Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hur gick det med oljelackan da? fixat?

Kollade nyss det, det var så enkelt att tråget till oljereturen inte var helt tätt (gick inte svetsa närmast bulthålen) så efter att jag stängt av pumparna rann oljan i tryckslangen in i lagringen och sipprade ut genom springan i tråget.

Ett par sömmar med tigen så är det tätt som ett ihoplimmat kamelarsle.:tummenupp

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag har hyrt en fylld 200bars-tub från brandkåren som jag ska testa med till helgen, måste tillverka anslutningar och dra tryckrör i hydraulrör för att undvika att spränga något när jag kranar på med luften.

Be att brandsta city släckers sliter sig från Prideveckan och är med dig vid provstarten, det måste ju ingå i hyran av dykartuben :tummenupp

Har du ett sånt där skottsäkert plexiglasskjul som de har i Mythbusters när de leker med lite farliga saker och gömmer sig bakom :confused:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Be att brandsta city släckers sliter sig från Prideveckan och är med dig vid provstarten, det måste ju ingå i hyran av dykartuben :tummenupp

Har du ett sånt där skottsäkert plexiglasskjul som de har i Mythbusters när de leker med lite farliga saker och gömmer sig bakom :confused:

Det är bättre att stå så nära som det bara går ifall man håller på med något farligt, hellre stendöd än rullstolsbunden är min filosofi.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Hade du en kraftturbin över?

I såna fall kan du slå dig ihop med den här snubben så kan ni fixa gratis ström till verkstan : Hemmapulare

Ja jävlar vilken hjälte!:kär

Det är på grund av att såna personer aktivt motarbetas i samhället som vi gått ifrån en framgångsrik industristat till ett land där huvuddelen av befolkningen lever på att sälja kanelbullar och batikfärgade linnen till varandra.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ja jävlar vilken hjälte!:kär

Det är på grund av att såna personer aktivt motarbetas i samhället som vi gått ifrån en framgångsrik industristat till ett land där huvuddelen av befolkningen lever på att sälja kanelbullar och batikfärgade linnen till varandra.

Nja, han hade ju uppenbarligen inte alla hästar hemma med tanke på hanteringen av farliga kemikalier (jag förutsätter då att Fun Lighten på bänken skulle drickas).

Egen kärnreaktor är ju däremot ballt.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Allt är klart nu inför nästa test; läckan i oljereturen är svetsad, luftmunstycket är böjt lite så luften träffar turbinbladen i en bättre vinkel, och en 1/4" hydraulslang sitter på plats med hemgjorda kopplingar på tub och motor.

JU-01528.jpg

Här kan ni se spetsen på luftmunstycket pekandes mot turbinvingarna, borde funka mycket bättre med den nya vinkeln.

JU-01529.jpg

En O-ringstätad koppling till lufttuben, gäller att göra rätt första gången när man leker med 200bar lufttryck...:gnissla

JU-01530.jpg

JU-01532.jpg

Kopplingen mot motorn.

JU-01533.jpg

Så här ser det ut för tillfället, siktar på att testa till helgen när någon polare har tid att hjälpa till med varvräknaren.

JU-01531.jpg

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Liten fundering bara

Hur kommer kraftregleringen ske när den sitter i biken?

Vart kopplar du gasrullen så att säga??

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Modifierade oljefilterhållaren lite igår så jag kunde dra fast oljetryckspickupen på den, slipper köpa en T-koppling till oljeslangen på det viset.

.........

Efter påtryckningar från folk som vet bättre bytte jag ut teflon-gängtejpen mot Locktite´s hydraultätning på flaska, blir massvis av små tejpflagor av gängtejp som sätter igen oljekanaler och sånt. Lägg det på minnet ni också så kanske ni spar ett haveri i framtiden.

Du gjorde helt rätt. Teflontejp funkar mycket dåligt ihop med olja och tryck och sen ger den dessutom stor risk för tejpbitar på olämpliga ställen.

En helt annan sak. Ett plåtburksfilter för höga tryck ? Sist jag provade den kombon slutade med att jag fick vrida hydraulolja till och med ur mina kalsingar. Vilket tryck handlar det om ?

Nu är det testat och det är tydligt att verkstadskompressorn inte på långa vägar räcker till för att få upp varvet på turbinen, så jag ska försöka få en dykartub fylld i veckan så jag kan göra ett nytt test med 100bar istället för 10.

........

Är det mer tryck eller mer flöde du behöver ?

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Liten fundering bara

Hur kommer kraftregleringen ske när den sitter i biken?

Vart kopplar du gasrullen så att säga??

Jag styr varvet på bränslepumpen med en PWM-controller.

Du gjorde helt rätt. Teflontejp funkar mycket dåligt ihop med olja och tryck och sen ger den dessutom stor risk för tejpbitar på olämpliga ställen.

En helt annan sak. Ett plåtburksfilter för höga tryck ? Sist jag provade den kombon slutade med att jag fick vrida hydraulolja till och med ur mina kalsingar. Vilket tryck handlar det om ?

Är det mer tryck eller mer flöde du behöver ?

Det är inte mer oljetryck än ca 5kg/cm2 så ungefär som en normal kolvmotor, kanske blir lite förvirrande läsning när jag blandar oljetryck och lufttrycksfunderingar hejvilt...:gnissla

Egentligen är det flödet jag vill åt men då jag av praktiska orsaker inte kan gå upp i area på rören måste jag öka trycket istället.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Och fler rör är inte att tänka på?

Det är en sista utväg ifall det här inte funkar, men jag gillar det inte eftersom det skulle betyda att jag måste plocka bort ännu en skruv som håller fast diffusorhuset och dra ut röret genom det hålet.

Vid 3 bar laddtryck behövs alla skruvar jag kan få dit för att inte jag ska skjuta isär motorn...:gnissla

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag styr varvet på bränslepumpen med en PWM-controller.

Det är inte mer oljetryck än ca 5kg/cm2 så ungefär som en normal kolvmotor, kanske blir lite förvirrande läsning när jag blandar oljetryck och lufttrycksfunderingar hejvilt...:gnissla

Egentligen är det flödet jag vill åt men då jag av praktiska orsaker inte kan gå upp i area på rören måste jag öka trycket istället.

Okey, förstår. Om det bara varit flödet så kan man ju använda en ejector. Om man gör en dubbel radial ejector kan man få upp mot 5 gånger mer flöde ut än man petar in även med lite mottryck.

e-Lindén

Fixar och donar
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
Yamaha R1 -07

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
"Of cource I thrown away my pills at the left side, and I didn't drink the juice-syryp in the right."

OT.

Jag försökte göra mig rolig över Fun lights läskiga innehåll, inte över att han hällde andra kemikalier omkring sig.

Ska hålla mig ifrån humor och att spamma Sporthojs bästa tråd i fortsättningen. F´låt Johansson.:Bugar

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag försökte göra mig rolig över Fun lights läskiga innehåll, inte över att han hällde andra kemikalier omkring sig.

Ska hålla mig ifrån humor och att spamma Sporthojs bästa tråd i fortsättningen. F´låt Johansson.:Bugar

Äsch då, lite lagomt mycket svammel ska det vara.:)

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras