganska varm och hur gör man så inte värmen går in i växellådan (som ska väl sitta bakom turbinen)?

Ingen kylluft där inte, det är jetstrålen som leds direkt in i kraftturbinen.

Det går inte undvika att värme från turbinhjulet leds in i växellådan genom drivaxeln, men i den mån det går kommer värmen ledas bort genom blödluft i lagerhuset till axeln och genom oljesprut på dreven i växellådan.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top