Gasturbinhoj = JETeskoj!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Gasturbinchopper!:banana Do it!:D

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det vore kanske något det.:D

Jag har börjat på med jiggfästena till de nedre ramrören ikväll men jag ids inte lägga upp något i tråden förrän jag fått mer gjort, ska in till stan imorgon och shoppa material till styrhuvudet så innan helgen är slut borde jag ha hunnit svarva till det åtminstone.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Nu har det blivit lite mer gjort på de nedre ramrörsfästena, och ämnet till styrhuvudet ligger på arbetsbänken och inväntar nästa lediga stund för byggherren.

Ramen18.jpg

Ramen19.jpg

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Ser riktigt bra ut! Och du verkar ju fått ett trevligt garage:) Tummar upp!

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jo här kommer jag att trivas fint ska du tro.:tummenupp

Du är såklart välkommen förbi på kaffe, öl och husrum ifall du råkar ha vägarna förbi någon gång framöver!

Se upp med vad du lovar!
Besvärlig gäst den där noc'cen.
Dök upp en fredag kväll vid 01:23 på en snabbkopp o drog vid 02:40 de 120milen till pite&å:hihi

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Han är lite som han är den där nocen, en annan går ju in i zombieläget efter 22.00...:gnissla

Idag fick jag styrkronan gjord till hojen, då jag inte hade material hemma fick jag använda styrkronan från gammel-GSX:en och svetsa på nya lagerlägen så skulle hojen gå som ett lass skit är det Mr Murphy som råkat följa med.

Ramen21.jpg

Ramen22.jpg

Ramen23.jpg

Ramen24.jpg

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Modigt att använda delar från samlargixern, mycket modigt...

Visst måste man komma förbi och kika nån gång, synd bara att östersund inte ligger på vägen till nånstans...

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Modigt att använda delar från samlargixern, mycket modigt...

Visst måste man komma förbi och kika nån gång, synd bara att östersund inte ligger på vägen till nånstans...

Du menar väl dumt, väldigt dumt?:D

Visst är det så, det är oftast planlöst irrande som för folk till Östersund. Kaffepannan står laddad i alla fall tills den dan du kommer.:tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Nu sitter motorn i ramen för första gången!:banana

Ramen28.jpg

Kraftturbin och växellåda är också ditställda för att jag ska kunna se hur mycket plats det kommer ta, det blir trångt om saligheten ska ni tro.

Ramen29.jpg

Innan det gjordes svarvade jag till ett dammskydd till det övre styrlagret.

Ramen26.jpg

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Hoj
BATBIKE
du har inga planer på att bygga den med inbyggd däckvärmare? :banana

spjäll som skickar varmluft från turbinen bör väl vara av rätt temperatur... :D

grymt bygge!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ser fint ut!

För övrigt har jag större svarv än du numera:banana :D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Va skönt, då har du jobb att göra åt mig:tummenupp

Är det dina jävla mässingsfotpinnar som vi planerat sen nittonhundrafrösihjäl? :D ska göra ett par till choppern hade jag tänkt så tar dina då med:tummenupp designförslag och material saknas dock, hetsa lite då vafan :D

:såjaponken

Du har ju dock en fräsmaskin som jag är bra avundsjuk på, letar och letar men allt jag hittar är antingen på tok för dyrt eller på tok för tungt...:(

Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Nu sitter motorn i ramen för första gången!:banana

Fan vad tufft :tummenupp Ska bli intressant att se om lådan håller ihop :)

Ska du ha någon typ av sprängskydd runt motor och kraftturbin? T.ex. en tjock kevlarstrumpa runt? Liknande den som monterades runt kylturbinen på SK60 efter att en sådan turbin sprängts och klippt lite roderlinor för 12 år sedan :crash Var med om monterade lite sådana, därav tanken. Finns kanske en risk att du kan starta karriär som falsettsångare annars :gnissla

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Är det dina jävla mässingsfotpinnar som vi planerat sen nittonhundrafrösihjäl? :D ska göra ett par till choppern hade jag tänkt så tar dina då med:tummenupp designförslag och material saknas dock, hetsa lite då vafan :D

:såjaponken

Du har ju dock en fräsmaskin som jag är bra avundsjuk på, letar och letar men allt jag hittar är antingen på tok för dyrt eller på tok för tungt...:(

Nänä, du ska svarva ett styrhuvud så vi kan rake´a ut ramen på skramlahan till samma mått som _johansson_ skulle ha, 61 grader...

Tänkte införskaffa en rörbock inom överskådlig framtid, har du förslag?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Nänä, du ska svarva ett styrhuvud så vi kan rake´a ut ramen på skramlahan till samma mått som _johansson_ skulle ha, 61 grader...

Tänkte införskaffa en rörbock inom överskådlig framtid, har du förslag?

Svarva ett styrhuvud?:va Av vad, alujumjum??
Ok... Bra fråga du. Budget? Så jag vet vad jag ska titta efter:D
Edit: Nåt sånt här kanske? Tar upp till 22 mm rör...
http://www.ebay.co.uk/itm/Baileigh-..._Metalworking_Supplies_ET&hash=item255fac5630

Sorry för spam johansson:rodnar

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Inga problem så länge ni inte börjar diskutera E-type, acne, nattliga sädesutlösningar eller andra ungdomsfenomen.:tummenupp

Fan vad tufft :tummenupp Ska bli intressant att se om lådan håller ihop :)

Ska du ha någon typ av sprängskydd runt motor och kraftturbin? T.ex. en tjock kevlarstrumpa runt? Liknande den som monterades runt kylturbinen på SK60 efter att en sådan turbin sprängts och klippt lite roderlinor för 12 år sedan :crash Var med om monterade lite sådana, därav tanken. Finns kanske en risk att du kan starta karriär som falsettsångare annars :gnissla

Det lär måsta bli någon sorts spränghuva runt motorn, typ en sån som används runt kopplingen i traktorpulling. Dels som splitterskydd och dels som del i värmeskölden, det skulle bli mäkta varmt annars för mig med 700°C kraftturbinhölje en decimeter från naveln...:gnissla

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept