sportsterdanne
Ny medlem
Är du nöjd med ZX45:an den verkar ju ligga hyffsat rätt i kurs och du har ju vevat fram rätt ok prylar med den.
Är du nöjd med ZX45:an den verkar ju ligga hyffsat rätt i kurs och du har ju vevat fram rätt ok prylar med den.
Är du nöjd med ZX45:an den verkar ju ligga hyffsat rätt i kurs och du har ju vevat fram rätt ok prylar med den.
Svarven då, såg en BVB25 på tidiga bilder. självklart vill man väl alltid ha större grejer men funkar den bra till allroundpyssel ?
Hmm, sådär nöjd med den. Den är antagligen så bra som en liten skitsvarv kan bli men så här i efterhand skulle jag nog satsat på något snäppet större då den känns lite vek ibland.
Med vassa vändskär och gott om tid så fixar man ändå det mesta med den.
Må en gång till tacka för hjälpen med fräsningen av topen.... hojen går som sattan!
Ej jag som kör en team kollega!
http://s674.photobucket.com/albums/vv107/lam-kaka/Race bike build/?action=view¤t=MOV00162.mp4
Idag gjordes första rycket i nyverkstan, ramjiggen påbörjades nämligen.
70x70mm tjockväggig fyrkantsprofil lär nog duga till jiggen.
Bussningssvarvning.
Hålsågning av framhjulsstolpe.
Uppspänning inför svetsning.
Svetsat och klart.
Och här sitter framgaffeln på plats, vinkeln ska jag räkna ut nästa gång jag har någon timme över. Ni har ju tipsat om att 13cm är ett bra försprång så vi får väl se vad det blir för gaffelvinkel med dessa kronor.
Andersson snidade ju annars till egna kronor till funnybiken men han är ju omänskligt skicklig så det betyder ju inte att att jag duger till det.
Bandsågen har jag haft länge, det är en av DUAB´s billigare sågar för runt 5 loppor med hydraulisk sänkning. Bandet vill hoppa av i tid och otid om man matar på för hårt men annars så funkar den fint, se bara till att kosta på kvalitetsband och inte något skit från Jula.
Jag har efter lite ritande och mätande i autocad kommit fram till vinkeln på framgaffeln för att få 13cm försprång (har det nerskrivet i verkstaden och minns inte exakt nu) och det verkar nog gå få till något med originalkronorna ändå.
Det jävliga är att gaffelbenen smalnar av några millimeter direkt under den nedre kronan, och jag vill sänka kronorna ganska rejält för att kunna bygga ramen så låg som jag vill ha den.
En idé är att rulla en aluminiumplåt med rätt tjocklek och lägga som ett foder mellan fästet på kronan och gaffelbenet så det går dra åt, lägger man skarven på fodret på samma ställe som slitsningen på kronan vid bultarna borde det nypa åt precis lika bra tycker jag. Någon som är av annan åsikt?
gaffelbenen smalnar av några millimeter direkt under den nedre kronan, och jag vill sänka kronorna ganska rejält... Någon som är av annan åsikt?
Svarva denna hylsa i stället så blir det bra
Svarva invändigt först sen utvändigt sen stick av
Förtjockningen är väl till för att kronorna skall kunna nypa
fint och bra runt bena utan att innerbenen sympatinyper?
Kanske är det inte något problem i praktiken dock?
Räcker det inte med att bara korta fjädringsvägen till så
lite du kan tänkas önska och sedan sänka underkronan
till precis innan avschmalningen?
/e
Det vore förstås ännu enklare, jag tror till och med att jag har material hemma. Sen klyver jag hylsan i två bitar och kilar in på plats.
Tanken har slagit mig att korta ner fjädringsvägen lite, vad för slags operation krävs för det utan att försämra funktionen på dämparen? Känns som att den borde funka hyfsat om jag siktar på att kunna åka 300+km/h...
Distansa returfjädern så sjunker den lika mycket som distansen är hög
( blir hårdare i förspänningen dock) men det brukar funka bra
Litet tips som kanske inte behövs men...
Ska du svarva hylsor och har nog med material, gör en kant som sticker ut några millimeter så inte
hylsan glider iväg vid montage eller om klämningen skulle släppa
(långsökt men konstigare saker har hänt).
Nu har det hänt lite i tomteverkstaden igen; jiggen har fått justerbara fötter, gaffeldistanserna är gjorda och kåpan sitter provisoriskt på plats. Hurra hurra! *fnö..fnöfnöFNÖÖÖÖ* (trumpetljud med rövhålet)
Det blev jäkligt bra med distanserna, jag gjorde till och med en sån däringa kant som CPMS föreslog då jag hade ett nog tjockt svarvämne på hyllan.
Här sitter första distansen på plats, av monteringstekniska skäl var jag tvungen att sätta den upp och ner men det spelar ingen roll.
En bild på den numer sänka gaffelkronan, som det ser ut nu kommer jag nog inte behöva göra några ingrepp i gaffelbenen och det är ju bra.
Jag passade på att damma ner verkstaden lite genom att kapa ur kåpan med rondellen så framgaffeln passar i den, ungefär så här kommer den sitta. Framgaffelvinkeln blev 61° (eller 29° beroende från vilken ledd man mäter det) för att få 13cm försprång.
God kväll.
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |