Gasturbinhoj = JETeskoj!

sportsterdanne

Ny medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Piteå
Hoj
Sportster 2001
Är du nöjd med ZX45:an den verkar ju ligga hyffsat rätt i kurs och du har ju vevat fram rätt ok prylar med den.
 

sportsterdanne

Ny medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Piteå
Hoj
Sportster 2001
Svarven då, såg en BVB25 på tidiga bilder. självklart vill man väl alltid ha större grejer men funkar den bra till allroundpyssel ?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Svarven då, såg en BVB25 på tidiga bilder. självklart vill man väl alltid ha större grejer men funkar den bra till allroundpyssel ?

Hmm, sådär nöjd med den. Den är antagligen så bra som en liten skitsvarv kan bli men så här i efterhand skulle jag nog satsat på något snäppet större då den känns lite vek ibland.

Med vassa vändskär och gott om tid så fixar man ändå det mesta med den.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Hmm, sådär nöjd med den. Den är antagligen så bra som en liten skitsvarv kan bli men så här i efterhand skulle jag nog satsat på något snäppet större då den känns lite vek ibland.

Med vassa vändskär och gott om tid så fixar man ändå det mesta med den.

Må en gång till tacka för hjälpen med fräsningen av topen.... hojen går som sattan!

Ej jag som kör en team kollega!

http://s674.photobucket.com/albums/vv107/lam-kaka/Race bike build/?action=view&current=MOV00162.mp4
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag gjordes första rycket i nyverkstan, ramjiggen påbörjades nämligen.

Garaget1.jpg


70x70mm tjockväggig fyrkantsprofil lär nog duga till jiggen.

Ramen4.jpg


Bussningssvarvning.

Ramen5.jpg


Hålsågning av framhjulsstolpe.

Ramen7.jpg


Uppspänning inför svetsning.

Ramen8.jpg


Svetsat och klart.

Ramen9.jpg


Och här sitter framgaffeln på plats, vinkeln ska jag räkna ut nästa gång jag har någon timme över. Ni har ju tipsat om att 13cm är ett bra försprång så vi får väl se vad det blir för gaffelvinkel med dessa kronor.

Ramen10.jpg


Andersson snidade ju annars till egna kronor till funnybiken men han är ju omänskligt skicklig så det betyder ju inte att att jag duger till det.:gnissla
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Idag gjordes första rycket i nyverkstan, ramjiggen påbörjades nämligen.

Garaget1.jpg


70x70mm tjockväggig fyrkantsprofil lär nog duga till jiggen.

Ramen4.jpg


Bussningssvarvning.

Ramen5.jpg


Hålsågning av framhjulsstolpe.

Ramen7.jpg


Uppspänning inför svetsning.

Ramen8.jpg


Svetsat och klart.

Ramen9.jpg


Och här sitter framgaffeln på plats, vinkeln ska jag räkna ut nästa gång jag har någon timme över. Ni har ju tipsat om att 13cm är ett bra försprång så vi får väl se vad det blir för gaffelvinkel med dessa kronor.

Ramen10.jpg


Andersson snidade ju annars till egna kronor till funnybiken men han är ju omänskligt skicklig så det betyder ju inte att att jag duger till det.:gnissla

Tjusigt!
Kul att fläktverkstan is up and running igen.
Mindre kul att du skaffat Matrialkap:gnissla

Hursom, kronor fixar du allt. det noga är ju de 3 hålen för styrstång o gaffelben, resten är bara att ritsa ut och hyvla bort, bandputsa lite o tokpolera (för att dölja bandputsfusket) Voila!
En idiotblank metallbit och minst 3 nya 5stjärningar till tråden:tummenupp
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Är du nöjd med Bandsågen??

Är det swedols modell?

Är väldigt sugen på nått sånt , Gillar inte min sågklinga modell långsam med vattenkylning
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Bandsågen har jag haft länge, det är en av DUAB´s billigare sågar för runt 5 loppor med hydraulisk sänkning. Bandet vill hoppa av i tid och otid om man matar på för hårt men annars så funkar den fint, se bara till att kosta på kvalitetsband och inte något skit från Jula.:tummenupp

Jag har efter lite ritande och mätande i autocad kommit fram till vinkeln på framgaffeln för att få 13cm försprång (har det nerskrivet i verkstaden och minns inte exakt nu) och det verkar nog gå få till något med originalkronorna ändå.

Det jävliga är att gaffelbenen smalnar av några millimeter direkt under den nedre kronan, och jag vill sänka kronorna ganska rejält för att kunna bygga ramen så låg som jag vill ha den. :gnissla

En idé är att rulla en aluminiumplåt med rätt tjocklek och lägga som ett foder mellan fästet på kronan och gaffelbenet så det går dra åt, lägger man skarven på fodret på samma ställe som slitsningen på kronan vid bultarna borde det nypa åt precis lika bra tycker jag. Någon som är av annan åsikt?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Bandsågen har jag haft länge, det är en av DUAB´s billigare sågar för runt 5 loppor med hydraulisk sänkning. Bandet vill hoppa av i tid och otid om man matar på för hårt men annars så funkar den fint, se bara till att kosta på kvalitetsband och inte något skit från Jula.:tummenupp

Jag har efter lite ritande och mätande i autocad kommit fram till vinkeln på framgaffeln för att få 13cm försprång (har det nerskrivet i verkstaden och minns inte exakt nu) och det verkar nog gå få till något med originalkronorna ändå.

Det jävliga är att gaffelbenen smalnar av några millimeter direkt under den nedre kronan, och jag vill sänka kronorna ganska rejält för att kunna bygga ramen så låg som jag vill ha den. :gnissla

En idé är att rulla en aluminiumplåt med rätt tjocklek och lägga som ett foder mellan fästet på kronan och gaffelbenet så det går dra åt, lägger man skarven på fodret på samma ställe som slitsningen på kronan vid bultarna borde det nypa åt precis lika bra tycker jag. Någon som är av annan åsikt?


Svarva denna hylsa i stället så blir det bra

Svarva invändigt först sen utvändigt sen stick av
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
gaffelbenen smalnar av några millimeter direkt under den nedre kronan, och jag vill sänka kronorna ganska rejält... Någon som är av annan åsikt?

Förtjockningen är väl till för att kronorna skall kunna nypa
fint och bra runt bena utan att innerbenen sympatinyper?

Kanske är det inte något problem i praktiken dock? :rolleyes:

Räcker det inte med att bara korta fjädringsvägen till så
lite du kan tänkas önska och sedan sänka underkronan
till precis innan avschmalningen? :va

/e
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Svarva denna hylsa i stället så blir det bra

Svarva invändigt först sen utvändigt sen stick av

Det vore förstås ännu enklare, jag tror till och med att jag har material hemma. Sen klyver jag hylsan i två bitar och kilar in på plats.

Förtjockningen är väl till för att kronorna skall kunna nypa
fint och bra runt bena utan att innerbenen sympatinyper?

Kanske är det inte något problem i praktiken dock? :rolleyes:

Räcker det inte med att bara korta fjädringsvägen till så
lite du kan tänkas önska och sedan sänka underkronan
till precis innan avschmalningen? :va

/e

Tanken har slagit mig att korta ner fjädringsvägen lite, vad för slags operation krävs för det utan att försämra funktionen på dämparen? Känns som att den borde funka hyfsat om jag siktar på att kunna åka 300+km/h...:gnissla
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Det vore förstås ännu enklare, jag tror till och med att jag har material hemma. Sen klyver jag hylsan i två bitar och kilar in på plats.



Tanken har slagit mig att korta ner fjädringsvägen lite, vad för slags operation krävs för det utan att försämra funktionen på dämparen? Känns som att den borde funka hyfsat om jag siktar på att kunna åka 300+km/h...:gnissla

Distansa returfjädern så sjunker den lika mycket som distansen är hög

( blir hårdare i förspänningen dock) men det brukar funka bra
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Litet tips som kanske inte behövs men...

Ska du svarva hylsor och har nog med material, gör en kant som sticker ut några millimeter så inte
hylsan glider iväg vid montage eller om klämningen skulle släppa
(långsökt men konstigare saker har hänt).
 

Bifogat

  • hylsa.JPG
    hylsa.JPG
    23.4 KB · Visningar: 88

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Litet tips som kanske inte behövs men...

Ska du svarva hylsor och har nog med material, gör en kant som sticker ut några millimeter så inte
hylsan glider iväg vid montage eller om klämningen skulle släppa
(långsökt men konstigare saker har hänt).

Ingen dum idé alls, då slipper man som sagt hålla fast hylsan innan det är fastdraget. Ska kolla hur grovt svarvämne jag har liggande så jag vet om det finns material över för en sån kant.

Fasen så många bra tips det rullar in nu, ingen som har en bombsäker rad till V65 också?:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu har det hänt lite i tomteverkstaden igen; jiggen har fått justerbara fötter, gaffeldistanserna är gjorda och kåpan sitter provisoriskt på plats. Hurra hurra! *fnö..fnöfnöFNÖÖÖÖ* (trumpetljud med rövhålet)

Ramen11.jpg


Det blev jäkligt bra med distanserna, jag gjorde till och med en sån däringa kant som CPMS föreslog då jag hade ett nog tjockt svarvämne på hyllan.

Ramen12.jpg


Ramen13.jpg


Ramen14.jpg


Här sitter första distansen på plats, av monteringstekniska skäl var jag tvungen att sätta den upp och ner men det spelar ingen roll.

Ramen15.jpg


En bild på den numer sänka gaffelkronan, som det ser ut nu kommer jag nog inte behöva göra några ingrepp i gaffelbenen och det är ju bra.

Ramen16.jpg


Jag passade på att damma ner verkstaden lite genom att kapa ur kåpan med rondellen så framgaffeln passar i den, ungefär så här kommer den sitta. Framgaffelvinkeln blev 61° (eller 29° beroende från vilken ledd man mäter det) för att få 13cm försprång.

Ramen17.jpg


God kväll.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nu har det hänt lite i tomteverkstaden igen; jiggen har fått justerbara fötter, gaffeldistanserna är gjorda och kåpan sitter provisoriskt på plats. Hurra hurra! *fnö..fnöfnöFNÖÖÖÖ* (trumpetljud med rövhålet)

Ramen11.jpg


Det blev jäkligt bra med distanserna, jag gjorde till och med en sån däringa kant som CPMS föreslog då jag hade ett nog tjockt svarvämne på hyllan.

Ramen12.jpg


Ramen13.jpg


Ramen14.jpg


Här sitter första distansen på plats, av monteringstekniska skäl var jag tvungen att sätta den upp och ner men det spelar ingen roll.

Ramen15.jpg


En bild på den numer sänka gaffelkronan, som det ser ut nu kommer jag nog inte behöva göra några ingrepp i gaffelbenen och det är ju bra.

Ramen16.jpg


Jag passade på att damma ner verkstaden lite genom att kapa ur kåpan med rondellen så framgaffeln passar i den, ungefär så här kommer den sitta. Framgaffelvinkeln blev 61° (eller 29° beroende från vilken ledd man mäter det) för att få 13cm försprång.

Ramen17.jpg


God kväll.



29 är den rätta benämningen
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top